Frissítve: 2022.11.28.
Ezúttal a gyári lámpát, illetve azon belül is a ködfényszórót vesszük górcső alá. Az alacsonyabb felszereltségű Puntokban nincs beépítve gyárilag, egy vaklemez fedi a helyét. Az ELX, Dynamic, stb. felszereltségekben a vezetékek ki vannak építve, így szinte könnyen beépíthető utólag. Hogy miért csak szinte, az később kiderül.
A képek nagy része saját készítésű, egy részük az internetről származik.
Lássuk, mi micsoda a lámpatestben:
Elsőként ellenőrizzük, hogy elő van-e készítve gyárilag! A motorháztető alá belesve a jobb oldali lámpánál kell keresni a képen látható két vezetékes csatlakozót. Ha ez megvan, az jó, mert nem kell bíbelődni a vezetékekkel (lesz majd más nehézség úgyis 🙂 )
Ha nincs szerencsénk, és nincsenek meg a vezetékek, csatlakozók, akkor sincs nagy tragédia, csak egy kicsit nehezebb lesz az ügy. Az alábbi kapcsolási rajz alapján ki kell építeni a vezetékeket és módosítani a gyári csatlakozókat.
További információ a kapcsolási rajzokról a Kapcsolási rajzok bejegyzésben található.
Segítség a bekötéshez még a Biztosítéktáblák csatlakozó-kiosztása is. A motortéri tábla B jelű csatlakozó 4. és 5. érintkezőire kell bekötni a vezetékejet.
Ki kell cserélni a középkonzol kapcsolósort is olyanra, amiben van ködfényszóró kapcsoló, vagy bátor jelentkezők megpróbálkozhatnak a meglévő átalakításával. Ehhez A középkonzol kapcsolósor bejegyzésben lehet találni némi segítséget.
A kapcsoló cseréjéhez ki kell szerelni a középboxot, ezt a hamutartó alatt és a lábtérben a szellőzőrácsokban tartja két-két csavar.
A csavarok kitekerése után a burkolat előre húzható, és láthatóvá válnak a kapcsolósort rögzítő csavarok. A kiszerelésről további részletek és videó található a Középkonzol izzócsere cikkben.
Innen kezd érdekessé válni a dolgunk. Ha felnyitjuk a motortéri biztosítéktáblát, ahol a ködfényszóróhoz tartozó F30 jelű biztosítékot és R14 jelű relét kellene megtalálnunk, azt fogjuk látni, hogy ezek hiányoznak. Semmi gond, mit nekünk egy relé meg egy biztosíték, vegyünk egyet-egyet. Ezután illesszük őket a foglalatba.
Hoppá, ez lötyög, nem marad a helyén. Ez meg mi?! Igen, igen, NINCS foglalat, csak úgy tűnik. Az ijedősök itt lehet, hogy abba is hagyják, de semmi gond, pótolható. Vagy veszünk egy olyat, amiben van foglalat, vagy veszünk egy bármilyet, és átépítjük. Esetleg keresünk csak foglalatot, hátha van olyan elvetemült, aki árulja külön is.
Áramtalanítás után ki kell szerelni a biztosítéktáblát, ehhez kössük le a piros pozitív kábelt, hajtsuk fel a táblát (a jobb oldalon rögzíti két fül, a fenti képen alul látszik, bár az egyik ott le van törve). Elénk tárulnak a csatlakozók, ezeket oldjuk és húzzuk le.
Ezután pattintsuk ki a táblát a helyéről. Aki másikat vett, az csak tegye be az újat és csatlakoztasson, kössön vissza mindent, és át is ugorhatja a következő képeket. Aki elég bátor volt, hogy az átalakítás mellett döntött, az vigye be szépen a műhelybe, szobába, ízlés szerint, és nézzük, mit kell tenni.
Először is ki kell szedni az összes biztosítékot és relét. Előtte fotózzuk le, vagy hagyatkozzunk a fenti képre vagy a biztosítékok, relék kiosztására.
Utána egy lapos csavarhúzóval óvatosan szét kell pattintani a rögzítő füleket, hogy szét lehessen nyitni a műanyag burkolatot.
Ezután óvatosan nyissuk szét, így elénk tárul az alábbihoz hasonló látvány.
Ha megvannak a hiányzó átkötő foglalatok, csúsztassuk rá a megfelelő érintkezőkre, és össze is szerelhetjük a biztosítékszekrényt.
Ha még mindig nem ment el a kedvünk az egésztől, akkor kellene egy ködfényszórós lámpa is. Miért lenne másként, itt is több lehetőségünk van. A legegyszerűbbek közé tartozik, ha veszünk egy ilyet, akár boltból, akár bontottan. A bontottnak, ugye, megvan az a hátránya, hogy a tompított foncsora már szét van égve, ahogy azt megtudhattuk a Fényszóró helyett gyertyaláng bejegyzésből. Az új lámpa elérhető áron utángyártottat (nem Valeo) jelent, aminek a minőségével szokott azért gond lenni, pl. párásodik, nagyon hamar bemattul, megsárgul a bura, stb. Mi van akkor, ha nem találunk megfelelő bontottat, mert nem szeretnénk H7-es tompítottat, vagy amúgy meg vagyunk elégedve a saját lámpánkkal, különben is most políroztattuk, stb. Ebben az esetben jöhet a nehezebb lehetőség, beépítjük a meglévőbe. Ehhez mindenképpen kellenek a ködfényszóró projektorok, azokat valahonnan be kell szerezni, pl. bontott, törött, hiányos, stb. lámpatestekből, esetleg a kínaiaktól nem gyárit, amire inkább nem térek ki a rengeteg buktató miatt.
Tételezzük fel, hogy megvannak a projektorok. Így néznek ki:
Építsük be a lámpába! Ez már sétagalopp az előzőekhez képest – remélhetnénk. Amennyiben H7 izzóval szerelt gyári lámpánk van, ez valószínűleg igaz is, ugyanis a vaklemezt egyszerűen kiszerelhetjük a helyéről, három csavar tartja.
Ha bizonyos szempontból szerencsésebbek vagyunk, és H1 való a lámpánkba, akkor itt nincs szerencsénk, mert sajnos a vaklemez egyben van a díszgyűrűvel. Ha van jó kis dremel gépünk, vagy éles szikénk és tehetségünk, akkor megpróbálhatjuk kivágni a vaklemezt, és egy csomó más vesződségtől megkímélhetjük magunkat. Ha nincs, vagy nem tudjuk szépen kivágni, akkor ebben az esetben kell szereznünk egy másik gyűrűt is.
A teli vaklemez viszont nem jön ki hátrafelé, szét kell szedni a lámpát hozzá. Itt a kevésbé bátrak inkább átgondolják, hogy mégis kivágják a vaklemezt valahogy, esetleg elmennek a boltba vagy a bontóba és vesznek egy másik lámpát, vagy hagyják az egészet a fenébe. Az igazán bátrak (és fanatikusok) ettől sem riadnak vissza.
A lámpabura illesztés óvatos, kitartó és türelmes hőlégfúvózásával a megfelelő hőfokon, kb. 1 óra alatt lemelegíthető a gyári ragasztó.
Ha türelmesek voltunk és szerencsénk is van, akkor nem törnek le a bura rögzítő fülei, így könnyedén visszapattintható a helyére a munka végeztével.
Ha véletlenül nem engedne el a ragasztó, akkor más módon kell levenni a burát, ezt inkább nem részletezem… Ebben az esetben majd vissza kell ragasztani.
Akárhogy is, így már egyszerűen kipattinthatjuk és kivehetjük a vaklemezt, hogy a helyére tegyük a másikat.
Ezután szereljük vissza a lámpára a burát, és mehet vissza az autóba.
Fontos, hogy a lámpa beszerelése után mindenképpen be kell állítanunk vagy állíttatnunk a fényszórókat, egyrészt, hogy ne vakítsunk el másokat, másrészt, hogy mi viszont lássunk is valamit sötétben!
Szinte kész is vagyunk, csatlakoztassuk a csatlakozókat … de mi ez?! hova?! Bent van a projektor, de hol a csatlakozó? Igen, azt is pótolni kell, ha lámpát alakítunk át…
Újra több lehetőség van, szerzünk ilyet is, de akkor már miért nem vettünk komplett lámpát?! Vagy átalakítjuk ezt is 🙂 Kínai barátainktól mindent lehet venni, a szükséges vízálló csatlakozót is (ami jól jön akkor is, ha a vezetékezés is hiányzott).
Némi fúrás, faragás, ragasztás, és ….
De lehet, hogy mégis van bontottan külön fedél, akkor inkább azt.
Ezek a kis fickók kellenek a csatlakozóhoz. A gyárihoz is szükség lehet rá, pl. ha a nem stimmelnek, vagy gyatra állapotban vannak a vezetékek, csatlakozók. A fenti képen is ezek lettek beépítve a gyári fedélbe.
Na, ezek után már tényleg minden kész, adjuk rá a gyújtást, kapcsoljuk fel legalább a helyzetjelzőt, kapcsoljuk be a ködfényszórót és élvezzük a fény látványát! 🙂
Utóirat. A 2B esetében is hasonló az eljárás, de a ködfényszóró nem a lámpatestben van, hanem a lökhárítóban, egy ilyen tartóban. Ezt és a lökhárítóba való betétet kell beszerezni hozzá.