Frissítve: 2019.12.28.
Időről időre felmerül a kérdés:
Milyen akkumulátort vegyek a Puntoba?
Nos, az egyszerű válasz: bele valót. De ezzel nem vagy kisegítve, igaz? 🙂 Lássuk a bővebb választ!
Az alábbiakban az 1.2-es 8V és 16V motorral szerelt változatok akkumulátoráról fogok írni, mivel ezek a leggyakoribbak, de természetesen az általános dolgok más motorváltozatra, akár más gyártmányú autókra is vonatkozhatnak.
Fontos megjegyezni, hogy az ólom-sav akkumulátorok nem örök életűek, átlagosan 500-800 töltési ciklust tudnak. (Töltési ciklus: teljesen lemerült akkumulátor normál árammal – a kapacitás tizedével, vagyis 44ah esetén 4,4 Amperrel töltve teljes feltöltésig.) Ha nagyobb távolságú ingázásra használjuk az autót, az az akkumulátornak is kedvezőbb. Nagyon fontos, hogy nem szabad 10,5 V alá meríteni az akkumulátort, mert ilyenkor a belső kémiai szerkezete károsodik, erősen beindul a szulfátosodása. Ha fel is tudjuk tölteni újra, már nem fogja tudni azt a teljesítményt, mint előtte. Jellemzően a szulfátosodás miatt megy hamar tönkre az akkumulátor.
Előbb néhány szó a töltésről…
A lemerült akkumulátort fel is kell tudni tölteni. A Punto generátora 65Amperes, alapjáraton 20-25A körül tud “termelni”, amiből – ha csak a motor működéséhez szükséges fogyasztók működnek – marad kb. 15-20A, de ha a tompított fényszórót is használjuk, akkor is kb. 5-10A marad az akkumulátor töltésére. Mindezt alapjáraton, ha haladunk is az autóval, akkor ennél több jut a töltésre.
A töltőfeszültség is nagyon fontos, túl alacsony vagy túl magas feszültség is megrövidíti az élettartamát, vagy akár tönkre is teheti az akkumulátort. A töltőfeszültségnek 13,6 V és 14,4 V között kell lennie, bekapcsolt fogyasztókkal is. 14,4V felett az akkumulátorban a folyadékban megindul a gázképződés, 13,6V alatt az akkumulátorban szulfátosodás alakul ki.
Egészséges elektromos rendszer mellett, városi használat esetén is, akár ha csak néhány kilométerre, a munkahelyre bejáráshoz használjuk az autót, még egy lemerült akkumulátor feltöltésére is elegendő töltést biztosít a generátor – de nem javasolt az autó generátorával feltölteni.. Ezért is nagyon fontos, hogy a testkábelek, pozitív kábelek megfelelő állapotban legyenek, ne legyen kontakthiba.
Ha tehetjük, cseréljük a gyárinál vastagabbra az akkumulátor negatív pólusa és a kasztni, motor közötti testkábeleket, vagy a gyári kábelek mellett építsünk be újakat a negatív pólus és a váltó, a negatív pólus és a kasztni, illetve a kasztni és a motorblokk közé. Lehetőség szerint cseréjük a gyárinál nagyobb keresztmetszetűre a generátor-önindító-akku pozitív pólus-biztosítéktábla közötti pozitív kábeleket.
A nagyobb keresztmetszetnél – és azonos hossznál – fontosabb a kábel saruzásának szakszerűbb kivitelezése. Forrasztás nem megengedett, mivel az ón nem viseli el a korróziót, a rázkódást és a hőhatásokat. Csak a hidegen történő préselés szakszerű, ami célszerszámmal össze hidegfolyatja a réz vezetőt a réz saruval. (150.000Ft-tól kezdődik egy ilyen sarufogó…)
Legalább évente ellenőrizzük (szükség esetén javítsuk) a kábelek, csatlakozási pontok, akku saruk állapotát. A pólusokat, csatlakozásokat takarítsuk fémtisztára, (savmentes) fehér zsírral óvva a korróziótól. A pozitív kábelek sérülése, kidörzsölődése, vagy ha pl. állatok rágják meg a köpenyét, az autó kigyulladásához vezethet! Ha sérülést észlelünk, haladéktalanul cseréljük a kábelt, vagy áramtalanítsuk az autót, és ne használjuk a kábel cseréjéig!
A lényeg: ha a 44Ah kapacitású akkumulátort nem tudja feltölteni az autónk, akkor az 55Ah-t se fogja tudni, sőt! Vegyük észre, hogy minél kisebb kapacitású az akkumulátor, annál könnyebben, gyorsabban tölti fel a generátor. Azt már csak futólag említem, hogy feltöltött akkumulátorral kevesebbet is fogyaszt az autó…
Az, hogy egy autó nem tud feltölteni egy akkumulátort két fő oka lehet:
-hibás generátor/töltési áramkör
-negatív energiamérlegű kocsi, ahol is az utólagosan beszerelt állandó fogyasztók áramfelvételével együtt a kocsi áramigénye meghaladja a gépkocsi alapjáratnál termelt áram nagyságát. Ekkor az akkuból pótolva kerül az kiegyenlítésre, az akku ciklikus lemerülését okozva.
Félreértések elkerülése érdekében, a gépjármű indítóakkumulátor csak és kizárólag a gépkocsi beindítására szolgál. Járó motornál csak és kizárólag a háromfázisú generátor fedezi a gépkocsi áramigényét. Nagyobb hifi, 100-200A áramfelvétellel? Nem nagyobb akku a megoldás, hanem kiegészítő, vagy nagyobb teljesítményű generátor(oka)t kell a kocsira felszerelni, melyek fedezik a hifi áramigényét. (mondjuk nem 1.2 motorra 🙂 )
Nagyon fontos! Az akkumulátor cseréjekor, illetve bármikor, amikor az autót áramtalanítani kell, mindig a negatív pólus lekötésével kezdjük! Az új akkumulátor behelyezésekor, vagy ha a pozitív pólust is lekötöttük, visszakötéskor a pozitív legyen az első, és csak utána a negatív! Ha lekötéskor a pozitív pólussal vagy visszakötéskor a negatív pólussal kezdünk, a pozitív pólus kötésekor a szerszám rövidzárlatot okozhat a kasztnihoz érve, ez az akkumulátor felrobbanását, az autó kigyulladását okozhatja!
www.geree.hu/elektromos-reszek/akkumulator/akkumulatorok-alapfogalmak/
A töltés vizsgálatáról ezekben a cikkekben olvashattok:
Téli indítási problémák
totalcar.hu/magazin/technika/2012/12/06/ne_csereljen_akkumulatort_ha_nem_muszaj/
Hogyan válasszunk akkumulátort?
Kapacitás
Legtöbbször csak a kapacitást említik a feszültség mellett az akkumulátor tulajdonságaként, pl. 12V 44Ah, 12V 60Ah, stb. Valaki szerint ez minél nagyobb, annál jobb. Pedig pont nem ez a legfontosabb, erről kicsit később.
A kapacitás is fontos, persze, de alapvetően ha nem hallgatunk álló motorú autóban ülve túl sokat rádiót, zenét, ha az autó energiamérlege pozitív, akkor nem kell túl nagy kapacitású, a gyári 44Ah bőven elegendő.
Mit is jelent ez a kapacitás-dolog? 44Ah, tehát gondolhatnánk, hogy 44A áramerősséget tudunk 1 óra alatt kivenni belőle. Ez nem így van, a kapacitást 20 órás időszakra adják meg, tehát a 44Ah akkumulátort 20 órán keresztül legfeljebb 2,2 A-val terhelhetjük (25°C hőmérséklet esetén). Az alábbi ábra egy ilyen karakterisztikát mutat be (nem indítóakkumulátor esetén!).
Kicsit bonyolítja a helyzetet a környezeti hőmérséklet is, hiszen a megadott kapacitás jellemzően 25°C-on igaz, hidegben ez kevesebb, pl. -20°C-on kb. a 65%-a, vagyis egy 44Ah akkunál kb. 28Ah. De mire elegendő ez a kapacitás? Gyári felszerelésekkel a Punto nyugalmi áramfelvétele kb. 0,04 A (40 mA), tehát ha teljesen feltöltjük az akkumulátort, és utána nem használjuk az autót, akkor a hőmérséklettől függően 14-23 nap után lemerül 12V alá, és már valószínűleg nem lesz képes indítani az autót. Ha álló motornál szoktunk zenét is hallgatni, az normál hangerőn, erősítő nélkül legfeljebb 1,5 A áramfelvételt jelent, ezzel számolva legfeljebb 9-14 órányi zenehallgatás férne bele, ha teljesen feltöltött akkumulátorunk van.
A legfontosabb tulajdonság: az indítóáram!
Az akkumulátor legfontosabb tulajdonsága szerintem egy autó esetében az indítóáram képessége, angolul Cold Cranking Amps, vagy rövidítve CCA. Lényegében ez mutatja meg, hogy milyen “erős” az akkumulátor, mekkora energiát tud leadni az önindítónak. Ennek mérésére többféle szabvány is létezik, európai forgalomban lévő akkumulátoroknál az erre vonatkozó EN (European Norms – Európai Szabványok), esetleg a DIN (Deutsches Institut für Normung – Német Nemzeti Szabványügyi Szervezet) érték használatos.
Mindegyik szabvány lényege, hogy bizonyos körülmények között, pl. -18°C hőmérsékleten az akkumulátort adott áramerősséggel terhelve, megadott idő alatt egy bizonyos feszültségre kell csökkennie.
Pl. az (EN) 400A indítóáram képességű, teljesen feltöltött akkumulátor -18°C-on, 400A áramerősséggel terhelve 10 másodperc alatt 7,5V-ra kell csökkennie a kapocsfeszültségnek. Ezután 10 másodperc pihentetés után, 240A terhelés (az eredeti 60%-a) mellett (EN1 szint esetén) 70 másodperc, vagy (EN2 szint esetén) 130 másodperc alatt 6V-ra csökken a kapocsfeszültség. Ezt nem kell megjegyezni, csak érdekességképpen írtam le. A szabványokról részletesebben (angolul) ezen a lapon lehet olvasni:
www.yuasa.co.uk/info/technical/understanding-the-specifications/
Tehát a lényeg, hogy minél nagyobb indítóáramú akkumulátort válasszunk, hiszen télen, nagy hidegben az olaj is jobban meg van dermedve, sűrűbb, emiatt is nehezebb dolga van az önindítónak, nagyobb áramot vesz fel. Habár az önindító 0,8kW-0,9kW teljesítményű, ami legfeljebb 130-150 A áramfelvételt jelent, mindenképpen jobb a nagyobb indítóáram képesség, hiszen pl. városi használatnál rövid időn belül akár többször is tudnia kell indítani az autót.
A gyári akkumulátor méretei:
Szélesség: 175 mm
Hosszúság: 175 mm
Magasság: 190 mm
Ekkora akkumulátor fér el a gyári tartóban. Persze kiszedhető a műanyag keret, de szerintem nem érdemes, nem véletlenül van ott a keret, hiszen (valamennyire) védi az akkumulátort a motor sugárzó hőjétől, rögzíti a kábelek egy részét…
De akkor mégis milyen akkumulátort vegyek?!
Ennyi “fárasztás” 🙂 után lássuk, mik a lehetőségek jelenleg. Ebben a méretben a legjobb paraméterekkel rendelkező akkumulátorok az alábbiak, személyes preferencia sorrendjében:
Exide Excell EB440 – 12V 44Ah 400A (EN)
Árak, beszerezhetőség: www.arukereso.hu/akkumulator-c3660/exide/excell-44ah-400a-jobb-eb440-p112502081/
Varta Blue Dynamic B36 – 12V 44Ah 420A (EN)
Árak, beszerezhetőség: www.arukereso.hu/akkumulator-c3660/varta/b36-blue-dynamic-44ah-en-420a-jobb-544-401-042-p301396955/
Bosch S4 000 – 12V 44Ah 420A (EN)
Árak, beszerezhetőség: www.arukereso.hu/akkumulator-c3660/bosch/s4-44ah-420a-jobb-0092s40001-p265614653/