Az E10 benzin nem minden Puntoba ajánlott!

Frissítve: 2020.01.03.

Az Európai Unió szabályozása miatt 2020 január 1.-től a normál 95-ös benzin E10 jelölésű, vagyis az eddigi 5% helyett 10% megújuló energiaforrást (bioetanolt, bio-ETBE-t) tartalmaz! Ez az új keverék bizonyos Fiat Punto II változatokban nem használható az ACEA, az Autógyártók Európai Szövetsége publikációjában megjelent információk alapján.
www.acea.be/uploads/publications/ACEA_E10_compatibility.pdf

A fenti dokumentum alapján a Fiatok E10-megfelelősége az alábbi:

Az E10 üzemanyag használható minden Euro 3, 4 és 5-ös modellben a 2000-es modellévtől, kivéve:

  • Barchetta 1,8 16V
  • Brava / Bravo 1,6 16V
  • Doblo 1,6 16V
  • Marea 1,6 16V és 2,0 20V
  • Multipla 1,6 16V
  • Palio 1,6 16V
  • Punto 1,8 16V
  • Stilo 1,6 16V
  • 1,8 16V és 2,4 20V.

A felsorolásban csak a Punto 1.8 16V szerepel, amiben nem ajánlott az E10 használata, viszont csak az Euro 3 vagy újabb motorokban használható, tehát az Euro 2-es besorolású 1.2 8V, 1.2 16V-kben sem ajánlott használni!

A Fiat, mint autógyártó nem adott ki hivatalos állásfoglalást, nem végzett E10-re vonatkozó teszteket az érintett alkatrészeken.

A fent említett típusváltozatok üzemanyagrendszerének tervezésekor, gyártásakor még nem volt szempont, hogy az etanolnak ellenálló anyagokból készüljenek, ezért ezekben nem ajánlott az E10 üzemanyag használata.

Honnan tudom, hogy az én Puntomat érinti-e?

A Punto II esetében csak az 1999-2001 között gyártott “csíklámpás” változatok érintettek az ügyben, ugyanis ezek jellemzően Euro 2 besorolásúak. Euro 2 motorral 2000.09. hóig gyártották őket, 2000.10. hó után már az Euro 3 motorok kerültek az autókba. A forgalmiban szereplő gyártási dátum a legritkább esetben fedi a valóságot, emiatt a forgalmiban 2001 gyártási dátummal szereplő autók még valószínűleg Euro 2-esek. A 2000.10. hó után gyártott csíklámpások, illetve a 2003.06. hó utáni, nagylámpás Punto tulajdonosok megnyugodhatnak, az ő autójuk Euro 3 (vagy nagylámpás esetén akár Euro 4) besorolású, így nyugodtan tankolhatnak E10-et. Kivéve persze a HGT tulajdonosokat és azokat, akiknek az 1.8 16V motoros, 5 ajtós HLX van…

Ellenőrizd az autódat, mielőtt E10-et tankolsz! A kutakon a prémium benzin jellemzően E5, a meghibásodások elkerülése érdekében Euro 2-es motorba válaszd inkább ezt!

A legegyszerűbben úgy állapítható meg, hogy Euro 2, vagy Euro 3, ha megnézzük az alsó lambda-szondát. Ha nincs, akkor Euro 2, ha van, akkor Euro 3 a motor.

Pirossal az alsó lambda-szonda, narancssárgával a felső. Ha mindkettő van, akkor Euro 3-as vagy jobb besorolású a motor.

Alvázszám alapján is megállapítható biztosan, ePER segítségével. Az ePER-ről bővebben is olvashattok.

A pirossal jelölt helyeken látható az Euro besorolás. CF2 = Euro2, CF3=Euro3

A forgalmiban is be van jegyezve egyfajta besorolás, de sok esetben ez nem egyezik a valós besorolással, így erre nem lehet hagyatkozni. Alvázszám és ePER alapján ellenőrizzétek a valós besorolást. A forgalmi engedély V.9 pontjában szereplő számok jelentéséről itt olvashattok:

www.autoszektor.hu/hu/content/anyukam-erteni-fogja-kornyezetvedelmi-besorolasok-euro-normak

A kép forrása: www.autoszektor.hu

A tévesen bejegyzett környezetvédelmi besorolást lehet módosíttatni, egy arra alkalmas helyszín kiválasztása és időpont egyeztetés után, 1770 Ft (2017-es adat) vizsgálati díj befizetése ellenében szemléztethetjük autónkat. A szemlén ellenőrzik az autó “kialakítását”, a katalizátort, évjáratot, EOBD csatlakozó meglétét, viszont állítólag mérést nem végeznek. A vizsgálat végén kiállított jegyzőkönyv alapján az okmányirodában – állítólag – díjmentesen cserélik a forgalmi engedélyt a helyes kódot tartalmazóra.
(forrás: www.vezess.hu/magazin/2017/01/27/emisszos-kod-szmogriado-hiba-javitas/)

Mitől más az Euro 3 és Euro 2 változat?

Felmerül a kérdés, hogy mégis miben térhet el az Euro 2 az Euro 3 verzióktól? Nos, erről egészen pontos információk nincsenek, a Fiat nem adott ki konkrétan ilyet, de a különféle üzemanyagrendszer alkatrészek anyagában lehet eltérés, az Euro 3-asok (jobban) ellenállnak az alkoholnak, mint az Euro 2 változatok alkatrészeiben használt anyagok. Erre utaló információkat szintén az ePER-ben lehet találni, az üzemanyagrendszer alkatrészlistáit böngészve. Egy példa erre az alábbi képen látható:

A képen 1-es számmal jelölve a befecskendezés egyik fő alkatrészét látjuk. Mellette a listában szerepel több tétel, az M1-el jelölt alkatrészek az 1.2 8V CF2, vagyis Euro2 besorolású verzióké. Bizonyos tételeknél szerepel például a D5027-es módosítás, miszerint a CF2 verziókban a CF3 injektorhidat használják. Ezt csak feltételezni lehet, hogy pl. az anyaga miatt. A “46801450” cikkszámú alkatrész például 2000.07.24.-től váltotta a korábbi, “46781328” cikkszámú alkatrészt. Ez az injektorhíd. Ha például ez az alkoholnak kevésbé ellenálló anyagból készült, akkor megfontolandó, hogy elfogadjuk-e az ACEA Fiatokra vonatkozó javaslatát, vagy sem. Az ePER böngészésével rengeteg ilyen alkatrészt lehet találni, ahol szerepel hasonló módosítás.

Mennyire kell komolyan venni a figyelmeztetést?

A fenti publikáció természetesen nem jelenti azt, hogy a “nem kompatibilisnek” minősített autók azonnal meghibásodnak, ha ilyen üzemanyagot tankolunk, de előfordulhatnak az üzemanyag miatt meghibásodások, az üzemanyagrendszer, befecskendezés egyes alkatrészei tönkremehetnek, kirepedhetnek, ezért mindenki csak saját felelősségére tankoljon E10 üzemanyagot a Fiat (illetve más típus esetén az adott gyártó) által nem kompatibilisnek ítélt autókba.

A Fiat, mint gyártó nem végzett ezzel kapcsolatosan teszteket, hogy megállapítsa a listán szereplő, illetve a 2000 előtt gyártott autók gumi üzemanyaggal érintkező alkatrészei mennyire bírják az etanol tartalmú üzemanyaggal az érintkezést. Egyszerűen akkoriban ez nem volt számukra tervezési szempont.

Ugyanakkor arra is fontos felhívni a figyelmet, hogy egy 20 éves autó üzemanyag rendszerének gumi alkatrészei ennyi idő elteltével bármilyen üzemanyag használata mellett is elöregedhettek, kirepedezhettek, emiatt az üzemanyag fajtájától függetlenül célszerű a szokásos éves – vagy gyakoribb ellenőrzés, karbantartás során ezeket is megvizsgálni, szükség szerint cserélni.

Cikkek a témával kapcsolatban:

e10bensiini.fi – E10 compatible Fiat motors
autotechnika.hu – Mely autókba tankolhatunk E10-et?
totalcar.hu – Új 95-ös benzin Magyarországon: a régi autóknak árthat
autonavigator.hu – Tankolhatunk E10 üzemanyagot?
autotechnika.hu – E10 botrány és hisztéria

autovizsgalat.hu – E10 hiszti: Végre valami új, amitől megint retteghetsz

Facebook Hozzászólások

Ha tetszett a cikk, segítségedre volt, esetleg spóroltál, vagy éppen kerestél az itt szerzett ismeretekkel némi pénzt, kérlek lehetőségeid szerint támogasd a blogot, hogy továbbra is új, hasznos információkat találhass itt.
Köszönöm a támogatást!