Nem működik a fűtőventilátor?

A tél – illetve a hideg beköszöntével előfordul, hogy azzal szembesülünk, hogy nem működik a fűtés… mert nem működik a ventilátor. Mitől lehet ez?

Ha csak a legmagasabb fokozatba kapcsolva működik…

… akkor az előtét ellenállás ment tönkre, vagy legalábbis “nem működik”. Ez is lehet több okból… Sokszor csak a hőbiztosíték old ki, de előfordulhat, hogy az ellenállások olvadnak meg. A hőbiztosítékot elméletileg cserélni is lehetne némi ügyességgel, azonban a forrasztás nem megengedett, mert a forrasztás alacsonyabb hőfokon olvad, mint a hőbiztosíték.

A fenti képen látható az előtét ellenállás. Balra a hőbiztosíték.

Cseréje egyszerű, a kesztyűtartó alatt található, egy (1) darab csavar rögzíti, melyet a csatlakozó eltávolítása után kitekerve az ellenállás is kihúzható a helyéről. Vizsgáljuk meg a csatlakozóját, vezetékét is, nincs-e megolvadva, mert az is okozhatja a hibás működést.

Pirossal bekarikázva az előtét-ellenállás a helyén. Ha ez a rossz, akkor csak kivesszük, betesszük az újat, visszacsavarozzuk, mehet rá a csatlakozó, és kész.

Ha egyik fokozatban sem működik a ventilátor…

… ebben az esetben a ventilátorra kell első körben gyanakodni. A legegyszerűbb ilyenkor egy multiméter segítségével a csatlakozónál mérni, van-e feszültség. Ha itt megvan a 12V, akkor a ventilátort kell cserélni. Ez sem túl nehéz, 3 db csavart kell hozzá kitekernünk.

Pirossal bekarikázva ezúttal a ventilátor látható a fenti képen, ez is a kesztyűtartó alatt található.

A csavarok kitekerése és a csatlakozó lehúzása után kihúzható a helyéről.

A fenti képen a kiszerelt ventilátor látható.

Ha már így kiszedtük, akkor érdemes kipucolni a helyét, fentről bepotyoghat mindenféle levél, kosz, egér…

Ha nem is romlott el teljesen (nem égett le..) a ventilátor, akkor is érdemes időnként kiszerelni, megtisztítani, egyrészt nem a koszos, poros levegőt fogja befújni (a lapátokra ráül és megtapad a por), de ezzel a befúvás hatásfokát is jelentősen tudjuk növelni, sőt, akár még csendesebb is lesz. Érdemes a tengelyét is megtisztítani, kúszóolajjal kezelni, hogy ne kopjon el. Ha a ventilátor nagyon hangos, szinte szirénaként süvít működés közben, akkor valószínűleg a tengelye kopott el a kenés hiánya miatt. Megpróbálkozhatunk a tengely kenésével, de a kopás mértékétől függően elképzelhető, hogy már csak a csere segít.

A ventilátor szétszedése sem túl nehéz, körben néhány köröm rögzíti a motor burkolatát, és persze a csatlakozó háza. Ezeket kell benyomni, illetve a csatlakozót kiszedni a helyérő, hogy le tudjuk húzni a burkolatot.

A csatlakozót ki kell pattintani a helyéről…

… és az érintkezőket is ki kell húzni a helyükről, ehhez a kis rögzítő füleket kell elhajlítani az érintkezők mellett.

Ha minden jól megy, lehúzható az érintkezőkről a csatlakozó. Jegyezzük meg, melyik érintkező hol volt! Nem mindegy a polaritás!

Ezután a burkolat lehúzható, a vezetékek kifűzhetők.

Tisztítsuk meg mindenhol a portól, ahol csak hozzáférünk. A tengelynek adjunk egy kis kúszóolajat.

Ha nincs feszültség a ventilátornál, vagy csak bizonyos fokozat(ok)ban nem működik

Ha egyik fokozatban sincs feszültség a ventilátornál, akkor egyrészt ellenőrizzük a biztosítékot, relét. A motortéri biztosíték táblán az R8 relé és az F8 biztosíték tartozik a fűtőventilátorhoz. Ha ezek jók és a feszültség itt még megvan , akkor valószínűleg a kapcsolónál lesz a gond. Akkor is a kapcsoló lehet a hibás, ha csak pl. a 4. fokozat nem működik, a többi igen.

A légkondi, és egyben a fűtő ventilátor kapcsolási rajza az alábbi ábrán látható. 63-as az előtét ellenállás, 64 a fűtőventilátor, 62 a fűtőventilátor kapcsoló.

A kapcsoló cseréjéhez, ellenőrzéséhez ki kell szerelni a fűtéskonzolt, ezt egy későbbi bejegyzésben láthatjátok… Ügyesebbek, nőgyógyászok próbálkozhatnak a kapcsolósor kiszerelése után fentről hozzáférni. 😉

www.ndsmondeo.hu/fitting/heat_res/heat_res.htm

Facebook Hozzászólások