Frissítve: 2019.01.28.
A hideg nem tesz jót az autónak, a motor a téli hidegindításkor még jobban kopik, mint melegebb időben, többet is fogyaszt, rövid úton be sem melegszik, ami még rá tesz az egészre egy lapáttal, nem utolsó sorban a károsanyag-kibocsátása is ilyenkor a legrosszabb.
A skandináv országokban, Norvégiában, Svédországban, Finnországban alapfelszereltség az elektromos előfűtés, a parkolókhoz tartozik konnektor, a súlyadóban benne van az éves áramfogyasztás díja.
Nálunk sajnos nem ez a helyzet, de ha otthon vagy a munkahelyen van lehetőségünk arra, hogy 230V hálózathoz csatlakoztassuk az autót, akkor megéri beépíteni/beépíttetni elektromos állófűtést/motor előfűtést. Egy ilyen rendszert építtetett be egy cartárs a Puntojába, ezzel kapcsolatos tapasztalatait olvashatjátok az alábbiakban.
![](https://www.puntonium.hu/wp-content/uploads/2019/01/DEFA-411701-1024x575.jpg)
Ez a norvég gyártó komplett megoldást kínál a hidegindítás leküzdésének problémájára, sőt, kifejezetten a Punto motorjához (is) való fűtőbetétet, ahhoz tartozó rögzítőkészletet is kínálnak, a hozzá tartozó vezérlő segítségével beállíthatom, hogy reggel 6-kor, meg 15:20-kor akarok menni vele és a külső hőmérséklet függvényében az adott időpontra 40-50°C-al megemeli a motor hűtővizének hőmérsékletét. Két időpontot kezel (munkába és haza járás).
![](https://www.puntonium.hu/wp-content/uploads/2019/01/43237944_243205876372068_914753950157111296_n_243205869705402-1024x576.jpg)
A vezérlő mutatja még az akku feszültségét indulás előtt, a külső hőmérsékletet, illetve az akkufeszültséget menet közben, ciklikusan. Úgy gondoltam, ez az előfűtés ad még egy kis időt a motornak. Télen oda-vissza használom majd munkába járáskor.
![](https://www.puntonium.hu/wp-content/uploads/2019/01/43408474_449558195567069_5177670636826263552_n_449558045567084-1024x502.jpg)
A teljes kiépítéssel tartozik hozzá automata akkutöltő, illetve van utastér fűtő része is. Ebben a kis autóban szerintem elég a motort fűteni, az utastér hamar meleg lesz. Gondolom én… Maga a fűtés 230V 550W-os. Az enyém csak a motort tudja, majd kap egy akksitöltőt is valamikor.
![](https://www.puntonium.hu/wp-content/uploads/2019/01/43518100_456617898161433_3663830398837719040_n_456617891494767-1024x703.jpg)
Az előfűtéshez nincs szivattyú, csak a fűtőtestet kell a gyártó által előírt módon és helyen beépíteni, a hőmérséklet emelkedésével megindul a folyadék áramlása. Mivel ezek a kocsik már a levegőt terelik, nem a hűtővizet zárják le az utastér fűtésnél, ezért a fűtőradiátort is melegíteni fogja, így azonnal lesz meleg levegő induláskor. Vagyis inkább a külső hőmérséklettől 40°C-al melegebb levegő. A fűtőtest kicsi, csak 550W, ezért hidegben 3 órát kell mennie.
![](https://www.puntonium.hu/wp-content/uploads/2019/01/43419348_540913539683906_5657991922053021696_n_754163538263614-1024x753.jpg)
Az automata vezérlés karakterisztikája tulajdonképpen -17°C és +10°C között kompromisszum mentes. Alatta már csak korlátozottan tudja felfűteni a motort.
Az elektromos bekötése ipari kivitelű, ezért ilyen nagyon drága. A kábelek kettős szigetelésűek, acél páncél gégecsőben. Teljesen vízmentes kivitel, a biztonság miatt valószínűleg nem is érdemes mást.
![](https://www.puntonium.hu/wp-content/uploads/2019/01/DEFA-460785-Mini-Plug-Green_57-1024x768.jpg)
A fűtőtest megoldható “okosba” is, és ha vesz valaki egy DEFA utastér fűtés kábelkészletet huszonezer Ft-ért és összeházasítja ezzel, senki meg nem mondja kívülről, hogy mi fűti a kocsit. DEFA praktikum, gazdaságos áron. 50W-al nagyobb, mint a DEFA. Ha úgy kerül beszerelésre, mint amit a DEFA eĺőír, szerintem tök ugyanaz. Csak a villásdugó kicsit slampos..
![](https://www.puntonium.hu/wp-content/uploads/2019/01/8323_auto-motor-elomelegito-230v-600-watt-1-1024x723.jpg)
DEFA beszerelési útmutatók:
old.defa.com/file/8a1fcfa20008/411701.pdf
old.defa.com/file/9cc9e4b22045/460432.pdf
A fűtőtestet a beszállító építette be, ez a garancia feltétele. A vezérlést betettem én. Amúgy a gyári kábelkötege egy nagy kisipari trehány munka. Azzal ment el egy csomó időm, hogy szétkapjam és tisztességesen összerakjam. A 230V profi, de a vezérlő 12V része egy rakás szar. Már megérte berakni magamnak, mert nem kell keresgetnem a kontakt hibákat… 🙂 A kábelköteg “fullos” úgyhogy a relé egy mozdulattal cserélhető az akkutöltőre, ha kell. Ha később igény merül fel rá és ehhez kedv is társul.
![](https://www.puntonium.hu/wp-content/uploads/2019/01/46173026_193192588282540_7004561909919776768_n_193192581615874-1024x576.jpg)
![](https://www.puntonium.hu/wp-content/uploads/2019/01/46250715_343719693103937_819354183822999552_n_343719689770604-1024x576.jpg)
![](https://www.puntonium.hu/wp-content/uploads/2019/01/46238283_300838530641774_5928498381218381824_n_300838527308441-1024x576.jpg)
![](https://www.puntonium.hu/wp-content/uploads/2019/01/46301136_326317871496372_6170545811554828288_n_326317864829706-1024x576.jpg)
Az alábbi videón látható a vezérlő működés közben. A következő adatokat jelzi ki váltakozva: Akkufeszültség – akkufeszültség indításkor – külső hőmérséklet – akkufeszültség üzemben – felfűtési határidő I-II.
A kocsi a villamos előfűtéssel, +8°C-nál még a nyárinál is jobb fogyasztást produkál az első 4-5km-en. (~+55°C motor). A következő videón az látszik, ahogy kicsit hidegebben is ki tudtam próbálni a motorblokk előfűtő rendszert. -7°C, mert a hőmérséklet érzékelőket álló helyzetben (szélcsendes helyen) átveri a fűtött blokk.
Alább pedig egy -10/-12°C (a kert vége/utcafront hőmérséklete) hidegindítás. Megfigyelhető, hogy a villamos előfűtés nem csak a kötényre szerelt külső hőmérőket csapja be, hanem “bentre” is fűt pár fokot.
Lett az előfűtő rendszernek néhány nem várt mellékhatása:
– a katalizátor vezetékét tartó bilincs, ami a vízcsőre van pattintva széttört; valószínűleg szétfeszítette a fűtőpatron meleg vize. A helyén van, csak el van repedve.
– beleköltözött egy egér család a motortérbe. A váltón, illetve a bal felső sarokba a toronycsapágynál. Emiatt beugrott egy ultrahangos rágcsáló riasztó is.
![](https://www.puntonium.hu/wp-content/uploads/2019/01/49792291_1525438000933116_4456408635550990336_n_1525437990933117-1024x576.jpg)
A villamos előfűtés kötelező tartozéka a rágcsáló riasztó!
One comment