Elektromos előfűtés beépítése

Frissítve: 2019.01.28.

A hideg nem tesz jót az autónak, a motor a téli hidegindításkor még jobban kopik, mint melegebb időben, többet is fogyaszt, rövid úton be sem melegszik, ami még rá tesz az egészre egy lapáttal, nem utolsó sorban a károsanyag-kibocsátása is ilyenkor a legrosszabb.

A skandináv országokban, Norvégiában, Svédországban, Finnországban alapfelszereltség az elektromos előfűtés, a parkolókhoz tartozik konnektor, a súlyadóban benne van az éves áramfogyasztás díja.

Nálunk sajnos nem ez a helyzet, de ha otthon vagy a munkahelyen van lehetőségünk arra, hogy 230V hálózathoz csatlakoztassuk az autót, akkor megéri beépíteni/beépíttetni elektromos állófűtést/motor előfűtést. Egy ilyen rendszert építtetett be egy cartárs a Puntojába, ezzel kapcsolatos tapasztalatait olvashatjátok az alábbiakban.

Ez a norvég gyártó komplett megoldást kínál a hidegindítás leküzdésének problémájára, sőt, kifejezetten a Punto motorjához (is) való fűtőbetétet, ahhoz tartozó rögzítőkészletet is kínálnak, a hozzá tartozó vezérlő segítségével beállíthatom, hogy reggel 6-kor, meg 15:20-kor akarok menni vele és a külső hőmérséklet függvényében az adott időpontra 40-50°C-al megemeli a motor hűtővizének hőmérsékletét. Két időpontot kezel (munkába és haza járás).

A vezérlő mutatja még az akku feszültségét indulás előtt, a külső hőmérsékletet, illetve az akkufeszültséget menet közben, ciklikusan. Úgy gondoltam, ez az előfűtés ad még egy kis időt a motornak. Télen oda-vissza használom majd munkába járáskor.

Bal oldalon látható a vezérlő beépítve.

A teljes kiépítéssel tartozik hozzá automata akkutöltő, illetve van utastér fűtő része is. Ebben a kis autóban szerintem elég a motort fűteni, az utastér hamar meleg lesz. Gondolom én… Maga a fűtés 230V 550W-os. Az enyém csak a motort tudja, majd kap egy akksitöltőt is valamikor.

Beszerelési séma akkutöltő nélkül és akkutöltővel.

Az előfűtéshez nincs szivattyú, csak a fűtőtestet kell a gyártó által előírt módon és helyen beépíteni, a hőmérséklet emelkedésével megindul a folyadék áramlása. Mivel ezek a kocsik már a levegőt terelik, nem a hűtővizet zárják le az utastér fűtésnél, ezért a fűtőradiátort is melegíteni fogja, így azonnal lesz meleg levegő induláskor. Vagyis inkább a külső hőmérséklettől 40°C-al melegebb levegő. A fűtőtest kicsi, csak 550W, ezért hidegben 3 órát kell mennie.

Az automata vezérlés karakterisztikája tulajdonképpen -17°C és +10°C között kompromisszum mentes. Alatta már csak korlátozottan tudja felfűteni a motort.

Az elektromos bekötése ipari kivitelű, ezért ilyen nagyon drága. A kábelek kettős szigetelésűek, acél páncél gégecsőben. Teljesen vízmentes kivitel, a biztonság miatt valószínűleg nem is érdemes mást.

A fűtőtest megoldható “okosba” is, és ha vesz valaki egy DEFA utastér fűtés kábelkészletet huszonezer Ft-ért és összeházasítja ezzel, senki meg nem mondja kívülről, hogy mi fűti a kocsit. DEFA praktikum, gazdaságos áron. 50W-al nagyobb, mint a DEFA. Ha úgy kerül beszerelésre, mint amit a DEFA eĺőír, szerintem tök ugyanaz. Csak a villásdugó kicsit slampos..

DEFA beszerelési útmutatók:

old.defa.com/file/8a1fcfa20008/411701.pdf
old.defa.com/file/9cc9e4b22045/460432.pdf

A fűtőtestet a beszállító építette be, ez a garancia feltétele. A vezérlést betettem én. Amúgy a gyári kábelkötege egy nagy kisipari trehány munka. Azzal ment el egy csomó időm, hogy szétkapjam és tisztességesen összerakjam. A 230V profi, de a vezérlő 12V része egy rakás szar. Már megérte berakni magamnak, mert nem kell keresgetnem a kontakt hibákat… 🙂 A kábelköteg “fullos” úgyhogy a relé egy mozdulattal cserélhető az akkutöltőre, ha kell. Ha később igény merül fel rá és ehhez kedv is társul.

Ennyi látszik az elektromos csatlakozóból.
Kábel csatlakoztatva.
Várja a reggelt.
Minden beszerelve, balra a fűtőbetét, jobbra az akku előtt az elektronika.

Az alábbi videón látható a vezérlő működés közben. A következő adatokat jelzi ki váltakozva: Akkufeszültség – akkufeszültség indításkor – külső hőmérséklet – akkufeszültség üzemben – felfűtési határidő I-II.

A kocsi a villamos előfűtéssel, +8°C-nál még a nyárinál is jobb fogyasztást produkál az első 4-5km-en. (~+55°C motor). A következő videón az látszik, ahogy kicsit hidegebben is ki tudtam próbálni a motorblokk előfűtő rendszert. -7°C, mert a hőmérséklet érzékelőket álló helyzetben (szélcsendes helyen) átveri a fűtött blokk.

Alább pedig egy -10/-12°C (a kert vége/utcafront hőmérséklete) hidegindítás. Megfigyelhető, hogy a villamos előfűtés nem csak a kötényre szerelt külső hőmérőket csapja be, hanem “bentre” is fűt pár fokot.

Lett az előfűtő rendszernek néhány nem várt mellékhatása:
– a katalizátor vezetékét tartó bilincs, ami a vízcsőre van pattintva széttört; valószínűleg szétfeszítette a fűtőpatron meleg vize. A helyén van, csak el van repedve.
– beleköltözött egy egér család a motortérbe. A váltón, illetve a bal felső sarokba a toronycsapágynál. Emiatt beugrott egy ultrahangos rágcsáló riasztó i
s.

A villamos előfűtés kötelező tartozéka a rágcsáló riasztó!

Facebook Hozzászólások

Ha tetszett a cikk, segítségedre volt, esetleg spóroltál, vagy éppen kerestél az itt szerzett ismeretekkel némi pénzt, kérlek lehetőségeid szerint támogasd a blogot, hogy továbbra is új, hasznos információkat találhass itt.
Köszönöm a támogatást!

One comment

Hozzászólás