Olajkérdés

Frissítve: 2019.07.21.

Újra és újra felmerülő probléma, hogy milyen olajat használjunk a Puntohoz. A kérdés első ránézésre egyszerűnek tűnik, hiszen adott a gyári ajánlás, de jobban megvizsgálva már egy kicsit összetettebb.

Nézzük először a gyári ajánlást!

A választ az autó Kezelési Útmutatójában találjuk, a Kenőanyagok és folyadékok jellemzői fejezetnél. Benzinmotorokhoz a motorolajnak az alábbi minőségi jellemzőknek kell megfelelnie:

“SAE 10W-40 szintetikus alapú, többfokozatú motorolaj, jellemzői meghaladják az ACEA A3 és API SJ teljesítmény-előírásokat, Javasolt termék: Selenia 20K“, VAGY:

-20°C alatt: “SAE 5W-30 szintetikus alapú, többfokozatú motorolaj, jellemzői meghaladják az ACEA A1 és API SJ teljesítmény-előírásokat. Javasolt termék: Selenia Performer”

A dízel-motorok gyárilag megkövetelt minőségi jellemzői:

“SAE 5W-40 szintetikus alapú, többfokozatú motorolaj, jellemzői meghaladják az ACEA B3 és API CF teljesítmény-előírásokat. Javasolt termék: Selenia WR Diesel”

A fentiek alapján tehát tejesíteni kell minimum az ACEA A3, A1, B3 és API SJ, CF, valamint a SAE 5W-40, 10W-40, (továbbá kizárólag -20° alatt 5W-30) szabványokat.

Petronas olaj ajánlása

Jelenleg a Petronas gyártja a Fiat által javasolt Selenia olajokat, kézenfekvő tehát, hogy a Petronas ajánlását is ellenőrizzük, hiszen a Punto gyártása óta eltelt jó néhány év, akár két évtized is, az olajgyártás is fejlődik.

A Petronas Lube Recommender űrlapját kitöltve megkapjuk az aktuálisan ajánlott olajtípusokat. Az alábbi képen az 1.2 8V és 1.2 16V benzines motorok ajánlásai láthatók a Lube Recommender alapján.

Ahogy látható, az 1.2 8V-hez kifejezetten az 5W-40 viszkozitású, ACEA C3/API SM teljesítményszintű Selenia K Pure Energy olajat javasolják, az 1.2 16V-hez pedig továbbra is a 10W-40 viszkozitású, ACEA A3/API SL teljesítményszintű Selenia 20K-t ajánlja, alternatívaként az 5W-40 viszkozitású, ACEA C3/API SM teljesítményszintű Selenia K is használható. A Selenia K Pure Energy és a Selenia K is már teljesen szintetikus, SAE 5W-40 viszkozitású olaj, a Selenia 20K pedig egy szintetikus bázisú, de ásványi összetevőt is tartalmazó 10W-40 olaj.

A motorolaj minősítésekről ebben a külső cikkekben olvashattok részletesen: www.premiumolaj.hu/motorolaj_minositesek_abc_je_21
www.olajinfo.hu/hajtomuolajok

5W-40 a 10W-40 helyett?

Az 5W-40 teljesen szintetikus olajok sokkal jobb tulajdonságokkal rendelkeznek a 10W-40 szintetikus bázisú, de ásványi összetevőket is tartalmazó olajoknál. Egyrészt a motor kopása szempontjából kedvezőbb, hogy a hidegindítás során hamarabb képesek a motor átolajozására, másrészt a teljesen szintetikus felépítésből adódóan sokkal tisztábban tartják a motort, kevesebb lerakódás képződik, illetve képesek a meglévő lerakódásokat is feloldani, ezáltal a motort tisztítani. Valamelyest ebből ered a hátrányuk is, ahogy a későbbiekben is kitérünk rá, egy kopott, olajsárral “tömített” motor esetén nem feltétlenül javasolható a használatuk, hiszen feloldják azokat a lerakódásokat, melyek eddig a kopásokat töltötték fel.

A Puntokban található FIRE motorok nagyon érzékenyek az előírás szerinti kenés meglétére, jellemzően rövid időre sem viselik el annak “részleges” hiányát sem, maradandó károsodás nélkül.
A motor kopások igen jelentős része (1/3-2/3 használattól függően, egy fagyos motor hidegindítása 50-250km “meleg” futásteljesítménynek felel meg (hőmérséklet-olaj függően)) a hidegindításkor és az azt követő átolajozási időszakban keletkeznek. Ez hőmérséklet, motor és viszkozitás függő, de jellemzően 0°C motornál, 15W-40: közel másfél perc, 10W-40: 25 másodperc, 5W-40-nél 8 másodperc. Szóval, a gyárilag tervezett élettartamot – nem anyagfáradás, hanem kopás szempontjából – többszörösen túl lehet teljesíteni a gyári melegoldali viszkozitással ekvivalens alacsonyabb téli viszkozitású olajjal és a gyári előírásnál magasabb API /ACEA teljesítményszintű olaj használatával. Esetleg motort melegítő – villamos – állófűtés alkalmazásával. Fontos viszont, ha az olaj melegoldali viszkozitása alacsonyabb, mint a gyári érték, az nagy terhelésnél ki tudja nyírni (jellemzően ki is nyírja) a motort – hasonlóan a hideg oldali magasabb viszkozitáshoz. Ezért ajánlható csak feltételekkel a 0W-40 olaj, mert létezik olyan gyártó, aki a 10W-40/5W-40 melegoldali viszkozitással ekvivalensen gyártja, de nem mindegyik, mert a SAE J300 szabvány egy melegoldali viszkozitás tartományt ad meg, nem fix értéket. Olajválasztásnál fontos tehát, hogy ellenőrizzük a kiválasztott olaj adatlapját, és összehasonlítsuk a gyári ajánlással.

Nem ide tartozik, de a VW már 1982-ben a mai 5W-40 viszkozitáshoz “igazodó” könnyűfutású olajokat írt elő a nagy teljesítményű (115-130LE) benzinmotorjaiba. Nyugodtan betölthető egy jó állapotú veterán öthengeres, benzines (Audi S1 bázis motor, 10/20 szelepes hengerfejjel) Audiba, Passatba. Ilyen szempontból a Punto olaj előírásai igazi őskövületek, szerintem nem vétek “túllépni” a gyárilag előírt API SJ/ACEA A1 teljesítményszinten. Szerintem, manapság egy API SN ACEA C3 olajtól (feltételek mellett) vétek rosszabbat tenni egy jó 1.2 8/16v FIAT benzinmotorba. Ettől magasabb teljesítményszintű motorolajok már károsíthatják a motort, de ezek teljesen kompatibilisek bele.

Fontos megjegyezni, hogy egy elhanyagolt motorban, a lerakódások láncreakció szerű lemosása miatt teljes motor totálkárt okozhat a korszerű tejesen szintetikus olajra – nem megfelelő technológiával történő – átállás. Megfelelőnek tekinthető a szükség szerint többször elvégzett olajszivattyú szűrőkosár takarítás, az olajteknő és szelepfedél levételét követően a motor hozzáférhető részeinek olajsártól való megtisztítása, rövid (1000-3000 km) olajcsere periódusok 3-4 csere időtartamig. Pl. a Castrol Magnatec (5W-40 / 10W-40 / 15W-40) szériás motorolaj valóban “nem jó”, mert kimossa az összes beégett lakkot, olajsarat és egyéb vackokat a motorból. A kopott motor emiatt sokkal gyalázatosabb lesz, mint amikor a kosz jótékonyan kitömített ott, ahol kellett.

Eltömődött szívókosár – előzzük meg a bajt. A kép illusztráció.

Az olajfogyasztásról

Ha egy motor – látszólag – nem eszi az olajat, az nem feltétlenül a motor érdeme. A rövid távon használt belső égésű motorok a hidegindításkor (eltérő hőtágulási tényezőjű dugattyú/henger) a “lötyögő” dugattyú mellett sűrítéskor lenyomják a tüzelőanyag egy részét is, ami növeli a forgattyús házban lévő motorolaj térfogatát. A benzin hígítja, a gázolaj sűríti a kenőolajat, mindkét esetben rontva annak kenési tulajdonságait. A benzin el tud párologni (forgattyús ház szellőztetésen (karter cső) keresztül), a gázolaj nem. A benzin is csak akkor, ha a motorolaj kellő ideig, kellő hőmérsékletre melegszik fel. Ilyenkor szoktak megijedni a világ legtutibb, olajfogyasztás nélküli benzinmotorjait birtokló tulajdonosok, mikor két hónap 3 km-es munkába járás után kimennek a pályára és 100km alatt benyel fél liter olajat a motor. Nos, azt már korábban benyakalta, most csak a benzin párolgott ki az olajból. A fentiek alapján belátható, hogy bármilyen paradoxon, bizonyos üzem helyzetekben (konkrétan a hibátlan motor kivételével) az az olaj típus csinál több kárt, amelyik nem fogy… A jellemzően 1-3-7 km-es etapokra használt autók esetében kiemelten ajánlott az 5W40 viszkozitás és az 5000km-es olajcsere periódus. A Haynes szerelési kézikönyv is 6 havonta (vagy ha előbb bekövetkezik, akkor 10000 km-ként, de jellemzően városi használat mellett ez inkább 1 év alatt jön össze) ajánlja az olajcserét a Puntohoz. Tehát, a “nem eszi az olajat” kijelentést hagyjuk a legalább 5-7000 km futásteljesítménynél, egy 70-100km-es “büntetés mentes” (valós 145km/h, óra szerint kb. 152km/h) autópályás etap utánra… Nincs kenőolaj fogyasztás nélküli motor (párolgás, stb.)

Ezzel együtt, egy jó állapotú, alacsony fordulatú, – olasz 🙂 – kis köbcentis motor tudhat meglepetéseket okozni; pl.: a saját 1.2 8V motorral szerelt Puntomnál sem tapasztalok olajfogyasztást, pedig volt, hogy 3000 km-t ment autópályán, autópálya tempóval.

1.2 16V motorral kapcsolatos olajfogyasztási tapasztalat: városi használatnál, gyakori hidegindítások, rövid utak (max. 5-10 km) mellett akár 1000 km alatt elfogyaszt 1-2 dl olajat, ugyanakkor hosszabb távokra használva, pl. szintén 3000 km nyári, főleg autópályás út során 0 olajfogyasztást produkált.

Milyen gyártmányt? Van különbség köztük?

Az ember azt gondolhatná, hogy mindegy, milyen gyártmányú olajat tesz bele az autóba, csak 10W-40, vagy épp 5W-40 legyen. Mitől tudhat többet az egyik, mint a másik? Nos, készült kutatás a témáról, a különféle olajakat tesztelték, melyik mennyire védi a motort. Az összehasonlításokat a – független – Piotr Tester végezte, ezen a linken érhetitek el a teljes táblázatot.

Személy szerint, az 1.2 literes benzines FIRE motorokba az 5W-40 viszkozitású, ACEA C3/API SN teljesítményszintű Castrol Magnatec C3 és a szintén 5W-40 viszkozitású, ACEA C3/API SM telejsítményszintű Selenia K (16V), illetve Selenia K Pure Energy (8V) olajat ajánlom, de mindenképpen a fenti fenntartásokkal, főleg, ha elhanyagolt, olajsárral, lerakódásokkal teli motorról van szó.

Gondolatok az olajszűrőről

Fontos megemlíteni az olajszűrőt is, hiszen ha hosszú távra tervezünk az autóval, különösen a motorjával, akkor nem szabad a legolcsóbb szűrőt megvenni, hiszen itt is fontos eltérések vannak. Szerencsére ezekről is készült összehasonlítás.

Szűrő anyaga szélesség × magasság × vastagság/súly. A nagyobb felület egyértelműen előny a szennyeződések megkötése szempontjából. Az anyag vastagságnak jelentősége az anyag szakítószilárdságának szempontjából van (erősebb anyagból elég vékonyabb is), ha az átereszthető legnagyobb részecske szempontjából ekvivalensek. De ezt itt nem mérték….

Bypass szelep nyitási nyomása: Túl magas értéknél nem/korlátozottan működhet a megkerülő funkció szűrő dugulás esetén. (Kopott olajszivattyú) A Mahle értéke ilyen szempontból érdekes, mert a bypass nyitásához, padlógázas olajnyomás szükséges… Túl alacsony értéknél gyorsan funkcióvesztetté válhat a szűrő. (A gépkocsivezető ezt nem veszi észre. Legfeljebb a darabos anyaggal szennyezett olajból) Mivel alapjáraton 1 Bar körüli az olajnyomás és csak 1500 körül éri el a 2Bar-t, belátható, hogy az autó 2000 fordulattól van “biztonságban” kenés szempontjából. Kivéve a BOSCH szűrőt, ami jó közelítéssel, szűrődugulás esetén, már alapjárat felett kicsivel is nyitni tud. Cserébe – valószínűleg – némileg kevesebb mocskot visel el egy olajcsere periódus alatt. Nincs optimum, az értékek szűrő anyag / felület ( = áteresztő képesség) és szakítószilárdság függőek. Kopott olajszivattyújú motorba – elméletileg – az alacsonyabb bypass értékű szűrő lehet biztonságosabb választás, de ez nem csak ettől függ… A teszt szerint, legnagyobb felülettel a BOSCH rendelkezik (841cm2). Utána holtversenyben a Fiam és a PurFlux 763cm2-el, majd a 3. helyen a MANN 715cm2-el. (15% eltérés az 1-3. között) Viszont a MANN rendelkezik egy visszafolyás gátló szeleppel, ami leállítás után, a motorban “tartja” a kenőanyag jelentős részét, s ezáltal a következő hidegindításkor már “ott van” az anyag, nem kell megvárni, míg a szivattyú “feltölti a rendszert”. Egyszerűbben: a hidegindítási átolajozási időt rövidíti, vagyis csökkenti a hidegindítási kopást. A kielégítő kenéshez olajnyomás kell, ez erre nem orvosság, de nem teljesen szárazon vannak azok a kenési helyek, ahol valóban meg tudja tartani az olajat. A legrosszabb értéket a Ricambi érte el 441cm2-el. Utána jön a Hart 534cm2-el.
A középmezőnyt a Filtron-UFI-Starline hármas hozza 620-650cm2 értékekkel. Közel dupla felület nagyság különbség van a két véglet között! A három ajánlott típus – kompromisszumokkal: BOSCH, MANN, Filtron.

Azért nem kell megijedni, mert például a 60LE-s 1.2 8v FIRE, MANN W713/16 cikkszámú olajszűrője “kiszolgálja” nem csak az 500ccm-el nagyobb, Fiorino 1.7 TD 63LE diesel motorját, de a Marea 800ccm-el nagyobb és közel tripla teljesítményű 2.0 150LE-s benzinmotorját is.

Végül az olajszűrő tesztek:


Facebook Hozzászólások

One comment

Leave a Reply