Váltóolaj csere

Frissítve: 2019.01.17.

Bár a gyári ajánlás szerint “élettartam” csereperiódusú a váltóolaj, nem kellene cserélni, csak rátölteni, ennek ellenére felelős autótulajdonosoknak “illik” 100 000 km után lecserélni.

Váltóolajhoz, illetve annak nem megfelelő szintjéhez, állapotához/minőségéhez köthető jelenségek a teljesség igénye nélkül: a váltó nehezen veszi a sebességeket, főleg ha hideg van; a váltó haladás közben zajos, súrlódó hang hallható. Ezekben az esetben mindenképpen ellenőrizni kell a váltóolajat, szükség szerint utántölteni/cserélni.

A gyári olaj ajánlás a Tutela 75 ZC Synth, nem érdemes ettől eltérni, ha valaki mégis szeretne más gyártótól, akkor mindenképpen SAE 75W-80 és API GL-5 szabványoknak megfelelőt válasszon. A feltöltési mennyiség 1,65 liter, 2 litert kell vásárolni.

A művelet nem túl bonyolult, nem árt hozzá egy akna, de ügyesebbek anélkül is elvégezhetik.

Az olajon kívül alábbiakra lesz szükség:

  • Imbuszkulcs, 12-es és 8-as,
  • Egy kb. 60-70 cm gumicső a fetöltéshez,
  • Egy tiszta tölcsér, a szűkebb vége férjen bele a gumicsőbe,
  • Egy edény, ami elfér az autó alatt, legalább 2 literes legyen, ezzel kell felfogni a leeresztett olajat,
  • Gumikesztyű, egyéb egyéni védőfelszerelés, kinek-kinek ízlése, igénye szerint,
  • Törlőrongy, esetleg Brigéciol a kifolyó olaj feltörléséhez.

Álljunk az autóval aknára, vagy emeljük fel csápos emelővel, vagy álljunk egy vízszintes betonplaccra, ahonnan jól hozzáférünk az autó aljához, leginkább a váltóhoz.

Akna vagy csápos emelő nélkül azért nehezebb, mert a leeresztő csavar a váltó alján, az autó hátulja felé néz, nehéz elérni, de megoldható. A szintellenőrző és egyben utántöltő csavar a váltó oldalán található, ez a motorháztető felnyitása után felülről is hozzáférhető. Az alábbi képen láthatjátok a két csavart, nyíl mutatja a leeresztőt, az utántöltő pedig be van karikázva. Az utántöltőhöz 12-es, a leeresztőhöz 8-as imbusz kell.

Forrás: facebook

A szint ellenőrzéséhez a váltó oldalán lévő csavart kell kitekerni, az olajszintnek pontosan itt kell lennie, ez a nívó minimum és maximum szintje.

Az olajszint ellenőrzéséhez fentről is hozzáférhetünk.
12-es imbusz kell a feltöltőnyílás csavarjának kitekeréséhez.

A leeresztéshez érdemes nyitva hagyni, majd kitekerni a leeresztő csavart, miután az edényt megfelelően elhelyeztük a váltó alatt. Vigyázz, mert az olaj azonnal kifolyik, ha kitekerted 😉

A leeresztőhöz 8-as imbusz kell.

Hagyjuk jól kicsorogni, ez lehet akár néhány óra is, míg teljesen kicsepeg.

Ha minden csepp kifolyt, töröld meg a leeresztő környékét, mehet vissza a csavar (meghúzási nyomaték: 25 Nm), és a betöltőnél a gumicső és a tölcsér segítségével szépen lassan beletölthetjük az új olajat.

Forrás: grandepuntofan.hu
Forrás: grandepuntofan.hu
Forrás: grandepuntofan.hu

Fontos, hogy lassan töltsük, és figyeljük, hogy mikor éri el a maximális szintet, ekkor elkezd már kifolyni a nyíláson.

Forrás: grandepuntofan.hu

Töröljük le a váltóról, ami kifolyt, és vissza is lehet csavarni a betöltőnyílás csavarját, szintén 25 Nm-el. Ezután menjünk vele egy próbakört, majd ellenőrizzük, hogy van-e olajfolyás a csavaroknál.

Végezetül egy videó a műveletről, dreamwisperer nevű YouTuber feltöltése. Az alany egy Panda, de a váltó és a folyamat is ugyanaz.



Facebook Hozzászólások

Ha tetszett a cikk, segítségedre volt, esetleg spóroltál, vagy éppen kerestél az itt szerzett ismeretekkel némi pénzt, támogasd a blogot, hogy továbbra is új, hasznos információkat találhass itt.
Köszönöm a támogatást!

One comment

Hozzászólás