Gyári mélynyomó beépítése utólag

Frissítve: 2018.12.06.

Sokan szeretnék kicsit feldobni az autó hangrendszerét egy mélyládával. A Punto egyik extra felszereltsége volt a gyári mélynyomó, ami a helykihasználás miatt praktikus, és aki nem akar szélvédőt repeszteni a hangnyomással, annak valószínűleg elegendő is a képessége. Ha véletlenül “elromlik”, recsegve szól, akkor a javítása házilag sem lehetetlen, cserélni kell a membránt, erről is olvashattok itt egy korábbi cikket.

20120624_200650-v2.jpg
A kép forrása: punto.org.pl/

A beszereléséhez szükségünk lesz magára a mélynyomóra,

20181204_163244.jpg

A rögzítő szerkezetére,

20181204_163733.jpg

És a csatlakozóra, lehetőleg némi vezetékkel.

20181204_163440.jpg

Ha csak a mélynyomó van meg, akkor a felfogatást és a csatlakozót valahogy meg kell oldani vagy beszerezni. A csatlakozó azonos a középkonzol kapcsolósor ablakemelő csatlakozójával, így van esélyünk találni bontott autóból. Vagy át is lehet szerelni, ha van más fajta csatlakozó otthon (pl. PC táp, stb.), ami legalább 7 érintkezős.

20181204_163613.jpg
Felül a középkonzol kapcsolósor, alul a mélynyomó.

Ha véletlenül olyan szerencsések vagyunk, hogy az autóban elő van készítve a kábelezés, csatlakozóval együtt, akkor nincs más dolgunk, mint hogy becsavarozzuk a helyére, rádugjuk a csatlakozót és kész.

Valószínűleg sajnos nem ez a helyzet, ezért a kábelezést is nekünk kell kiépíteni. Ehhez szükségünk lesz a fentieken kívül még:
– Kb.  1,5 mm² vezeték, 10 méter ráhagyással is elegendő lesz.
– Forrasztópáka, forrasztóón, szigetelőszalag és/vagy zsugorcső, vagy krimpelhető toldóhüvely.
– Szemes saru.
– Késes biztosíték leágaztató.

Akinek ismeretlen lenne, akkor ilyen a toldóhüvely, ezzel forrasztás nélkül lehet kötni a vezetékeket:

insulated-inline-connector-250x250.jpg

A szemes saru (a test csatlakoztatásához kell majd):

Szemes saru.jpg

Késes biztosítékhoz leágaztató:

add-a-circuit.jpg

Megvannak a szükséges alkatrészek, kezdődhet a kábelezés! A kapcsolási rajz ebben nagy segítségünkre van, nézzük is meg:

WDPuntoMk2-10.jpg
A kapcsolási rajz. A 81 a mélynyomó.

Lássuk, hogy is néz ki a mélynyomó csatlakozója, illetve mit kell rákötnünk.

subwoofer_montaz_mk2_askier_19.jpg
A kép forrása: punto.org.pl/

Szükség lesz tehát a két hátsó hangszórótól 2-2 vezetékre, egy a testnek, egy állandó +12V-ra, valamint egy kapcsolt +12V-ra. A kapcsolt +12V a fejegység automata antenna kivezetése, ez akkor lesz feszültség alatt, ha bekapcsoljuk a rádiót, így nem meríti a mélynyomó sem az akkumulátort. Az állandó +12V gyári helye az utastéri biztosíték F36 jelű biztosítéka, erre kell majd rácsatlakoznunk. A legelegánsabb mód, ha a gyári csatlakozó megfelelő érintkezőjére illesztjük az új kábelt, az állandó +12V a biztosítéktábla D jelű csatlakozójának 13. érintkezője. Ennek pontos helyét az alábbi ábra alapján megtalálhatjátok.

40141625_874389446091500_8035359549927981056_n.png

40158672_292318918246280_3439070787393290240_n.jpg

Ahhoz, hogy erre csatlakozzunk rá, szét kell szedni a csatlakozót. Ha van benne üres fém érintkező, akkor örülhetünk, csak rá kell kötni az új vezetéket. Ha nincs, akkor vagy választjuk az egyszerűbb utat és késes leágazóval a biztosítéknál rácsatlakozunk..

20181206_170353

Vagy a nehezebb utat választva beszerzünk valahonnan érintkezőt. Például egy bontott kábelkötegből.

Az érintkezők kihúzhatók a csatakozóházból, az alábbi képen bekarikázott kis pöcköket kell felhajtani (vigyázzunk, ne törjenek le!), így kihúzható az érintkező hátrafelé.

csatlakozo-atszereles.jpg

Ennyit a fix +12V bekötéséről.

Kell még egy kapcsolt +12V. Az alábbiakban gyári fejegység bekötéséről fogok írni, akinek más van, az nézze meg a saját rádiójának bekötési ábráját, hogy van-e elektromos antenna kimenete, és ha van, a csatlakozón hol.

20171228_180632.jpg

Az ISO A csatlakozón az AUT. ANT. nevű érintkezőt kell keresni, a gyári kábelkötegben ez egy szürke vezeték.

20120617_154446.jpg
A kép forrása: fiatforum.com

Ha nem látunk itt vezetéket, ahogy a képen se, akkor egészen a fejegységig kell húzni az új kábelt, ha van szürke vezeték, akkor elő van készítve a következő csatlakozási pontig, ami az ajtó mellett a műszerfal alatt található. A kárpitot egyébként is meg kell bontanunk hozzá, kezdjük itt, hogy megkeressük ezt a kábelköteg kötési pontot.

Connector B.jpg
A kép forrása: fiatforum.com

A kép egy jobb-kormányos autóról készült, de a miénkben is itt kell keresni, a biztosítékszekrény mögött. Majd lesz róla később ilyen kép is.

Connector A.jpg
A kép forrása: fiatforum.com

A szürke vezetékről van szó, látható, hogy innen nem megy tovább sehova. A csatlakozó kinyitása után beköthetjük az új vezetékünket.

A vezetőoldalon a kárpit megbontása után húzzuk be a két új vezetéket.

subwoofer_montaz_mk2_askier_12.jpg
A kép forrása: punto.org.pl/

20181206_170931.jpg

A legmacerásabb talán átjutni a csomagtartóba. Nem érdemes lebontani a műanyag borítást, csak ha nincs pl. kábelbehúzónk, hogy átjussunk alatta, mert nagyon nehéz visszaszerelni, igazi szívás. Szóval először mindenképpen próbáljuk meg valamivel, valahogy áttuszkolni a vezetékeket, mielőtt nekiállunk a képen látható módon lebontani.

subwoofer_montaz_mk2_askier_9.jpg
A kép forrása: punto.org.pl/
subwoofer_montaz_mk2_askier_10.jpg
A kép forrása: punto.org.pl/

A csomagtartóban is kell új vezetékeket beépíteni. Kell egy test, ezt a hátfalon lévő testponthoz húzzuk el, itt egy szemes saruval tudunk rácsatlakozni a kötési pontra. Vagy ha a gyári megoldásokat szeretjük, akkor a földelő kötődobozba is beköthetjük, ehhez szintén szükség lesz egy új érintkezőre. A kapcsolási rajz alapján a 13. érintkező a mélynyomóé.

20181103_064755.jpg
Hátul a csomagtartóban, bal oldalt a kárpit alatt található.
20120618_204850.jpg
A kép forrása: fiatforum.com

Ezen kívül kell még a két hátsó hangszórótól 2-2 vezeték. A bal oldali egyszerű, hiszen a mélynyomó felett van, a jobb oldalit a meglévő kábelköteg mellett vezessük el.

subwoofer_montaz_mk2_askier_5.jpg
A kép forrása: punto.org.pl/

A mélynyomó csatakozó 1. érintkezőre a bal hátsó hangszóró Narancs/Fekete vezetéke megy, a 4.-re a Narancs/Zöld, a 2.-ra a jobb hátsó hangszóró Égszínkék/Citrom vezetéke, az 5.-re az Égszínkék/Piros vezeték. A Narancs/Fekete és az Égszínkék/Citrom a két pozitív, a másik kettő a negatív pólus.

Vissza van még a tartókonzol felszerelése. Ennek gyárilag a bal oldali biztonsági öv alatt találhatók a rögzítési pontjai.

20120614_21272711.jpg
A kép forrása: fiatforum.com

Ha nincs hozzá gyári műanyag dűbelünk, akkor használható hozzá egy megfelelő méretű fali műanyag dűbel (tipli) is.

subwoofer_montaz_mk2_askier_2.jpg
A kép forrása: punto.org.pl/

Van még egy rögzítési pont, ez a fenéklemezen van, a pirossal bekarikázott helyen.

subwoofer_montaz_mk2_askier_8.jpg
A kép forrása: punto.org.pl/

Ha nem találjuk, akkor fel kell szedni a fekete leragasztást, ott esz alatta egy lyuk, ebbe is kerüljön egy tipli, és lehet is lecsavarozni. A kárpitot valószínűleg meg kell kicsit vágni, hogy el lehessen helyezni.

Ezek után már a helyére is igazíthatjuk a mélynyomót, egy ellenőrzés után mehet a csatlakozó a helyére, illetve ne felejtsük el az összes lebontott kárpitot, műanyag burkolatot gondosan visszaépíteni a helyére.

subwoofer_montaz_mk2_askier_18.jpg
A kép forrása: punto.org.pl/

Ezek után nincs más dolgunk, mint élvezni a jobb hangzást.


Pár szó a technikáról.

Egy cartárs szétszedte és megvizsgálta a belsejét is, az ő beszámolóját, gondolatait olvashatjátok az alábbiakban.

Szétszedve ezt az elektronikát találhatjuk benne.

22519935_10210235150543853_1334667699567057335_o.jpg

A “lelke” a képen látható 1996-os fejlesztésű, Philips gyártmányú, TDA8563Q 2 csatornás, 2 ohm stabil integrált teljesítményerősítő, amelybe még torzítás figyelőt is építettek. Ez hajt meg egy 13cm-es 2×2[Ohm] duplatekercses hangszórót.
Maga a chip teljesen hülyebiztos, gyakorlatilag csak kalapáccsal, vagy 230V AC-vel lehet tönkretenni. Névleges teljesítménye 1% THD nél 2x30W, csúcsban 2x40W.
Tehát testvérek között is 60W-ról beszélünk maximum.

Ennyit a rajta nagybetűkkel olvasható 100W-ról.

Mellesleg egy rögzítő csavar ellenrésze bele volt szakadva a műanyag házba/menetrögzítő ellenére pár csavar fel volt lazulva; ettől már zöröghetett a hangszóró háza. No comment; Made in Italy.

Facebook Hozzászólások

Ha tetszett a cikk, segítségedre volt, esetleg spóroltál, vagy éppen kerestél az itt szerzett ismeretekkel némi pénzt, támogasd a blogot, hogy továbbra is új, hasznos információkat találhass itt.
Köszönöm a támogatást!

One comment

Hozzászólás