Az ülésfűtések beépítésének ötlete Nálam nem új keletű dolog volt, motorkerékpárra már szereltem, ott kifejezetten hasznos hideg időben, de autóba is áldás. Azt természetesen sejtettem, hogy nem lesz egyszerű és gyors eljárás, mivel egy korábbi autómban szedtem már szét az üléseket, igaz abban csak a kárpit tisztítása miatt. Már akkor megfogadtam, hogy én többet ilyet nem csinálok, mert az egy egész hétvégés szívás volt, és a mostani ülésfűtés beépítése után is ugyanezt mondom, nem biztos, hogy újra nekiállnék még egyszer, bár az eredmény birtokában azt mondom megérte.
Egy szó mint száz, aki utólagosan ülésfűtést akar beépíteni, és nem rendelkezik kárpitos ismeretekkel (nekem is nulla volt előtte, mégis megcsináltam),valamint birka türelemmel, az neki se álljon!
Aki mégis úgy dönt, nekiesik, annak egy kis segítség és folyamat leírás. Ez egy ,,Én így csináltam” szekció lesz, nem mondom, hogy ez a tökéletes beszerelési eljárás, de én elégedett vagyok az eredménnyel.
Valamint azt fontos megemlíteni, hogy én már kicseréltem az üléseket Alfa 147-ből származó szövet ülésekre, nem tudom a gyáriról is ugyanígy leszedhető-e a huzat, de gondolom igen. Bőrülésnél előfordulhat, hogy ragasztva van a szivacshoz az anyag, annál nem ajánlják a megbontást.
Alfa Romeo 147 ülések Punto-ba
Szóval első körben a fűtőlapok és elektronika beszerzéséről:
Én Kínából rendeltem egy olyan verziót, amelynek 5 fokozatban állítható a hőmennyisége. Rengeteg olyan ülésfűtést találni, ami 3 állású kapcsolóval (LOW/HIGH/OFF) szerelt, de tapasztalat alapján tudom, hogy a LOW kevés, a HIGH meg túlságosan forró, legalább is nekem.
Linket nem rakok ide, mert hamar elévülnek, de én így találtam az enyémre:
Car Seat Carbon Fiber Heated Cushion Seat Heater Pad Hi-Off-Lo Switch Kit 12V
Az elnevezés csalóka, mert 3 állású kapcsolónak tűnhet, a képeken, és a valóságban tekerős 5 fokozatú:
(A képekre kattintva megnyílnak teljes méretben)
Miután megérkezett a csomag kiszereltem az üléseket. Ennek folyamatát nem fényképeztem le, 4db torx fejű csavar fogja, elöl 2 a sínekben, hátul egy a sínben, egy pedig a hátsó ülések felé lehajló sínben. Csak egy praktikum ide: sokszori ki-, és beszerelés után úgy vettem észre, úgy a legegyszerűbb kiszerelni őket, hogy először teljesen előre tolom az ülést, kiszedem a hátsó két csavart, majd hátra tolom és kiszedem a két elsőt, méghozzá azért, mert így a sín pontosan az ülés alatt marad, nem lóg ki hátra, és könnyebb kiemelni az ajtón az üléseket.
Az ülések kiszereléséről a Magasságállítós vezetőülés javítása cikkben találtok képeket.
Visszaszerelésnél pedig fordítva, azonban itt eggyel több lépésben végzem, épp hogy csak betekerve a csavarokat kézzel, addig, hogy megakadjanak, majd a hátsó kettőt betekerve, csavarkulccsal meghúzva, majd csak ez után az első kettőt teljesen meghúzni. Egyszerű a magyarázat, ha kapásból meghúzod teljesen az első két csavart, nagyon nehezen lehet a hátsókat a lyukakhoz igazítani, mert már megfeszül a sín.
Üléshuzat le-, és visszaszerelése:
Az ülések alján a síneket 4 db torx fejű csavar tartja, először azokat kell kitekerni. Ezekkel az a baj, hogy az ülések egyik oldalán lévők könnyen hozzáférhetőek, a másik oldalon lévők azonban csak a síneken keresztül, a gyárilag erre a célra kialakított lyukakon. Viszont ezeken nem férnek át a csavarkészlet fejei, ha pedig egyből torx csavarhúzóval próbálnánk, nem biztos, hogy tudunk akkora csavaró nyomatékot kézzel kifejteni, amekkora elég a kicsavarásukhoz, így én kisebb fejjel és toldásokkal tudtam csak kiszedni nagy nehezen, de még így is sikerült beletörni a bitfejbe a csavarhúzót:
A következő képeken jelöltem a csavarok helyeit, egyúttal a kábelezést is fogó gyors kötözőket is, ezeket kell vagy kipattintani a fém vázból, vagy kifűzni egy csavarhúzó segítségével (én nem ezt választottam, mert egyrészt féltem, hogy beleszakadhatnak, másrészt így nem kell keresni visszaszereléskor, hogy melyik lyukban volt és merre mentek a kábelek). Szerencsére ezeken elég könnyen hozzáférhető kioldó ,,pöckök” voltak, így hamar kioldottam.
Valamint, ahogy az az alábbi képen látható, ki kell akasztani egy madzagot, ami a szövetet rögzíti. Ennek kioldása fogóval gyerekjáték, visszafelé már elég macerás, de elég masszívnak tűnik, elég erősen kellett fogóval húzni, hogy vissza tudjam akasztani, de nem tartottam tőle, hogy elszakadna.
Miután ezzel megvagyunk, egy lapos csavarhúzóval el kell kezdeni kifeszíteni a peremen a vájatokból a szövet széleit. Ezeken tulajdonképpen egy műanyag keret van, melyet a vájatban körbe apró recés fülecskék tartanak. Ezt a fenti képen zölddel jelöltem.
Ha teljesen körbe kipattant mindenhol, akkor felfordítva az ülőlapot elkezdhetjük lehúzni a szövetet, azonban észlelni fogjuk, hogy elég sok helyen a szivacsba épített fém pálcákhoz van rögzítve szintén fém karikákkal. Ezeket szétfeszíteni nem egyszerű, sok ötletem támadt, de nekem az vált be, hogy egy zégergyűrű leszedőt betoltam a karika közepébe, és összeszorítva szét is nyomta őket annyira, hogy ki lehessen akasztani. Valamint igen hasznos szerszám ilyenkor is, de majd a visszaszereléskor a hajlított csőrű fogó.
A lebontott üléshuzat után én így helyeztem el a fűtőlapot:
Az egyetlen problémát az okozza, hogy az üléslap közepén is található egy rögzítő pont, ahová majd vissza kellene tenni a fém karikát. Ezt én egy gyorskötözővel oldottam meg, valamint azon a helyen kivágtam a fűtőlapot, ügyelve arra, hogy a fűtőszálat ne vágjam át. Elvileg, mivel ezek már vághatók, így nem lett volna gond, ha pár szálat átvágok, én mégsem akartam.
A vezetéket a pirossal jelölt nyomvonalon vezettem ki ügyelve arra, hogy melyik oldali ülőlapot szerelem éppen, mert a vezetékeket a kardántengely felőli oldalon terveztem elvezetni.
A háttámlákról már nem csináltam képeket, ott nem vettem le a huzatot róluk, csak alul megbontottam, és becsúsztattam a fűtőlapokat. Mivel ezek egyik oldalán öntapadó csík húzódik, így nem fognak elmozdulni később sem.
A háttámlák közepén is van egy rögzítő gumi, ami odahúzza a szövetet, ennek is kivágtam középen a helyet a fűtőlapokon, pontosan ugyanúgy, ahogy az ülőlapoknál.
Kapcsoló elhelyezése, beépítése:
Először megterveztem hova szeretném elhelyezni a kapcsolót. Ugyan a kapott kábelek hossza megfelelő, még sincs nagy mozgástér, hogy meddig ér el kényelmesen, valamint arra is gondoltam, hogy olyan elemet vágjak meg, amit később esetleg könnyű gyárira visszacserélni, így én nem a műszerfalnál, vagy a középkonzolba raktam, hanem a váltót körülvevő műanyag középső elemre. Ide a kábelezés is elért, nem kellett semmit sem megtoldanom.
Fúróval és dremellel nem tart sokáig kivágni a megfelelő méretet, és addig igazítani, ameddig szorosan de belemegy a keret:
Ahogy az alábbi képen látszik, nem fért el a teljes ház a felső műanyag rész miatt, így ketté szedtem, majd kivágtam abból is egy darabot:
Kábelezés az utastérben:
A váltó bal oldalán vezettem el és gyors kötözővel rögzítettem:
A kézifékkar előtt válik két irányba:
Végül az ülések alatt középen a szőnyeg gyárilag kivágott helyén jönnek ki mindkét oldalon. Nagyjából ilyen hossz kell, hogy legyen, hiszen ha csatlakoztatjuk a kábeleket és az üléseket előre hátra mozgatjuk a síneken, kell lennie mozgástérnek, hogy ne feszüljenek meg a kábelek. Az ülésekből kijövő kábelek sajnos nem olyan hosszúak.
Relé és vezérlő modul elhelyezése:
Sokat keresgéltem, hova is rakhatnám a fenti két alkatrészt, hogy a kábelezésük is elérjen, és rögzítve is legyenek, én úgy oldottam meg, hogy a kormányoszlop alá rögzítettem őket a képeken látható módon.
A vezérlő modul gyors kötözővel rögzítve pont elfért azon az üres helyen, a relét pedig a nyíllal jelzett helyre az oldalsó műanyaghoz rögzítettem.
Ezek után már csak az elektronika bekötése maradt hátra:
Első körben a fekete kábelt egy testponthoz rögzítettem a végére egy kerek sarut kötve:
A piros pozitív-ot a biztosíték táblából szedtem, beszerezve egy késes leágazót. A piros négyzetben jelölt a késes leágazó, melyből a kábel a zöld négyzettel jelölt biztosíték házba megy, melyet az ülésfűtéssel adnak, így duplán van biztosítva.
A leágazóba 2db 20A-es biztosíték kell, az ülésfűtés gyári dobozában 15A-es van, tehát az előbb olvad le, mint a leágazóban a 20-as. A biztosíték helyének száma egyébként F44 , és a szivargyújtóé gyárilag.
Késes elágazót pl. Homasitában kapni:
Ezek után maradt még 2 db vezeték, mely a relét kapcsolja. Az egyikre azt írták a képen, hogy ,,Car ignition on” a másikra, hogy ,,Car night light”.
A car ignition on-t használtam, ez tulajdonképpen kapcsolt 12V-ot takar, amikor ráadod a gyújtást, akkor kapcsol a relé és ad áramot a fűtőszálaknak (természetesen csak ha a potméterekkel bekapcsoljuk az ülésfűtést).
Arra nem sikerült rájönnöm, hogy mi szükség lenne a másik szálra, fordítás alapján a beltér világításra kellene kötni, de mivel e nélkül is tökéletesen működik a rendszer én kihagytam.
Kapcsolt 12V-hoz a gyújtáskapcsolótól jövő kábelkötegről szedhetünk pl. áramot, nekem ez a narancsszínű volt, nyilván régebbi verzióknál ez lehet más, de nekem szerencsém volt, mert előttem valaki már megszakította és innen vitt fel a rádióhoz kapcsolt 12V-ot, nekem csak annyi dolgom volt, hogy bekössem az elágazóba a kék kábelt.
Jobb és bal szélső narancs: eredeti kábel megszakítva, vastag piros: rádióhoz, vékony piros: ülésfűtés vezérlése (ne tévesszen meg a vékony kábel piros színe, meg kellett toldanom a kéket)
Ennyi lett volna ,,csupán” a beépítés, remélem nem riasztok el senkit sem, mert bár jó sok időt elvesz, de hihetetlen praktikus dolog az ülésfűtés, kiváltképp, hogy nekem dieselem van, és mire az bemelegszik, hogy tudjak fűteni…
Készítette: Takács Gábor Zsolt