Fűtésbox cseréje

Szekeres György jóvoltából olvashatjátok az alábbi cikket. Kicserélte a 188A5000 motorkódú 3 ajtós, légkondi nélküli, állítható kormányos Punto 2 fűtésboxát, és volt olyan kedves, hogy lefotózza és le is írja a műveletet. Íme:


Miért kellett szétszednem? Mert a fűtésboxban a meleg levegő zsalujából az egyik, ami nyitja a radiátor felé a levegő útját úgy döntött, hogy az örök vadászmezőkre lép. Szó szerint elporladt. Innentől nem volt fűtés, és a tél előtt ez nem jelent jót az álmoskönyv szerint. Mivel önmagában javíthatatlan, cserélhetetlen, és ráadásul kívülről nem hozzáférhető, maradt a teljes box csere.

A cseréhez nagylevegő és némi bátorság szükséges. Nekem 8 órás munka volt egyedül. Fontos, hogy vagy fűtött garázsban, vagy meleg időben végezd a munkát, mert a műanyagokkal való szerelés esetén hidegben minden törik, pattan.

Ami kell hozzá:

Teljes  crova készlet hosszabbítóval, de igazából a 10-14-26 (26 asszem, a kormányhoz ez) kell csak

Imbusz készlet (Aldi, Lidl pont tökéletes)

Torx készlet (Aldi, Lidl pont tökéletes)

Csillag és sima csavarhúzó készlet

Az előkészületek során a beépítendő boxot ki kell mosni, takarítani. Én darabokra szedtem, és kádban beáztatva kimostam a portól. A fűtésállító kapcsolókat bezsíroztam. Persze ha 400EUR értékben újat veszel, ettől a macerától megszabadulsz. Használtam a boksz+motor+radiátor+fűtés állító kapcsolósor olyan 12eFt-ért vehető meg.

Az első lépés, hogy az aksit KI KELL VENNI (le kell kötni)! (Nehogy a légzsákok beinduljanak)

A fagyállót le kell engedni (felfogva edénybe). A fűtésradiátorról a csöveket le kell venni, és én egy nylon zacskóba csomagolt szivacsot tettem a radiátor csöveibe (tömítésnek), hogy amíg kiveszem majd az utastérből, ne folyjon a fagyálló ki belőle.

A kezdés egyszerű az alábbi weboldal segítségével a középkonzolt ki kell szedni.
Középkonzol izzó csere

Majd következik a műszerfal módszeres kibontása.

A képen látható helyeken az imbuszkulcsokkal ki kell tekerni a csavarokat. A középső szellőzőt is kivettem, igazából nem kell, de szerettem volna megtakarítani, meg kényelmesebb mozgatni a műszerfalat, ha ott tudom fogni. A szellőző a két fölső kék körnél lévő alulról felfogatott csavarokkal van rögzítve, valamint a rádió kiszerelése után még négy csavar lesz ami tartja.

Ezen a képen látható a 4 fölső körben a csavarok helye, valamint az az alsó csavarok helye.

Utána a műszerfal fölső felfogató csavarjait lazítottam ki, ezek az ablaknál találhatóak 3 kis takarólemez mögött. 2 oldalon és középen.

Ezután következtek az alsó csavarok, az egyiket a biztosítéktábla fölött mélyen bent 14—es crovával lehet elérni, illetve ha már ott jártam, a biztosítéktáblát is kiszabadítottam, 3 imbusszal volt felfogatva és két zárónyelvvel (na ezek törnek hidegben). Érdemes az összes kábelcsatlakozót kihuzigálni, és úgy elhelyezni, hogy ne szakadjon semmi majd. Én minden kábelt, fontosabb helyet fényképeztem, hogy minden oda kerüljön vissza ahol volt. (nagyon nem lehet eltéveszteni).

A jobb oldalon a lehajtható tároló mögött van egy kipattintható fedél mögött a következő 14-es tartó csavar. Ha már itt járunk érdemes a tárolót kivenni.

Kipakolva mindent a két oldalán a tárolónak láthatunk egy rugós pöckös megoldást, Itt a pöcköt egy csavarhúzóval befelé toljuk és fölnyomjuk, ha mindkét oldalon megvan a tároló kivehető.

Én kivettem az óracsoportot is, egyrészt meg nem akartam hogy karcolódjon, vagy törjön, másrész kicsit megtakarítottam (ennek ellenére egy pöcköt sikerült letörnöm róla) A keretét 4 csavar fogja, azt látni, mögötte van a 3 fölfogató csavar.

Itt látható az óracsoport mögött a kábele, már kihúzva.

Ezután álltam neki a kormány bontásának, Én kiszedtem a szervómotort egy 10-es crovával 3 csavart kicsavarva és a kábeleit kihúzva lehet levenni. Én úgy ítéltem meg, hogy nem tudom enélkül a kormányt kibuktatni.

A kormány alatt az összes kábel kihúztam a helyéről és elrendeztem, hogy ne szakadjanak. Látható a szervó előtt egy fekete lemez ezt három csavar fogja ezeket kitekerve a lemezt levettem. Ma már lehet nem sok értelme volt.

A kormánylégzsák levétele hátulról történik, vagyis a kormány hátulján van 3 csavar, amit meglazítva (a csavarok a helyükön maradnak, ezek szolgálnak a kürtkapcsolónak)a légzsák kivehető.  A légzsák csatlakozója a zöld középen, ki kell a pöcköt húzni, majd a csatlakozó is kijön. A légzsák félretehető.

A kormány levételével sokat szenvedtem, mert azt hittem, hogy a biztosított (középen jeleztem) csavarról föl kell hajtogatni a lemezeket, de nem, egyszerűen csak rá kell tenni a crovát, és letekerni, miután a fekete kezemben tartott műanyag bizbaszt levetted. Én a visszarakásnál tettem a csavar menetére egy menetrögzítő folyadékot.

A kormánykapcsolót úgy kell levenni, hogy a kapcsoló alján van egy imbuszcsavar ami bilinccsel szorítja a kormányhoz a kapcsolót. Ezt meglazítva a kapcsoló finoman lehúzható a kormányról, hogy ne törjem el, én levettem. A kapcsoló tetején van egy csatlakozó, a képen az van, amint kihúzom belőle a sarut.

Ezeken a képen látható az állítható kormányt felfogó konzol két csavarja a négyből (szimmetrikusan vannak fölfogatva). Ha ezeket kitekered, akkor a kormány lebukik teljesen. Nem kell rángatni, finoman mozgatva el lehet helyezni úgy, hogy majd a műszerfal kibuktatható legyen.

Itt a kormány kábelei láthatóak, mindet kivettem, megjegyezve (fényképezve a helyüket), és visszarakás előtt kontaktsprayt adtam minden kábelnek.

Ez a csavar a bal oldali legalsó, ami tartja a műszerfalat, majdnem a motorháznyitó fölött van. Nálam nem takarja semmi, ugyanakkor a jobb oldalon egy kis műanyag lemez takarja.

Ezután következik a neheze. A képen az utas oldali légzsák kapcsolójának a helye látszik, ezt is kivettem. A lábtérben csatlakozók vannak, ezek jobb oldalon voltak felfogatva a doblemez mellé, ezeket is levettem, hogy ne szakadjanak, mielőtt teljesen kibuktatom a műszerfalat. A lehajtható tárolón belül látható az utas oldali légzsák csatlakozója, ezt is széthúztam, valamint a kocsi közepén elől a fűtésbox alatt van a légzsákok vezérlője, erről is lehúztam a csatlakozót. Ez a kábelköteg látható a képen. A nyíl a képen fönt azt jelzi, hogy a fűtésbox csatlakozója ott van, azt is szét kell húzni majd.

Ez után finom mozdulatokkal a műszerfalat ki kell húzni, érzéssel, hogy ne törjön, vagy szakadjon semmi, figyelve a biztosítéktábla kábeleire, a kormányra és a kábeleire, stb.

A fűtésboxot 3 csavar tartja az utastérben, 2 a motortérben. A fűtésbox előtt van az utastérben egy „bukócső” amit két csavar tart. A fölső képen jelöltem a csavarok helyét.

A csövet kivéve a boksz már kivehető. Érdemes lassú mozdulatokkal, csavarhúzó segítségével lefeszegetni a tűzfalról, mert oda szokott gyógyulni. Az antenna kábel ide van felfogatva, azt értelemszerűen félre kell tenni addig.

Itt látható a régi és az „új” boksz.

Majd a sorrend visszafelé következik, az új boxot betenni, fölfogatni, a bukócsövet visszatenni, az összes eddig kihúzott kábelt a helyére visszatenni (én mindet befújtam kontaktsprayvel).  A műszerfalat emelve, lehetőleg együtt a kormányoszloppal a helyére tenni, a csavarokkal fölfogatni.

Én a visszarakás előtt az egész műszerfal mögötti részt kifújtam kompresszorral.

Érdemes megfontoltan haladni, minden csatlakozást, minden csavart újra leellenőrizni.

Ha minden a helyére került, a motortérben is a csöveket visszatenni, ha szükséges a hűtő-fűtőrendszert átmosása után a fagyállót betölteni, de erről már van segédlet.

Ha elkészült, lehet élvezni a meleget a kocsiban.

Készítette: Szekeres György

Facebook Hozzászólások

Leave a Reply