A gyári előírás 40.000 km-ként kell a Speedgear automatákban olajat cserélni. Azon szerencsés csoportba tartozik, aki ilyen autót birtokol, hogy ehhez nem feltétlenül van szükség egy automata váltókra specializálódott műhelyt felkeresni.
Sok modern automata váltó esetén a váltóolajat „élettartam” folyadékként kezelik, azaz mivel a gyártó szerint az olajtöltet kiszolgálja a váltót nincs is egyszerű módja a cserének. Ilyen esetekben speciális szivattyús gépekkel lehet csak az olajkörre csatlakozni (jellemzően a váltó olajhűtőjénél) és egyszerűen egy külső tartályba szivattyúzzák a kifolyó csövön eltávozott folyadékot, egy másik tartályból pedig ezzel egyidejűleg ugyanennyit töltenek vissza.
A Speedgear váltó ennél sokkal barátságosabb a felhasználó és a szerelő számára egyaránt. A váltónak a motorblokkhoz hasonlóan hagyományos olajteknője van a váltóblokk alatt, ugyancsak hagyományos leeresztő csavarral. A váltóolaj külső, fémházas szűrőt kapott, ami a motor olajszűrőjéhez hasonlóan cserélhető.
A váltóolajról
A váltó teljes olajtöltete 3.6 liter, de ennek csak kb. a kétharmada fog távozni a leeresztőn keresztül. Felhasználói tapasztalatok szerint 2.3-2.8 liter szokott egy csere alkalmával távozni, így a régi olajból mindig marad bent valamennyi. Ezen felbuzdulva – és saját tapasztalataim alapján – a negyvenezer kilométeres csereperiódust a saját autómon megfelezem és 20 ezer kilométerenként szándékozom tiszta olajjal megkínálni a rendszert.
Mivel a leeresztett folyadék mennyisége változhat, ezért mindenképp szükséges a leengedett folyadék mennyiségét megmérni a feltöltés előtt.
A Fiat által előírt váltóolaj egész pontosan Petronas Tutela CVT NG (Fiat 9.55550-AG4 SAE 75W-80). Ennek az olajnak 6-7000 Ft literje és nem mindig egyszerűen beszerezhető.
Szerencsére nem feltétlen kell ehhez ragaszkodnunk. A Speedgear váltót a japán Jatco gyártja, a Nissan Micra K11 is ezekkel jött ki, így a Nissan NS-2 vagy NS-3 specifikációnak eleget tevő váltóolajak egyaránt használhatók. A világ többi részén élő automatás Punto tulajok tapasztalatai szerint a Castrol Transmax CVT, a Mobil CVTF, Febi Bilstein 27975 CVT, Fuchs Titan CVT Flex és Motul Multi CVTF.
Melyik olajat választottam?
A magam részéről ki szerettem volna próbálni egy olcsó, de a specifikációnak megfelelő folyadékot, tekintve hogy gyakrabban fogom cserélni. A választásom a Mannol 8220 CVT NS3 folyadékra esett, ami teljesíti a Nissan NS-3 előírást és eleve Jatco váltókhoz szánták. A Mannol 8216 OEM CVT folyadékot is néztem, és bár papíron NS-3 kompatibilis, az adatlapja nem emelte ki, hogy kimondottan Jatco CVT-hez tervezett, így a 8220 mellett döntöttem. A 4 literes kiszerelés tízezer forint magasságában kapható. Viszkozitás tekintetében a fent felsorolt olajak mind 32-36 cSt között vannak 40C° fokon és 6.7-8.2 cSt között száz fokon, ami a Fiat által javasolt Tutela NG-vel azonos, így a felsoroltakkal nem nagyon lövünk mellé.
A Fiat gyári váltóolaj szűrőjének a cikkszáma 9948806, az ára 40 ezer forint felett van. Van pár alternatíva, de vigyázni kell, mert az autósboltok katalógusai olyan helyettesítő termékeket is listáznak, amik ugyan a csatlakozó menet és a tömítő felület alapján stimmelnek, de szélesebbek a kelleténél!
Ami biztosan passzol az Alco TR-001, a Blueprint ADS72104. Mindkettő automata váltóhoz való hidraulikaolaj szűrő és mindkettő 71 mm külső átmérőjű, azaz elfér. Az én autómban a csere előtti huszonezer kilométerig Alco TR-001, tehát bizonyított. Emellett árban is ez a legkedvezőbb, mindösszesen 4000 Ft magasságában kapható, ami nem elhanyagolható megtakarítás.
Előkészületek
A fenti hozzávalókon kívül szükségünk lesz egy 17-es csillag-villáskulcsra, egy fémszalagos olajszűrő leszedő szerszámra, egy leeresztő edényre, egy mérőedényre és egy hosszú csőrű de kellően vékony tölcsérre. Utóbbi igényel némi magyarázatot.
Az olajtöltetet a nívópálca nyílásán keresztül tudjuk bejuttatni, melynek a szája elég szűk és igen mélyen ül. Mivel motorkerékpárokkal foglalkozom, így volt kéznél megfelelő tölcsér, amit anno az Aliexpress-ről szereztem be. Ez 29 centi hosszú, a vége pedig mindössze 12mm átmérőjű, így csodálatosan befért a nívópálca csövébe. Csak jelzem előre, hogy ilyesmi nélkül nem lesz egyszerű, készülni kell rá.
Elhasznált olaj leeresztése
Az előzetesen bemelegített autóval aknára, rámpára vagy árok fölé állunk, hogy be lehessen férni a leeresztő csavarhoz. A váltó olajteknője a vezető oldali kerék mellett van, a bal első ajtó alá benézve meg is lehet pillantani. Innen kissé messze van a leeresztő csavar, ami az autó hátsó része felé néz. Ha rámpán vagy emelőn szerelünk, az autó eleje felől könnyebben elérhető a leeresztő csavar, igaz a 17-es csillag-villáskulcs felhelyezése így csak érzésre történik, de szerencsére nem túl nehéz eltalálni. A csavart lazítsuk meg, észben tartva, hogy ha az autó eleje felől dolgozunk a lazításhoz a kulcsot óramutató járásával egyező irányba tekerjük! (kerék felől a motorblokk felé hajtva)
Készítsük oda a leeresztő tálat és utána tekerjük ki kézzel, hogy a folyadék ki tudjon folyni. Természetesen a leengedni kívánt olaj igen meleg tud lenni, így viseljünk védőkesztyűt vagy várjunk a leállítás után 15-20 percet.
Amíg a váltóolaj csorog (adjunk neki fél órát), lazítsuk le a szűrőt.
A felső hűtővízcső alatt bújik meg a szűrő, ami első ránézésre nem tűnik kis falatnak, de szerencsére a vízcső alatt elfér egy fémszalagos olajszűrő leszedő szerszám. Ha már megindult, kézzel letekerhető és nem nehéz kivenni sem. A tartalma természetesen végig fog folyni a váltóházon és a kocsi alatt köt majd ki, ha szükséges tegyünk alá egy edényt vagy rongyot.
Az új szűrő tömítő gumiját kenjük meg egy kis váltóolajjal, a váltóházon a tömítő peremet töröljük tisztára. A szűrőt kézzel tekerjük a helyére, szerszám nélkül szorítsuk meg, így legközelebb leszedni is könnyebb lesz.
Feltöltés új olajjal
Ha a váltóolaj kicsorgott és a csepegést is befejezte, csavarjuk a helyére a leeresztő csavart. A villáskulccsal húzzuk meg. Mérjük meg a mérőedényünk segítségével a leengedett olaj mennyiségét, ugyanennyit kell majd visszajuttatni a nívópálca csövén keresztül.
Helyezzük a tölcsért a nívócső szájába, majd a kimért CVT folyadékot lassan töltsük be a váltóba. A betöltés után adjunk a folyadéknak 2-3 percet rendeződni, majd az autót beindítva minden váltókarállásban hagyjuk járni minimum fél-fél percet. Én előre-hátra gurulgattam vele az udvarban, de ha elvisszük egy pár kilométeres körre, az is hibátlan.
Az új folyadék cirkuláltatása után hagyjuk az autót 10-15 percet pihenni, majd ellenőrizzük a folyadék szintjét és ha szükséges, töltsünk egy keveset rá.
Olajszint ellenőrzése
A nívópálcának két oldala van, egyiken H, a másikon C a jelölés. A H a meleg állapotra, a C a hideg állapotra vonatkozó. A két pötty között kell lennie az olajszintnek.
A csere közben összekent részeket (olajteknő alja, váltóház oldala, stb) féktisztító spray-vel öblítsük le és töröljük meg.
Sok sikert!
Kézi váltós változatod van? Az erről szóló korábbi cikkünkből megtudhatod, hogy cserélj váltóolajat.