Punto Speedgear CVT automata váltó olajcsere

A gyári előírás 40.000 km-ként kell a Speedgear automatákban olajat cserélni. Azon szerencsés csoportba tartozik, aki ilyen autót birtokol, hogy ehhez nem feltétlenül van szükség egy automata váltókra specializálódott műhelyt felkeresni.

Sok modern automata váltó esetén a váltóolajat „élettartam” folyadékként kezelik, azaz mivel a gyártó szerint az olajtöltet kiszolgálja a váltót nincs is egyszerű módja a cserének. Ilyen esetekben speciális szivattyús gépekkel lehet csak az olajkörre csatlakozni (jellemzően a váltó olajhűtőjénél) és egyszerűen egy külső tartályba szivattyúzzák a kifolyó csövön eltávozott folyadékot, egy másik tartályból pedig ezzel egyidejűleg ugyanennyit töltenek vissza.

A Speedgear váltó ennél sokkal barátságosabb a felhasználó és a szerelő számára egyaránt. A váltónak a motorblokkhoz hasonlóan hagyományos olajteknője van a váltóblokk alatt, ugyancsak hagyományos leeresztő csavarral. A váltóolaj külső, fémházas szűrőt kapott, ami a motor olajszűrőjéhez hasonlóan cserélhető.

Váltóház karter

A váltóolajról

A váltó teljes olajtöltete 3.6 liter, de ennek csak kb. a kétharmada fog távozni a leeresztőn keresztül. Felhasználói tapasztalatok szerint 2.3-2.8 liter szokott egy csere alkalmával távozni, így a régi olajból mindig marad bent valamennyi. Ezen felbuzdulva – és saját tapasztalataim alapján – a negyvenezer kilométeres csereperiódust a saját autómon megfelezem és 20 ezer kilométerenként szándékozom tiszta olajjal megkínálni a rendszert.
Mivel a leeresztett folyadék mennyisége változhat, ezért mindenképp szükséges a leengedett folyadék mennyiségét megmérni a feltöltés előtt.

A Fiat által előírt váltóolaj egész pontosan Petronas Tutela CVT NG (Fiat 9.55550-AG4 SAE 75W-80). Ennek az olajnak 6-7000 Ft literje és nem mindig egyszerűen beszerezhető.
Szerencsére nem feltétlen kell ehhez ragaszkodnunk. A Speedgear váltót a japán Jatco gyártja, a Nissan Micra K11 is ezekkel jött ki, így a Nissan NS-2 vagy NS-3 specifikációnak eleget tevő váltóolajak egyaránt használhatók. A világ többi részén élő automatás Punto tulajok tapasztalatai szerint a Castrol Transmax CVT, a Mobil CVTF, Febi Bilstein 27975 CVT, Fuchs Titan CVT Flex és Motul Multi CVTF.

Melyik olajat választottam?

A magam részéről ki szerettem volna próbálni egy olcsó, de a specifikációnak megfelelő folyadékot, tekintve hogy gyakrabban fogom cserélni. A választásom a Mannol 8220 CVT NS3 folyadékra esett, ami teljesíti a Nissan NS-3 előírást és eleve Jatco váltókhoz szánták. A Mannol 8216 OEM CVT folyadékot is néztem, és bár papíron NS-3 kompatibilis, az adatlapja nem emelte ki, hogy kimondottan Jatco CVT-hez tervezett, így a 8220 mellett döntöttem. A 4 literes kiszerelés tízezer forint magasságában kapható. Viszkozitás tekintetében a fent felsorolt olajak mind 32-36 cSt között vannak 40C° fokon és 6.7-8.2 cSt között száz fokon, ami a Fiat által javasolt Tutela NG-vel azonos, így a felsoroltakkal nem nagyon lövünk mellé.

CVT váltóolaj

A Fiat gyári váltóolaj szűrőjének a cikkszáma 9948806, az ára 40 ezer forint felett van. Van pár alternatíva, de vigyázni kell, mert az autósboltok katalógusai olyan helyettesítő termékeket is listáznak, amik ugyan a csatlakozó menet és a tömítő felület alapján stimmelnek, de szélesebbek a kelleténél!
Ami biztosan passzol az Alco TR-001, a Blueprint ADS72104. Mindkettő automata váltóhoz való hidraulikaolaj szűrő és mindkettő 71 mm külső átmérőjű, azaz elfér. Az én autómban a csere előtti huszonezer kilométerig Alco TR-001, tehát bizonyított. Emellett árban is ez a legkedvezőbb, mindösszesen 4000 Ft magasságában kapható, ami nem elhanyagolható megtakarítás.

Előkészületek

A fenti hozzávalókon kívül szükségünk lesz egy 17-es csillag-villáskulcsra, egy fémszalagos olajszűrő leszedő szerszámra, egy leeresztő edényre, egy mérőedényre és egy hosszú csőrű de kellően vékony tölcsérre. Utóbbi igényel némi magyarázatot.

Az olajtöltetet a nívópálca nyílásán keresztül tudjuk bejuttatni, melynek a szája elég szűk és igen mélyen ül. Mivel motorkerékpárokkal foglalkozom, így volt kéznél megfelelő tölcsér, amit anno az Aliexpress-ről szereztem be. Ez 29 centi hosszú, a vége pedig mindössze 12mm átmérőjű, így csodálatosan befért a nívópálca csövébe. Csak jelzem előre, hogy ilyesmi nélkül nem lesz egyszerű, készülni kell rá.

A feltöltéshez szükséges tölcsér méretei

Elhasznált olaj leeresztése

Az előzetesen bemelegített autóval aknára, rámpára vagy árok fölé állunk, hogy be lehessen férni a leeresztő csavarhoz. A váltó olajteknője a vezető oldali kerék mellett van, a bal első ajtó alá benézve  meg is lehet pillantani. Innen kissé messze van a leeresztő csavar, ami az autó hátsó része felé néz. Ha rámpán vagy emelőn szerelünk, az autó eleje felől könnyebben elérhető a leeresztő csavar, igaz a 17-es csillag-villáskulcs felhelyezése így csak érzésre történik, de szerencsére nem túl nehéz eltalálni. A csavart lazítsuk meg, észben tartva, hogy ha az autó eleje felől dolgozunk a lazításhoz a kulcsot óramutató járásával egyező irányba tekerjük! (kerék felől a motorblokk felé hajtva)

Leeresztő csavar

Készítsük oda a leeresztő tálat és utána tekerjük ki kézzel, hogy a folyadék ki tudjon folyni. Természetesen a leengedni kívánt olaj igen meleg tud lenni, így viseljünk védőkesztyűt vagy várjunk a leállítás után 15-20 percet.

Amíg a váltóolaj csorog (adjunk neki fél órát), lazítsuk le a szűrőt.
A felső hűtővízcső alatt bújik meg a szűrő, ami első ránézésre nem tűnik kis falatnak, de szerencsére a vízcső alatt elfér egy fémszalagos olajszűrő leszedő szerszám. Ha már megindult, kézzel letekerhető és nem nehéz kivenni sem. A tartalma természetesen végig fog folyni a váltóházon és a kocsi alatt köt majd ki, ha szükséges tegyünk alá egy edényt vagy rongyot.

Olajszűrő leszedése

Az új szűrő tömítő gumiját kenjük meg egy kis váltóolajjal, a váltóházon a tömítő peremet töröljük tisztára. A szűrőt kézzel tekerjük a helyére, szerszám nélkül szorítsuk meg, így legközelebb leszedni is könnyebb lesz.

Feltöltés új olajjal

Ha a váltóolaj kicsorgott és a csepegést is befejezte, csavarjuk a helyére a leeresztő csavart. A villáskulccsal húzzuk meg. Mérjük meg a mérőedényünk segítségével a leengedett olaj mennyiségét, ugyanennyit kell majd visszajuttatni a nívópálca csövén keresztül.

Helyezzük a tölcsért a nívócső szájába, majd a kimért CVT folyadékot lassan töltsük be a váltóba. A betöltés után adjunk a folyadéknak 2-3 percet rendeződni, majd az autót beindítva minden váltókarállásban hagyjuk járni minimum fél-fél percet. Én előre-hátra gurulgattam vele az udvarban, de ha elvisszük egy pár kilométeres körre, az is hibátlan.

Az új folyadék cirkuláltatása után hagyjuk az autót 10-15 percet pihenni, majd ellenőrizzük a folyadék szintjét és ha szükséges, töltsünk egy keveset rá.

Olajszint ellenőrzése

A nívópálcának két oldala van, egyiken H, a másikon C a jelölés. A H a meleg állapotra, a C a hideg állapotra vonatkozó. A két pötty között kell lennie az olajszintnek.

Nívópálca C jelölés – hideg állapot
Nívópálca H oldal – meleg állapot

A csere közben összekent részeket (olajteknő alja, váltóház oldala, stb) féktisztító spray-vel öblítsük le és töröljük meg.

Sok sikert!

Kézi váltós változatod van? Az erről szóló korábbi cikkünkből megtudhatod, hogy cserélj váltóolajat.

Facebook Hozzászólások