Az ajtóhatároló is kopó alkatrész, talán senkinek sem kell bemutatni a kattogós ajtónyitás jelenségét. A Puntokat kétféle határolóval szerelték, 2002.01.15. a választóvonal. Ránézésre nem sok különbség van a kettő közt, valójában annyi csak, hogy az egyikről lecsavarozható a kasztnihoz rögzülő rész, a másikról nem. Az ok egyszerű: a 2002.01.15.-ig gyártott ajtón kialakított nyíláson nem fér át a talp. Később ezt módosították, nagyobb kett az ajtón a lyuk és egy egység lett.
A kattogás leginkább két dolog miatt lehet. Az egyik, ha a kasztnihoz rögzített résznél kikopott a tengely, annak a kotyogása adja a kellemetlen hangot.
A másik ok az ajtón belüli görgők kopása, beállása miatt van. Ez egy idő után odáig fajulhat, hogy el is törik. Ezzel a hang megszűnik, de ezzel együtt meg is szűnik ajtóhatárolóként működni. A nyitott ajtó becsukódik, vagy éppen teljesen kinyílik, ha nem vízszintes talajon állunk. Ennek az esetnek egy lehetséges javítása látható ebben a cikkben.
A határoló kiszerelése
Az első ajtóknál szerencsére nem kell lebontani a teljes ajtóburkolatot hozzá, elég a hangszórót kiszerelni. (A teljes ajtóburkolat leszerelését az Ajtókárpit kiszerelés, zárbetét felújítás cikkben láthatjátok.) Ehhez előbb óvatosan le kell pattintani a hangszóró rácsot.
Utána a hangszóró 3db csavarját kicsavarozzuk…
A határolót össtesen 4 db csavar rögzíti, 2 a kasztnihoz, 2 az ajtóhoz.
Ha minden csavart kicsavaroztunk, ki tudjuk játszani az ajtóból. Vékony kezűek előnyben 🙂
Nézzünk körül az ajtó aljában, ott lesz a kitört görgő is, és ha nem esett még ki a vízelvezetőn, akkor a tengelye is. Utóbbira mondjuk nem kesz szükségünk már.
A javítás
A képen kátszik, hogy kitört az egyik görgő tengelye. Ezt a tengelyt pótoltam egy megfelelő méretű csavarral, amit az itthoni készletben találtam. Én kezdésnek lemostam miden alkatrészt kefével, féktisztítóval.
A tengely eredetileg úgy lehetett belepréselve, illetve egy nem egészen kör alakú lyukba illesztve, hogy ne tudjon forogni, csak rajta a görgő. Az ötlet az volt, hogy felfúrom a lyukat, vágok bele egy menetet és lezárom egy anyával a csavart, hogy ne tudjon kilazulni.
A lyuk 6 mm lenne, ha nem lenne benne az a kis bevágás. A csavarom pont jó lenne bele, ezért én 6-osra fúrtam fel. Utána metszettem bele menetet. A csavart belepróbálva pont jó lett.
Ezután már egyszerű volt, a határoló darabját 90°-al elforgatva betettem a végleges helyére, a görgőt a helyére, a csavart (alátéttel ellátva) átdugtam a határoló házán és a görgőn, és így becsavartam az általam készített menetbe. Végül egy alátétes anyával még lezártam.
Már csak a határoló karját kellett elfordítani a megfelelő irányba. Ennél a műveletnél arra kell ügyelni, hogy a görgők közé kerüljön. Szerencsére a kisebbik görgő fel-le mozoghat a tengelyén, így viszonylag könnyen befordítható a kettő közé. A végeredményt a képen látjátok. Sajnos nem sikerült teljesen nyitott állapotban befordítani, de nem okozott gondot a beszerelésnél.
Elvileg nem kell kenést adni neki, eredetileg a görgők tengelyén műanyag “csapágy” van, ezen fordulnak el. Ha összeszedi a koszt, beáll, az okozza a kattogást, később a törést. A műanyag perselyt nem pótoltam, etért én a javított tengelynek adtam egy kis szórózsírt. Legfeljebb ha nem lesz így tartós, akkor kitalálok valami mást.
Végül a beszerelés maradt, ami a kiszereléssel ellentétesen történik. A legnehezebb talán bejátszani a helyére az ajtóban, a 2-2 csavar már könnyen megy.
Ja! Van egy porvédő is, az ne maradjon ki! Én ezt is megtisztítottam. Valaki előttem már próbálta megszüntetni a kattogást, nagy mennyiségű zsír hozzáadásával, ami amúgy az ajtón, kasztnin is látszott… Ezt is érdemes megtisztítani beszerelés előtt.