Ajtókárpit kiszerelés, zárbetét felújítás

A jobb oldali ajtó zárját valaki szétbarmolta, talán fel akarták törni. Ennek következtében sajnos teljesen használhatatlanná vált, kulccsal nem lehet nyitni azt az ajtót. Nem egy megnyugtató állapot, valamit tenni kellett. Új zárbetétet, külön kulccsal nyitni nem szerettem volna, így más megoldás kellett. Szerencsére volt a fiókban egy jó állapotú, de amúgy ismeretlen eredetű zárbetétem (egyébként csomagtér ajtóból, de ez mellékes), a kulcs nincs meg hozzá. Adódott, hogy a kettőből kéne csinálni egy jót. A képek az összeszerelés során készültek, a rossz állapotról sajnos nincs kép, csak a sérült zárhengerről.

A csomagtérajtó zárból ki kellett nyerni a zárbetétet, ennek a folyamata egy korábbi cikkben látható, olvasható.


Ahhoz, hogy az ajtóból kiszereljük a zárat, előbb le kell bontani a kárpitot.

Ajtókárpit kiszerelése

Ez a kiindulási állapot…

Óvatosan le kell pattintani a hangszórórácsot. Vigyázzunk, nagyon könnyen törik a rács is, a rögzítő fülei is!

Itt láthatók a rács rögzítési pontjai, ezeknél kell emelni, feszíteni óvatosan.

A rács leszedése után a komplett hangszóró zsebet kell leszedni, a fenti képen láthatók a csavarok. Összesen 6 db. Én a hangszórót nem szedtem ki külön, 1 db csavar van, amihez esetleg nem lehet tőle hozzáférni, nálam nem okozott gondot.

Következik a nagyobb, térkép zseb eltávolítása. Ezt már csak három csavar tartja, az egyik el van rejtve egy takaróelem mögött, azt ki kell pattintani a helyéről.

Ha ezzel megvagyunk, jöhet az ajtóbehúzó. 3 db imbusz csavar tartja, az egyik egy kis fedél alatt, amit előbb ki kell pattintani.

A középső és a jobb oldali elég mélyen van, de szokásos imbuszkulccsal kiszedhető. A bitfejes csavarhúzóm sajnos nem fért be a lyukon.

A csavarok eltávolítása után, a kilincset meghúzva kivehető az ajtóbehúzó a helyéről.

Következhet a másik kényes elem, a belső tükörborítás. Egy darab fedéllel takart csavar és egy körmös klipsz tartja, feszítés hatására szeret eltörni, úgyhogy óvatosan!

De előbb vegyük le a tükörállítót, mert ilyenkor még könnyebb. A kis gumiharangot körben le kell fejteni a helyéről, és egy határozott mozdulattal lehúzni a rúd végéről. Utána a rögzítő anyát kell már csak letekerni.

Még a magas sugárzó hangszóró csatlakozóját kell oldani, vagy a hangszórót kiszedni a burkolatból, és félre is rakhatjuk ezt az elemet. Következhet a belső zárrúd körül a díszgyűrű leszedése, ezt csak le kell pattintani, húzni a helyéről. Ha minden jól ment, akkor valahogy így állunk, ahogy a következő képen.

Már csak néhány patenttal és az üvegnél lévő rögzítést kell lebirkóznunk. A patenteknél valami feszítőszerszámot érdemes bedugni a kárpitos burkolat alá, vigyázva, hogy a fényezés ne sérüljön. Pl. egy vastag papírral megvédve. Az üvegnél némi erőkifejtés hatására felfelé lehúzható, vagy alulról leüthető az élről. Ezután már kiemelhető a helyéről a belső burkolat.

A patentek helyei. A legalsó elvileg a térképtartó zsebé, nálam az már sajnos ki volt törve.

Ekkor elénk tárul egy szivacsos fóliaborítás, ami jó esetben ép és körbe van ragasztva. Nálam sajnos valaki már szétszaggatta. Érdemes óvatosan a széleknél megkezdeni, ha még ép, hogy vissza is lehessen ragasztani utána.

Ezek után végre foglalkozhatunk a zárral is …


Zár kiszerelése

Az ajtón belül találunk két nyílást, én a felsőt néztem be, az alsón keresztül dolgoztam. Először ki kell akasztani a zár rudazatát, a műanyag rögzítőfület kell lepattintani alul, utána kiszabadul a rúd a helyéről. A zárat egy fémlemezke rögzíti az ajtóhoz, ezt kell kihúznunk, Nehezíti a hozzáférést a kilincs lemeze, de nekem sikerült kézzel is eltávolítani. Kb. 45°-ban lefelé kell húzni.

Innentől már könnyű dolgunk van, csak ki kell játszani a lyukon a zárszerkezetet. Ezután már bent, a műhely asztalon dolgozhatunk tovább.

A zár szétszerelése

A zár áll egy rúdból, egy műanyag házból és egy fém testből, benne a zárbetéttel.

A műanyag házból kell először is kihúznunk a fém testet. Ezt én egy vízpumpa fogóval oldottam meg, két oldalt összenyomható a műanyag és utána könnyebben kiszabadítható a két fül rögzítéséből.

Nézzük csak, hogyan tovább? A zárbetétet egy Ω gyűrű rögzíti a zártestbe, ezt egyszerűen egy lapos csavarhúzóval kipattinthatjuk a helyéről.

Ezután már csak ki kell tolnunk a zárhengert. Felül van egy tömítőgyűrű, ami kicsit még a helyén tartja.

A további szétszedéshez le kell szedni a tetejét. Ezt három helyen pontozással rögzítették, ezeken a pontokon kell leütni és utána könnyedén lejön. A porzáró ajtó ki fog ugrani a helyéről, arra vigyázni kell, ne vesszen el.

Következő lépés, el kell távolítani a porzáró ajtó rugóját és a rugó tengelyét. Csak ki kell emelni a helyükről, legfeljebb a kosz tartja a helyén.

Az ajtó rugója. Csak ki kell emelni a helyéről.

A zár lamelláit egy hosszú lemez rögzíti, hogy ne tudjanak kiesni. Ezt egy megfelelő fogóval ki kell húzni a helyéről, vigyázva, hogy a lamellák ezután ne essenek ki, mert ha összekeverednek, nem fogja nyitni a kulcsunk a zárat.

Ezt kell kihúzni, hogy kiessenek a lamellák.

Ezután a lamellák már könnyedén kihúzhatók a helyükről, ha amúgy nem sérült a henger. Az enyémnél ugye fel akarták törni, ezért több lamella is elhajlott, a henger a lamellák közötti résznél eltört, ezek a lamellák beszorultak, ezért nem is nyitotta már a kulcs. Némi biztatásra sikerült ezeket a lamellákat is kiszedni. A lamellákat apró rugók tolják kifelé, ezekre is vigyázni kell, ne vesszenek el, célszerű egy nagyobb tál felett dolgozni, vagy ahogy egyesével kiszedjük a lemezeket, egy kis dobozba gyűjteni rögtön.

Ezekre a rugókra kell vigyázni.

Én egy papírlapra gyűjtöttem a lamellákat, hogy később jó sorrendben kerüljenek vissza. Némelyiken látszik, hogy ütött-kopott.

Az egyik oldalon 5, a másikon 4 lemezke van.

Itt látszik a sérült és a jó henger egymás mellett, mindkettő üresen, szétszerelve. Sajnos a bal oldali használhatatlanná vált…

Ennyi alkatrészből áll a hengerzár (rugóból dupla mennyiség van a képen).

A sérült, kopott, elhajlított lamellákkal kellett kezdenem valamit, a többi viszonylag ép állapotú szépen járt a helyén. Némelyiken a kulcs olyan kiálló kopást okozott, hogy amiatt nem ment be a helyére. Szerencsére az ép, ám kulcs nélküli zárbetétből tudtam olyan lamellákat kinyerni, amelyek pontosan egyeztek a sérültekkel, ezáltal nem bajlódtam különösebben azok javításával. Az összes alkatrész kapott egyesével féktisztítós, rozsdaoldós mosást is. Látva a kioldott szutykot, volt értelme.

A mosolygós fej a véletlen műve

Az összeszerelés nagyjából a szétszedéssel fordított sorrendben történik. A rugókat vissza kell helyezni egyesével, jöhetnek a lamellák a megfelelő sorrendben. Ugyanez a másik oldalon is, vigyázva, hogy a túloldalon ne potyogjanak ki a lemezkék és a rugók. Végül mehet vissza a rögzítő rúd. Következhet a kulcs-próba, hogy minden lamella jó helyre került-e vissza, illetve tényleg a jó méretű lett-e kiválasztva a sérültek helyett.

Kicsit homályos lett a kép, de végülis látszik, hogy jó mind.

Azért kipróbáltam, hogy elforog-e így a zártestben, mielőtt folytatom az összeszerelést. Miután elégedett voltam az eredménnyel, jöhetett a porvédő ajtó és a fedél visszaszerelése. Nem gondoltam az elején, de ez volt a legnehezebb része a műveletnek. A rugót a tengellyel könnyű visszarakni, na de a rugót feszített állapotban kell tartani, mert az ajtót semmi nem tartja a helyén, csak be van ültetve két oldalt 1-1 vájatba, a rugó feszíti a fedélnek, így lényegében csak a fedél pontrögzítése tartja az egészet a helyén. Némi próbálkozás után azt gondoltam, hogy ezt így lehetetlen összerakni, mert a rugó kilöki az ajtót a helyéről… Valamit ki kellett találni!

Korábban már feltűnt, hogy a zárbetéten felül van két oldalt egy-egy kisebb nyílás. A rugóval szenvedve aztán rájöttem, miért lehetnek ott.

Ezeken keresztül lehet a rugót feszített állapotban tartani, amíg helyére kerül az ajtócska és a fedél! Én egy darab sodrott vezetéket használtam ehhez, a lyukakon átfűzve a rugó lehúzható…

Azért egyszer kiugrott így is a helyéről. Elég mókás utána megkeresni a padlón ezeket az apró alkatrészeket…

… mehet rá az ajtócska …

… és végül a fedél. Ennél figyelni kell a megfelelő irányra, ebben segít a három pontrögzítés helye. Végül leszorítva, amilyen szorosan csak lehet, a pontozásoknál rögzíteni kell. Én ehhez egy szöget és egy kalapácsot használtam.

Innen már tényleg a szétszedéssel fordított sorrendben kell összerakni, ügyelve, hogy ne maradjon ki semmi, tömítőgyűrű, omega gyűrű, stb. Lehet adni egy kis kenést is neki, hogy sokáig jól működjön még.

Facebook Hozzászólások

Ha tetszett a cikk, segítségedre volt, esetleg spóroltál, vagy éppen kerestél az itt szerzett ismeretekkel némi pénzt, kérlek lehetőségeid szerint támogasd a blogot, hogy továbbra is új, hasznos információkat találhass itt.
Köszönöm a támogatást!