1.2 8V motorvezérlő hiba

Sajnos az 1.2 8V változatok Magneti Marelli IAW 59F/5AF típusú motorvezérlői hajlamosak a meghibásodásra. Ennek jellemző tünete, hogy nem megy két henger, az autó gyenge, rázkódik, check engine világít, vagy villog. Mivel természetesen több oka lehet ezeknek a tüneteknek, ezért nem célszerű vakon cserélgetni az alkatrészeket, hanem ki kell deríteni a pontos okát.

Először nézzük, miért hibásodik meg leggyakrabban a motorvezérlő!

A meghibásodást a gyújtótekercs(ek) hibás árnyékolása okozza. A trafó öregedésével berepedezik és a gyújtáshoz használt nagyfeszültség átüt a primer oldalra, és tönkreteszi a motorvezérlő két trafó kimenetének végfokát. Ezután azt a trafót, amelyiknek a végfoka tönkrement, nem tudja működtetni a vezérlő, így a hozzá tartozó két hengerben égéskimaradás jelentkezik, nem járnak az 1-4 vagy 2-3 hengerek.

Pirossal bekarikázva látható a két végfok. Nem érdemes szétszedni az ECU-t, házilag nem sok sikerrel javítható.
Nagyítással készült felvétel a végfok áramkörről. Csak professzionális felszereléssel lenne halvány esély a javításra, ráadásul alumínium vezetékeket kellene forrasztani.

A fentiek miatt nagyon ajánlott legfeljebb 5 évente cserélni a gyújtótrafókat. A meghibásodott ECU cseréjét csak a trafók cseréje után végezzük el! Ha nem így teszünk, az új motorvezérlő is hamarosan elhalálozhat. Hasonlóan fontos a gyertyák, gyújtáskábelek időben elvégzett, tervszerű cseréje is.

Keressük a hibát

Ahogy minden hibánál, ennél is célszerű a hibakeresést a motorvezérlő hibatárolójának kiolvasásával kezdeni.

Ha P0351 vagy P0352 – Gyújtótekercs primer / szekunder áramkör hibakódot tárolt az ECU, az sok jót nem jelent. Természetesen ez sem jelenti rögtön azt, hogy a motorvezérlő is hibás.

Egy egyszerű módja, hogy kiderítsük, az ECU-val is baj van, ha feljegyezzük a hibakódot, majd töröljük a hibát. A két trafót cseréljük fel egymással, és így indítsuk be a motort. Leállítás után olvassuk ki újra a hibatárolót. Ha most a másik hibakódot látjuk, akkor a trafó a hibás, ha maradt ugyanaz a hibakód, akkor a motorvezérlő (is).

Egy multiméter segítségével is könnyedén megállapíthatjuk egy motorvezérlőről, hogy hibás-e. Ehhez az autóból kiszerelve rá kell mérnünk bizonyos érintkezőire.

A képen pirossal jelölt 10-es és 38-as érintkezőkön kell mérni. A műszer legyen dióda (folytonosság mérés) állásban, és a képen látható módon a piros mérőszondát tegyük az egyik csavarra, vagy az alumínium burkolatra, a fekete mérőszondát pedig először a 10-es, majd a 38-as érintkezőhöz érinteni. Várjuk meg, míg az értékek stabilizálódnak. A két értéknek 450-550 között kell lennie, és pontosan meg kell egyezniük. Ha nem mérhető érték, vagy a két mért érték a legkisebb mértékben is eltér egymástól, az meghibásodott motorvezérlőt jelent. Bizonyos esetekben a jó mért érték sem garantálja azt, hogy a motorvezérlő tökéletesen működik, eltérő hőmérsékleten, stb. jelentkezhet hibás működés.

Az alábbi videón láthatjátok a mérést.

Érdemes cserélni ilyen esetben a gyertyákat és a gyújtáskábeleket is, főleg, ha nem tudjuk mikor, vagy régen voltak cserélve, ugyanis a hibás gyertya, és/vagy gyújtáskábel is elősegítheti az amúgy elöregedett trafó átütését, ezzel a motorvezérlő meghibásodását. Lehetőleg NGK BKR5EZ gyertyát vásároljunk (ha az autó gyártási dátuma 2004.10. előtti, lásd A gyújtógyertyákról szóló cikket).

A trafókat is mérhetjük, bár egy jó érték még nem garancia arra, hogy üzemi körülmények között is megfelelő és nem teszi tönkre a motorvezérlőt.

Figyelem! A mérést mindenképpen áramtalanított állapotban vagy a trafó kiszerelt állapotában végezzük!

A trafó két nagyfeszültségű csatlakozóján 20kOhm méréstartományban mérve 7,3k-7,5kOhm közötti értéket kell tudnunk mérni, és a két trafó között nem lehet 15%-nál nagyobb eltérés.

Motorvezérlő cseréje

Ha a fentiek alapján megállapítottuk, hogy a motorvezérlő meghibásodott, akkor azt (is) cserélni kell. A Puntoban gyári indításgátló van, a motorvezérlő csak a feltanított kulcsokat fogadja el, ezek nélkül nem indítható, valamint a motorvezérlő és a fedélzeti számítógép egymással szoftveresen össze van kötve. Ezek miatt bontott motorvezérlő másik autóba építve nem indítható.

Az egyik lehetőségünk, hogy komplett bontott készletet vásárolunk, mely a motorvezérlőből, a body-ból, a kulcsokból és legalább a gyújtáskapcsoló zárbetétéből áll. Sajnos így sem kerülhetjük el a szoftveres illesztést, mivel az óracsoport villogni fog, lásd az erről szóló cikket. További problémát jelenthet, hogy a miénktől eltérő felszereltségű body-t kaphatunk, pl. lehet, hogy a gyári távirányítóról le kell mondanunk, valamint a Fiattól történő kulcspótlást is elfelejthetjük, hiszen egy másik autó biztonsági rendszerét szereljük át a miénkbe, így alvázszám alapján nem készíthető hozzá már kulcs. (Azonban így sem megoldhatatlan a kulcs-kérdés, autókulcsokkal foglalkozó szakember vagy hozzáértő tud ezután is “gyári” indításgátlós kulcsot készíteni az autóhoz.)

A másik lehetőség, ha nullázott motorvezérlőt keresünk. A nullázás azt jelenti, hogy a motorvezérlőből szoftveresen “szűz” állapotba van állítva, nem tartalmaz indításgátló kulcs adatot és nincs összekapcsolva body vezérlővel. Egy ilyen motorvezérlő az autóba építés után az első gyújtás ráadáskor összekapcsolódik a body-val, átveszi attól a kulcsok adatait, és ezután csak ezzel a body-val fog együttműködni (elveszíti “szüzességét”), más autóba csak újabb nullázás után szerelhető. Fontos tehát, hogy egyszeri alkalomra szól a nullázás.

Bármelyik lehetőséget is választjuk, fontos tisztában lenni azzal, hogy ha bontott, használt motorvezérlőt vásárolunk, nem garantálható, hogy mennyi ideig fog működni, vagy nincs-e a miénkhez hasonló trafó meghajtó végfok hibája. Mindezek miatt legbiztosabban új motorvezérlő vásárlása. Természetesen az ár is ehhez igazodik, az új motorvezérlő jóval drágább a használtnál. (egy használt, nullázott kb. 40e, egy új kb. 130e Ft).

Végül, a vásárlással kapcsolatban a legfontosabb, hogy az autónkhoz való motorvezérlőt kell választanunk, ugyanis a különféle motor és autó változatokhoz ugyanolyan kinézetű de szoftverben illetve hardverben eltérő motorvezérlő létezik. Meg kell tehát néznünk a jelenlegi vezérlőn szereplő típus jelölést, ami valahogy így néz ki:

IAW 59F.M3/HW023/3804-ML4

Ebből az IAW 59F az ECU típusa, az M3 a 2-es Punto Euro3-as 1.2 8V motorváltozatát jelöli, a HW023 az ECU hardver vátozata, a 3804 pedig a szoftverváltozatot jelöli. Vásárlásnál ennél a példánál maradva mindenképpen IAW 59F.M3 ECU-t kell keresni, a HW minél nagyobb, annál jobb.

A motorvezérlő változatok jelentése, cikkszámok:

  • IAW 59F M1 46820325 / 46817822 / 46801889 / 71722028 Seicento 1.1 mpi sporting
  • IAW 59F M2 71740039 /46759822 / 46760606 / 46820320 / 46823486 / 55181147 Punto II 1.2 8v EURO 2
  • IAW 59F M3 71736339 / 46808846 / 46820323 / 73501283 / 55181132 / 71784737 / 71722076 Punto II 1.2 8v EURO 3
  • IAW 59F M5 71736340 / 46808849 / 46823430 / 73501284 / 55181151 Ypsilon FL 1.2 8v
  • IAW 59F M7 46820324 / 46808850 / 46817821 Seicento 1.1 mpi S / SX / VAN
  • IAW 59F E4 71736344 / 55181150 / 73501286 / 46825210 / 46823429 / 46814367 / 71784740 Punto II 1.2 8V EURO4
  • IAW 59F VG 55181148 / 46767827 / 46823434 Punto II 1.2 8V
  • IAW 59F ET 71736341 / 55181149 / 73501285 / 46825208 Punto II 1.2 8V EURO3
  • IAW 59F SC 55193438 / 46555909 / 46801897 55193438 / 55181155 / 46820326 / 73501276 / 73501289 / 551811551 Doblo 1.2 8V
  • IAW 59F P2 71721918 Panda
  • IAW 59F BP 55181154 Strada / Palio 1.2 8V
  • IAW 59F BW 55181152 / 73500448 Palio 1.2 8V
  • IAW 5AF S1 55192635 / 55193435 / 55191585 Panda 1.1 8V
  • IAW 5AF S2 55192637 Panda
  • IAW 5AF SM 55193434 / 55192634 Panda 1.1 8V
  • IAW 5AF SP 55192636 Panda 1.1, 1.2 8V
  • IAW 5AF P3 51827446 / 51798639 / 55192305 / 55187377 / 55195640 Punto II/B 1.2 8V (2003.06.-tól)
  • IAW 5AF P4 55195641 / 55192306 / 51819335 / 51793107 / 55187378 Punto II/B 1.2 8V
  • IAW 5AF DE 55195417 / 55192309 Doblo 1.2 8V EURO3
  • IAW 5AF PE 51793108 / 51784963 / 51758228 / 55193441 / 55185520 / 51784963 / 71791597 / 71791599 Punto Bipower 
  • IAW 5AF SK 51798646 / 51793101 Panda Bipower
  • IAW 5AF N8 51819336 / 51819366 / 51793110 / 51788360 / 51782652 /51758233 / 55193443 / 55193432 / 55188615 / 71793439 / 71793441 Lancia Y

További info németül, új ECU vásárlása: www.iaw-tec.de

Facebook Hozzászólások

Ha tetszett a cikk, segítségedre volt, esetleg spóroltál, vagy éppen kerestél az itt szerzett ismeretekkel némi pénzt, kérlek lehetőségeid szerint támogasd a blogot, hogy továbbra is új, hasznos információkat találhass itt.
Köszönöm a támogatást!