A gyújtógyertyákról

Frissítve: 2018.11.12.

Sokszor felmerül a kérdés, hogy milyen gyertya való a Puntoba. Egyszerűnek tűnhet a válasz, csak felütjük a megfelelő oldalon a kézikönyvet, és elolvassuk a benne foglaltakat. Persze, ha nem rendelkezünk a könyvvel, úgy nehezebb. Lássuk, mi áll benne, a ’99-2003.06. hó között gyártott csíklámpás változatokra vonatkoztatva:

Fiat Punto II Kezelési Útmutató - motor.jpg

Ez egy szlovén 2004-es kezelési útmutató vonatkozó fejezete.

Szlovén Punto kézikönyv.jpg

Alább pedig a ráncfelvarráson átesett, nagylámpás változatok gyári ajánlásai, 2007-es kézikönyvből. A pontos típusokat, dátumokat lásd lent, mert az egyes motorváltozatoknak különböző időpontokban voltak hengerfej frissítései.

Punto Handbook 03-07 - engine.jpg

Nézzük az egyes változatokat sorban. Zárójelben látható, hogy mettől vagy meddig gyártott motorokra érvényesek a leírtak. Az autó gyártási dátuma semmiképpen sem azonos a forgalmi engedélyben szereplő első magyarországi üzembe helyezés dátumával. A gyártás ideje kideríthető az alvázszámból, pl. a pekidi.com -on, de csak bekapcsolt, működő popup blokkoló használatával!

1.2 8V (2004.10.-ig) – NGK BKR5EZ

Látható, hogy az 1.2 8V motor esetében kizárólag a Fiat/NGK BKR5EZ típusú gyertyát jelöli meg a gyártó, nem hagy kibúvót. Általában ennél a változatnál fordul elő a legtöbb félreértés, mert van az NGK-nak BKR5E jelölésű gyújtógyertyája is, ami viszont nem azonos a BKR5EZ-vel. Nincs róla pontos információ, hogy mi a különbség, de van. Például, egy ismert alkatrész webáruház az alábbi járműtípusokat adja a két gyertyához.

alkatreszek-bkr5e.jpg
BKR5E. A listában közel sincs még FIAT sem.
alkatreszek-bkr5ez.jpg
BKR5EZ, igen, ez való bele.

A gyári ajánlást azért is érdemes betartani ennél a motornál, mert sajnos az 1.2 8V motorvezérlője nagyon érzékeny a gyertya karakterisztikájára, ha nem megfelelő, az különféle hibákhoz vezet, bizonytalan működés, melegen motorleállás, rosszabb esetben a motorvezérlő meghibásodása.

kézikönyv - gyújtógyertyák.png

Ajánlott olvasmány ebben a témában az injektor.hu esetleírása.

A fenti esetleírás lényegét kiemelném:

“A végeredmény: valóban a motorvezérlő egység “tiltja le” ilyenkor saját magát. Azonban nem hibás működésből kifolyólag, hanem egy programozott önvédelmi funkció keretein belül. Az autóban nem sokkal korábban cseréltek gyújtógyertyákat, viszont nem tartották be a gyártó előírásait a gyertya típusának kiválasztásakor. A motorvezérlő egység közvetlenül kapcsolja a gyújtótrafókat, így pontos “ismeretei” vannak a primer gyújtáskörről. Nem szabványos gyújtáskábelek, gyertyák vagy gyújtótrafók használata esetén bizonyos idő után letiltja saját magát, anélkül, hogy erről utána, vagy közben bármilyen információval szolgálna.

Új, gyártói szinten elfogadott gyertyák beépítése óta az autó az eredeti alkatrészeivel hibátlanul üzemel.”

Azt még érdemes hozzátenni, hogy NINCS más gyártótól alternatíva, csak az NGK BKR5EZ típusú gyertyája felel meg gyártói ajánlás szerint.


1.2 16V (2002.11.-ig) – NGK DCPR8E-N

Egyszerűbb a helyzet az 1.2 16V esetében, ennek a motorvezérlője nem annyire érzékeny, mint az 1.2 8V. Nem tudok olyan esetről, aminél a motorvezérlő halálát a gyújtógyertya okozta volna. A FIAT ennél a motornál engedékenyebb, a kézikönyv szerint egy Champion típust is használhatunk ehhez a motorhoz.

NGK ajánlás alapján használható még a DCPR8EIX, ez egy iridium gyertya, mely tartósabb, jobb szikrát, ezáltal jobb égést biztosít, mint a nikkel elektródás változat.

Személy szerint én maradok az NGK-nál, bár az enyémben a cikk írásakor DCPR8EKC van (nem én választottam bele).


1.8 16V – NGK BKR6EKC

A HGT gyertya-kérdése sokkal ritkábban kerül terítékre, valószínűleg azért, mert sokkal ritkább ez a változat. Ennél is több lehetőség van a gyár ajánlása szerint.


1.2 8V (2004.10-2012.03) – NGK DCPR7E-N-10
1.2 16V (2002.12-2006.04) – NGK DCPR7E-N-10
1.4 16V (2003.06-2005.10) – NGK DCPR7E-N-10

2004 végén a 60 lóerős motor kapott egy hengerfej frissítést, ezzel egy másik típusú gyertyát, az NGK DCPR7E-N-10 jelzésűt. A leginkább szembetűnő eltérés a menet mérete, az új 12 mm, a régi 14 mm.

Az új motorvezérlők tudomásom szerint már kevésbé érzékenyek a régebbiekhez képest, de azért érdemes betartani a pontos típus-ajánlást ezeknél is.

Az 1.2 16V is kapott egy frissítést, illetve az új 1.4 16V motor is már ezt a típusú gyertyát kapta, így a faceliftes (nagylámpás) változatokba a HGT kivételével ugyanaz az NGK DCPR7E-N-10 gyertya való, illetve megjelenik a Bosch YR7DEU is, mint lehetséges aternatíva.


Csereperiódus

Érdemes még megemlíteni a gyertyák cseréjének és gyújtáskábelek ellenőrzésének, szükség szerinti cseréjének fontosságát. Ezt a FIAT 40 000 km-enként javasolja.

karbantartási terv.png

Hasznos olvasnivalók a témában:

NGK gyertya-választó Fiat Punto II-höz sajnos az NGK átalakította a honlapját, ezért minden esetben meg kell adni az autó gyártóját, típusát a keresésnél.

A gyertyacsere fontosságáról – www.gyujtokabel.hu/gyertya

Szikra, nafta, szufla rendben? – totalcar.hu/magazin/technika/2012/10/23/szikra_nafta_szufla_rendben/


A gyújtáskábelek is a gyújtásrendszer fontos részei, ezeket is a fenti karbantartási terv szerint (vagy előbb) érdemes cserélni. Alattomos hibákat tud okozni, ha áthúz valahol a kábelen a szikra.

20170624_192958.jpg
A kékes elszíneződések rosszat sejtetnek.

Személy szerint ajánlom a Kugler kábeleket (bár semmilyen kapcsolatom nincs velük, nem fizetett hirdetés).

1.2 8V-hez használható például a Kugler Fiat-11 kábelkészlet:
gyujtokabel.unas.hu/spd/unas_999671/Fiat-11-gyujtokabel-keszlet-akcio

1.2 16V-hez a Kugler Fiat-15 kábelkészlet való:
gyujtokabel.unas.hu/spd/unas_247439/Fiat-15-gyujtokabel-keszlet-akcio


Ha már gyújtás, akkor érdemes a trafókat is megemlíteni, ezek sem örök életűek. Erről egy későbbi bejegyzésben olvashattok, vagy egy későbbi frissítés után ugyanitt. 😉


Végezetül megemlíteném, hogy ebben a kérdésben az Így csináld! kissé pontatlan, szerintem inkább hagyatkozzunk a gyári kézikönyv útmutatásaira ebben a kérdésben.

gyertya - ne így.jpg
NE így csináld!

Érthetetlen, hogy miért ajánl egy olyan Bosch és Champion gyertyát, amely a fellelhető kereszt-hivatkozások szerint is egész más NGK gyertyák lehetséges alternatívái.

hu.sparkplug-crossreference.com/convert/BOSCH_PN/FR7DC
www.sparkplug-crossreference.com/convert/CHAMP_PN/RC10YCC
www.sparkplug-crossreference.com/convert/BOSCH_PN/YR7DE
hu.sparkplug-crossreference.com/convert/BOSCH_PN/FR7LDC
hu.sparkplug-crossreference.com/convert/CHAMP_PN/RA4HCX

A fenti linkeket végignézve érdekes, hogy például a Bosch gyertyák milyen különféle NGK (és persze egyéb) gyertya típusoknak felelnének meg. Én nem használnék ilyet az autómban.

Facebook Hozzászólások

One comment

Leave a Reply