A lambda-szonda

Autónk helyes működésében nagyon fontos szerepet játszik a lambda-szonda, ugyanis többek között az általa adott jel segítségével próbálja beállítani a motorvezérlő a tökéletes égéshez szükséges arányú benzin-levegő keveréket úgy, hogy a kipufogógáz oxigén tartalmát vizsgálja. Segítségével a motor hatásfoka jobb, kevesebbet fogyaszt, a katalizátorral együtt dolgozva alacsonyabb a károsanyag-kibocsájtás. A lambda-szondáról sok cikket találni az interneten, például az alábbi linkeket ajánlom azoknak, akiket további technikai részletek érdekelnek:

www.injektor.hu/13-publikus-cikkek/alapok/33-a-lambdaszonda
www.autodiagnosticsandpublishing.com/feature/o2-sensor-testing.html
www.autoszektor.hu/hu/content/anyukam-erteni-fogja-lambdaszonda
www.ndsmondeo.hu/writing/lmbd/lmbd.htm
forums.puntomk2.co.uk/showthread.php?1269-Lambda-Sensors

A Puntoban lehet egy vagy két szonda, attól függően, hogy Euro2 vagy Euro3 (vagy magasabb) környezetvédelmi normát teljesít a motor. A katalizátorral együtt alkotnak egy rendszert, a katalizátor előtti szabályozza a keverékképzést, ha két szonda van, akkor a katalizátor utáni annak működését figyeli. Tehát a két szonda nem a redundancia miatt van, szerepük eltérő, ezért az egyik meghibásodása esetén a másik nem képes azt észlelni (hiszen nem is feladata). A szabályzó szonda jele ingadozó, a monitorozó szondáé – jól működő katalizátornál – fix értékű. Amennyiben a monitor szonda jele is a szabályzó szondáéhoz hasonló, abban az esetben a katalizátor nem működik.

A lambda-szondák elhelyezkedései a Punto kipufogórendszerében. Narancssárgával a katalizátor előtti, pirossal a katalizátor utáni szonda. Zölddel bekarikázva ez utóbbi elektromos csatlakozója látható.

Sajnos a lambda-szonda sem örök életű, és mint minden, el tud romlani. A gyári, Bosch gyártmányú szondák megadott élettartama 160 000 km. Ennél általában tovább bírják, de előfordulhat, hogy hamarabb tönkremennek. A meghibásodás jellemzően nem hirtelen történik, a szonda elkezd “fáradni”, lassulni, nem megfelelően reagál a kipufogógáz oxigéntartalmára. A Puntoban 4 vezetékes szonda, vagy szondák vannak, melyek rendelkeznek fűtéssel, ezáltal már az indítás után rövid idővel képesek dolgozni, ugyanis a kémiai elven történő működésükhöz 300°C feletti hőmérséklet kell. Természetesen a benne lévő fűtőelem is meg tud hibásodni, ebben az esetben csak a kipufogó felmelegedése után lesz képes megfelelően működni a lambda-szonda.

A lambda-szonda meghibásodása változatos tünetekkel járhat, a teljesség igénye nélkül az alábbiak közül:

  • magas üzemanyag fogyasztás
  • erős benzinszag a kipufogóból
  • egyenetlenül járó motor
  • fulladozó motor
  • .. stb. 🙂

Diagnosztika

Működésének otthoni ellenőrzése nem egyszerű, hiszen a lambda-szonda jelalak elemzéséhez komoly műszerezettség és szakértelem kell, viszont van egy nagyon egyszerű módszer, ami bármely lambda-szondás autónál alkalmazható. Ha felmerül a gyanú, hogy az autó hibás működését esetleg a rossz lambda-szonda okozza, akkor ezzel a trükkel könnyedén meggyőződhetünk erről. Egyszerűen szét kell húzni a szonda elektromos csatlakozóját és így használni az autót.

Narancs színnel a katalizátor előtti szonda, zölddel az elektromos csatlakozója látható.

Ha a hiba megszűnik, akkor nagy valószínűséggel ezzel volt a baj, és cserélni kell a szondát. Ilyenkor ugyanis a motorvezérlő nem figyeli a szonda jelét (hiszen az megszűnt), és a többi érzékelő, jeladó segítségével állítja be a keveréket. A széthúzott csatlakozó hatására valószínűleg ki fog gyulladni az óracsoporton a motorhiba visszajelző, de legalább a lambda-szondát ki tudjuk ezzel a módszerrel szűrni. Természetesen, mivel nem csak a lambda-szonda felelős a keverékképzésért, előfordulhat, hogy továbbra is fennáll a motor működési zavara, ekkor sajnos tovább kell keresni a hiba okát.

Csere

A lambda-szonda cseréje nem kifejezetten bonyolult, bár érdemes célszerszámot használni hozzá, így nem sérül a kiszedett szonda sem, illetve könnyebb az újat is beszerelni. Nehézséget az okozhat, ha be van rohadva a kipufogóba, ebben az esetben nem biztos, hogy érdemes házilag tovább próbálkozni a cserével, inkább bízzuk szakértő kezekre, ugyanis egy beszakadt menetet nehezebb és drágább javítani, mint a szondát kicseréltetni – ha nem rendelkezünk az ehhez szükséges szerszámokkal. Az alábbi képen látható a kiszedéshez szükséges szerszám, egy speciális, hosszú, bevágott 22-es “krovafej”. A légszűrőház és a leömlőn lévő hővédő pajzs eltávolítása után férünk hozzá a felső szondához. A kiszerelés előtt érdemes jó alaposan megkínálni csavarlazítóval, amit kellő ideig hagyunk hatni. A katalizátor előtti szonda szerintem könnyebben kijön, de az alsóval lehetnek gondok, sokkal jobban ki van téve az időjárás viszontagságainak.

A Punto mindkét lambda-szondája azonos típusú:
Bosch 0 258 006 206
Szerintem nem érdemes az olcsóbb, névtelen gyártók szondáját megvenni, mert előfordulhat, hogy a gyári élettartamának csak a töredékét tudják, van, amelyik akár néhány ezer kilométer alatt tönkremegy. Bontott szondát szintén nem érdemes vásárolni, hiszen nem tudhatjuk, hogy milyen állapotban van, mennyit futott, ezáltal mennyi ideig fog működni (ha még működik egyáltalán).

Az új Bosch szondán általában van rézpaszta, ha nincs, mindenképpen kenjük be a meneteket, mert legközelebb nem lesz könnyű dolgunk a kiszedéssel.

1.2 8V motorok esetén szükséges csere után a motorvezérlő öntanuló paramétereinek törlése, ezt a (fizetős változatú) Multiecuscan segítségével tudjuk megtenni. A 16 szelepes motorvezérlőjéből áramtalanításkor törlődnek a tanult paraméterek.

Facebook Hozzászólások