Beragadó kuplung pedál

Mivel az utóbbi időben ez a probléma is rendszeresen felmerül kérdésként, gondoltam leírom egy cikkben is az ezzel kapcsolatos tudnivalókat. De miért van a kezdőképen a fékfolyadék tartály, ha a kuplung pedálról van szó?! Ez is ki fog derülni hamarosan.

A probléma adott: a kuplung pedál kinyomás után időnként vagy állandóan lent marad, beragad, nehezen jön föl vagy nem jön föl, úgy kell lábbal visszahúzni.

A 2-es Puntoban a kuplung hidraulikus működtetésű, a hidraulika folyadék a fékkel közös készleten van. Ennek cseréjét sajnos gyakran elfelejtik, pedig két évente cseréni kellene. Ha esetleg mégis megtörténik a fékkörökben a folyadék cseréje, a kuplungnál kimaradhat. Ez azért probléma, mert a hidraulika folyadék képes a levegő nedvességtartalmát megkötni, ezáltal a forráspontja lecsökken, mondhatni ezáltal romlik a hatásfoka. Gyakran ezt nem is vesszük észre, pedig komoly veszélyforrás, hiszen pont akkor szűnhet meg a fékhatás, amikor éppen a legnagyobb szükség lenne rá. Jellemzően hosszabb idejű vagy intenzívebb fékezésnél, a nagyobb igénybevétel miatt nő meg a hőmérséklete, és a forráspontot elérve finoman fogalmazva nem úgy dolgozik, ahogy kellene, mivel folyadék helyett gáz lesz belőle, a gáz pedig összenyomható. A levegőből megkötött víz által okozott megnövekedett nedvességtartalom ráadásul a többi alkatrésznek sem tesz jót, a munkahengerek tönkremehetnek, stb.

A gyári ajánlású hidraulika folyadék (Tutela TOP 4) új, száraz forráspontja (amikor még nincs megkötött nedvességtartalma) 265°C, nedves forráspontja 173°C (kb. 2 év után, ennyi idő után kb. 3,7 % körüli vizet tartalmaz). A kritikus szint kb. 140°C, ez kb. 8% víztartalmat jelent.

Tehát ha a fent leírt kuplung pedál beragadás jelenséget tapasztaljuk, akkor legyen az első, hogy lecseréljük, lecseréltetjük a teljes fékfolyadékot, különös tekintettel a kuplung pedál szakaszára. Ha ezek után sem szűnik meg a pedál beragadása, akkor sajnos a kuplung fő- és munkahengerét is cserélni kell, ami valószínűleg szintén az időben nem cserélt hidraulika folyadéknak köszönhető.

A 2-es Puntoba a gyártó által javasolt fékfolyadék a Tutela TOP 4, ami egy DOT 4 kategóriájú fékfolyadék. Érdemes olyan DOT 4 folyadékot választani, ami a lehető legmagasabb száraz és magas forrásponttal rendelkezik.

Ha fő- és munkahengert kell cserélni, akkor érdemes olyant választani, amit fém ház borít, és van rajta külön légtelenítő szelep, hogy könnyebb legyen légteleníteni.

Végül következzen néhány kép:

Sárgával a fő-, pirossal bekarikázva a munkahenger. A váltóház olajosságáról egy későbbi cikkben olvashattok.
A fékfolyadék tartály a főfékhengeren, pirossal a kuplung főhengerre csatlakozó hidraulika cső, sárgával a főhenger látható. A tartály kupakján jelölve a gyári folyadék ajánlás.
Pirossal karikázva a kuplung munkahenger. Látható még a rá csatlakozó hidraulika cső is. Ennek állapotát – ahogy a fékcsövekét is – célszerű ellenőrizni, ha repedezett, töredezett, akkor cserélni.
Sárgával bekarikázva a főhenger, a fékrásegítő alatt található. Elől a munkahenger felé tartó cső látható, a tűzfalnál a tartályból érkező hidraulika cső.

Olvasnivaló, ajánlott linkek:

www.marso.hu/hirek/szerviz-hirek/mikor-kell-cserelni-a-fekfolyadekot
www.olajinfo.hu/fekfolyadekok

Facebook Hozzászólások

Ha tetszett a cikk, segítségedre volt, esetleg spóroltál, vagy éppen kerestél az itt szerzett ismeretekkel némi pénzt, kérlek lehetőségeid szerint támogasd a blogot, hogy továbbra is új, hasznos információkat találhass itt.
Köszönöm a támogatást!