A gyári rádió lecserélése

Sokan szeretnék lecserélni a gyári rádiót, vagy azért, mert – másokkal ellentétben – nem tetszik, vagy tönkrement, vagy mert már elavult, ami mondjuk igaz is. A csere egyszerűnek tűnhet, mégis tartogathat némi meglepetést. Eltérés van a két széria, “csíklámpás”, “nagylámpás”, másképp mondva a ’99-2003.06. közötti és 2003.06. utáni gyártású Puntok gyári rádió csatlakozóinak bekötése között.

A gyári fejegységet viszonylag egyszerű kiszerelni. Habár vásárolható kiszerelő szerszám, az 2-4 db hosszú szárú csavarhúzóval vagy például megfelelő méretű szöggel helyettesíthető. A 4 db lyukba kell betolni a csavarhúzókat, vagy szögeket, ezután kihúzható a rádió a helyéről. Elegendő egyszerre csak az egyik oldalt kihúzni, utána a másik oldása után a rádió teljesen kihúzható.

’99-2003.06. közötti, csíklámpás Punto

Az alábbi a legelterjedtebb gyári rádió ezekben a Puntokban. A gyári fejegység típusokat egy későbbi cikkben ismertetem.

Ennek a változatnak a bekötését az alábbi ábrán láthatjátok, egyébként rajta van a rádió burkolatán, persze csak ha nem fáradt el a ragasztó. Az enyém is leesett róla.

Ahogy egyébként látszik, ISO csatlakozós, a forgalomban kapható rádiók általában szabványos bekötéssel rendelkeznek. Sajnos ezekbe a Puntokba került Blaupunkt egységeknek nem egészen szabványos a bekötése. Az alábbi ábrán az ISO bekötést láthatjátok:

Az eltérés nem tűnik jelentősnek, ugyanakkor lényeges. A +12V táplálás akkumulátorról és a kapcsolt +12V nincs jó helyen, sőt nem csak egyszerűen felcserélve van, hanem az egyik más érintkezőn található.

Ha az új rádió is ISO csatlakozós, akkor a legegyszerűbb venni egy ISO-ISO toldót, és ebben elvégezni a szükséges átkötést, így a gyári kábelköteg ép marad, és bármikor visszaalakítható.

Szintén egy képen, “Móricka-rajzon” mutatom be, hogy mit is kell átkötni. Csak az “A” jelű csatlakozó vezetékeit kell módosítani, ez a fenti képen a fekete, a barna a hangszórók csatlakozója, de a színek kialakítástól függően eltérőek lehetnek. A vezetékszínek sem mérvadóak, az a lényeg, hogy a gyári csatlakozó 3. érintkezője az új rádió csatlakozójának 7. érintkezőjébe kerüljön (a lenti képen a piros vonal), a gyári csatlakozó 7. érintkezője pedig az új rádió 4. érintkezőjébe (a képen sárga vonal).

A vezetékeket vágjuk el, forrasszuk össze a megfelelő párokat, és lehetőleg zsugorcsővel zárjuk le a kötést. A többi, általam szürkével jelölt vezetékhez nem kell nyúlnunk.

2003.06. utáni, nagylámpás Punto

A ráncfelvarráson átesett változatnál látszólag kevesebbet kell bíbelődnünk a csatlakozóval, mert már a szabványos bekötéshez igazodik. Egyetlen probléma van, nincs gyújtásra kapcsolt +12V, mivel a gyári fejegység a CAN-buszon kommunikálva kap gyújtás jelet. Szóval ezt ki kell építeni, ha hiányzik a csatlakozóból. Ezt vagy a gyújtáskapcsolótól építjük ki, ez tűnik a legegyszerűbbnek, viszont ekkor feltétlenül szereljünk hozzá egy biztosítékot is. Ennél szebb megoldás, ha a biztosítéktáblától építjük ki, de ha nem szeretnénk keresgélni az érintkezőket, vezetékeket, akkor a szivargyújtótól vagy az óracsoporttól is kiépíthetjük. Az óracsoport van a legközelebb, és az is biztosítékkal védett.

Az óracsoport csatlakozója.

Az óracsoportnál a kék/feketére kell rákötnünk az új vezetéket, forrasztás, zsugorcsövezés, ahogy ilyenkor kell.

A beépítőkeret

Az új rádióhoz szükség lesz egy beépítő keretre is, ezt egy tetszőleges autórádiós boltban szerezhetjük be, ahol árulnak ilyesmi beépítőkereteket. Lehet rendelni kínából is, de sajnos a gagyibb példányok nem jól illeszkednek.

Ezután már csak be kell csúsztatni a helyére az új rádiót, így valami ilyesmi kinézetünk lesz (persze a rádiótól függ…), és élvezhetjük a gyáritól eltérő funkciókat és hangzást.

Kép forrása: Totalcar.hu
Facebook Hozzászólások

Ha tetszett a cikk, segítségedre volt, esetleg spóroltál, vagy éppen kerestél az itt szerzett ismeretekkel némi pénzt, kérlek lehetőségeid szerint támogasd a blogot, hogy továbbra is új, hasznos információkat találhass itt.
Köszönöm a támogatást!

Hozzászólás