Mennyit fogyaszt a Punto?

Frissítve: 2019.07.26.

Gyakran felmerül, hogy kinek mennyit fogyaszt a Punto-ja. Természetesen ez nagyon sok mindentől függ. A teljesség igénye nélkül az alábbiak mind-mind befolyásolják (bármely) autó fogyasztását:

– vezetési stílus,
– az autó leterheltsége (mennyire van telepakolva),
– a gumik állapota, minősége, mérete (a gyáritól eltérő átmérő, és/vagy szélesség),
– fékek állapota (pl. egy észrevehetetlenül kis mértékben befogó fék),
– a használat jellege (pl. városi vagy országúti, sík terep vagy gyakori hegymenet),
– az autó műszaki állapota, motor kopottsága,
– motorolaj típusa és minősége,
– a gyertyák és gyújtásrendszer állapota, minősége, gyáritól eltérő paraméterei,
– az érzékelők, jeladók állapota (pl. lambda-szonda),
– üzemanyag minősége,
– injektorok állapota,
– légszűrő állapota, szívóoldal műszaki állapota (pl. repedések, eltömődések),
– futómű műszaki állapota (pl. kerékösszetartás),
– elektromos fogyasztók (pl. felkapcsolt fényszórók),
– elektromos rendszer műszaki állapota,
– klíma használata,
– generátor, görgők, szíjak állapota (pl. szoruló csapágy, túl feszes szíj),
– kipufogó rendszer állapota (pl. összeégett katalizátor),
– időjárás, stb.

A fenti listából látszik, hogy elég sok tényezőnek kell egyeznie, hogy két ember két autójának fogyasztása összehasonlítható legyen. Ezért nem kell amiatt elszomorodnunk, ha autónk esetleg többet fogyaszt másokénál.
Az alábbi táblázatban láthatók a gyári fogyasztási adatok. Ha ettől jelentősen eltérő (magasabb) fogyasztást tapasztalunk, akkor érdemes foglalkozni a problémával.

gyári fogyasztás.png
A 2A a ’99-2003.06 között gyártott példányokat jelenti, a 2B az ez utániakat (“nagylámpás”)

Ha már itt tartunk, felszereltségtől függően Puntonk is kijelzi az átlagfogyasztást, illetve akár a pillanatnyit is. A ’99-2003 közötti, keskeny lámpás változatok kijelzése szokatlan lehet, mert km/l-ben mutatja az átlagfogyasztást, de ez könnyedén átszámítható, 100-at kell elosztani a kijelzett értékkel, pl. 14,5 km/l -t jelez ki, ez azt jelenti, hogy 1 liter üzemanyaggal 14,5 km-t tehetünk meg, átszámítva 100 km-en 6,9 l körüli fogyasztást kapunk. Érdemes észben tartani, hogy a fedélzeti számítógép a valós, tankoláson alapuló mérésnél alacsonyabb fogyasztást jelez ki, így ez csak tájékoztató jellegű. A valósághoz közelebbi értéket teli tankolás alapján kaphatunk, de ezt is befolyásolja, hogy melyik kúton, kútfejnél tankolunk, illetve mennyire töltjük tele.


Az autó fogyasztását leginkább befolyásoló tényező az üzemanyag keverék-képzés, melyet teljes mértékben a motorvezérlő elektronika szabályoz, a különféle jeladók, érzékelők értékei alapján. Magas fogyasztás esetén ezeket is érdemes ellenőrizni, méréssel vizsgálni, illetve az ECU hibakód tárolójából kiolvasni és értelmezni az esetleges hibakódokat. A teljesség igénye nélkül az alábbi érzékelők alapján dolgozik az ECU:
– lambda szonda/szondák (kipufogó gáz oxigén tartalmát figyeli, segítségével a keverék minősége ellenőrizhető, illetve a katalizátor utáni szondával a környezeti normák betartását ellenőrzi, a katalizátor vagy ennek a szondának a meghibásodása is hatással van a keverékképzésre, mivel kiemelt szempont a környezetvédelem),
– MAP szenzor (szívócső abszolút nyomás érzékelő, hőmérséklet érzékelővel kombinálva),
– fojtószelep pozíció érzékelő,
– motor hőmérséklet érzékelő,
– főtengely pozíció jeladó,
– vezérműtengely pozíció jeladó,
– kopogás érzékelő

Az alábbiakban egy olvtárs 2003.06. hó utáni, nagylámpás 1.2 8V Punto fogyasztáscsökkentésének tapasztalatait osztom meg, melyből kiderül, hogy a gyári értékek alá is lehet vinni ennek az autónak a fogyasztását.

A fenti listából a legfontosabb, hogy az autó műszaki állapota kifogástalan állapotban legyen. Ennél a motornál az egyik ilyen tényező a szelephézag, ennek ellenőrzését és beállítását a kézikönyv 40 000 km-enként írja elő.

Szelephézag beállítása

A jól beállított szelephézag nem csak a motort teszi csendesebbé, hanem az alacsony fordulatszám tartományban (70 km/h-ig) egyértelműen kevesebbet is fogyaszt. A 8V motor kerek 2000 fordulatnál eszi a legkevesebbet. Ez 75 km/h óra szerint, gyakorlatilag kb. 70 km/h. 30 km-es etapokkal +5°C átlaghőmérsékleten 4.2-4,3l/100km a fogyasztása.

Egyébként mindegyik autó 70km/h sebességnél fogyaszt ideálisan. Ezért adják meg a villanyautók hatótávját is erre a sebességre.

Hidegben, – 10 – -4°C-nál már felment 4,8-ra az átlagfogyasztás, 3×36 km-re vonatkoztatva. Az első 36km-en evett 4,2-t, később egy -10 hidegindítással oda és egy -4°C-os haza etap után 4.8, Auchan 95-el. Ami azt jelenti, hogy hidegben benyakalja a 4.9-et.

(Legfeljebb fél litert csal a számítógép, az itt leírt értékeket ennek tudatában kell nézni.)

Óra szerint 100km/h jó középértéke a számítógép szerint 5,8. Ami szerintem akár mehetne lejjebb is, ha tartósan tudnám hajtani ennyivel.

Gyújtás

Ezek után megcsináltam a gyújtását: kapott két NGK trafót, új gyertyákat (A gyújtógyertyákról), gyújtáskábeleket. A benzinbe kapott dupla dózisban Spurit és 130-140-el/4-5000-es gyorsításokkal az ívet is. 150 km hajtás után, visszaálltam a fogyasztáscsökkentő vezetési stílusomra. Nullázás után 40km-re 4.1-es átlagot ír a komputer, 80km/h / 2000-es fordulat országúton. Ott fogyaszt a legjobban: 3.9-4.1, ami szerintem 4.5-4.6 a valóságban.

Ég és föld. Az egyik trafó (BAE) még gyári volt, a másik egy BERU.
A cseréjük után rádöbbentem, hogy jó gyújtással jó pörgős kis motor ez. A régi trafókkal 3000 fölött nem volt az igazi, olyan gyengének tűnt. Azt hittem, ez ilyen… Persze nem egy F1, de önmagához képest nagyon jó lett. Alsó és felső fordulatszám tartományban is. Alul kevesebbet fogyaszt, felül meg lett benne “erő”. Igaz, a benzint is jobban nyeli. 3-4 fokozatban 25 l/100km -ig ki lehet tolni lazán (ez a legnagyobb érték, amit ki tud jelezni), eddig ez nehezen ment. 12 a maximum padlógázas gyorsításnál. Mindenképpen előnyére vált. Motorféknél 2.0 fogyasztást mutat, eddig ez nem ment. Mindig mutatott valami hülye értéket, csak üresben gurulva ment le.

A Spuris kezelés: aki tisztításra használta, azt mondta, hogy semmit se ér. Szerintem se. Ezért vettem egy STP injektor tisztító adalékot is. A Spuriból vettem 500ml-t, azt még elhasználom, kb. 4-5 tank. Lassú víz partot mos…

Az STP injektor tisztító adalék nálam határozottan javuló fogyasztási értékekhez vezet, az autót 1800-2100 1/min fordulatszám tartományban használva. 4000 km-enként kapott 1 flakon/1 tank lökésterápiát.

Motorolaj

Az első 2000 km-en mintha evett volna egy fél dl. olajat az 5W40-ből, de a második 3000km-en egy cl sem hiányzik. Mellesleg még bőven barna az olaj, 5000km után. A videón enyhén felfelé lejt az út, ami meg visszafelé lefelé, szóval a 4,4-4,6 a reális.


Ha már az olajnál tartunk. A ’99-2003.06 közötti 1.2-es motorok gyári ajánlása eredetileg a Selenia 20K 10W-40. Ez egy 20 éves technológiájú olaj, sokkal jobbak is vannak már a piacon. Az előző tulajdonosok ezt használták, rengeteg olajsár volt a motorban, aminek egy része mechanikai tisztítással lett eltávolítva (az olajteknő levételével, szűrőkosár is tisztítva). Sokkal kedvezőbb tulajdonságokkal bírnak a teljesen szintetikus, 5W-40 olajok, melyek hidegoldali viszkozitása is kedvezőbb, télen sokkal hamarabb jut el az olaj oda, ahova kell, így a motor is kevésbé kopik, ezen kívül a motor belső tere is tisztább marad, sőt, a lerakódásokat is tisztítja. Ebbe az autóba Castrol Magnatec C3 5W-40 került. (Én Selenia K 5W-40 olajat használok a 2002-es 1.2 16V-be.)


Az arany tisztára kitakarított motorból a Castrol Magnatec 5W40 annyi olajsarat szedett ki 5000 km alatt, hogy megint mosni kellett az olajszivattyú szűrőkosarat.

Selenia 20K / gyári csereperiódus….

A Magnatec-ből nekem az elején nyelt vagy 2dl-t, azután beállt, mint a gerely. Akkorra mosta ki a gyűrűket…

A motor műszaki állapota

Az autóm motorja alapjáraton néha kopogott. Meleg 5W40 olajnál, alapjáraton 1.5 Bar , 2000 1/min 3 Bar olajnyomás volt, elméletileg ezek nem rossz értékek.

Punto olajnyomás értékek

Az én értékeim több, mint 50%-al jobbak. Szerintem ezek az értékek inkább a “kopáshatár” kategóriába tartoznak. Már 2000-en tudja a 3 Bar-t, ami 4000/3.5 a táblázat szerint. A könyv szerint: 4000-en 6 Bar. Meleg 5W40 olajnál. Azt mondta a szerelő, hogy ez nemhogy jó, hanem ritka.

Féltem tőle, mert a magas olajnyomás jelenthet: szoruló nyomásszabályozót (mondjuk alapjárati 1.5 Bar-hoz nem sok köze van), eltömődött olajfuratokat. Kb. 8Bar-nál szabályoz le a szelep, tehát 4500 körül nyit.

A gázelemzés és olajnyomás értékek szerint új motor. Viszont kopog a 4. henger melegen és csak alapjáraton és csak néha. Lehetséges okok: hajtórúd csapágy, dugattyúbillegés.

Vettem hajtórúd és főtengely csapágy készletet is. Enni nem kér. Hidegen gyönyörűen, csendben jár. Melegen, 20 perc járatás után, motorolaj melegen:

Meglett a kopogás oka; nem a Castrol Magnatec 5W40. A kocsit az előző vadbarom gazdája/sofőrje megűzte.

A hajtórúd csapágyakat cserélték, de a nyomcsapágyakat eddig szétszedés után rakták vissza, mert közel gyári állapotúak. A hajtórúd csapágyakon ugyan ép volt a csapágyfém, de egy hengeren látszott egy kis “benyomódás”. A hangja lényegesen jobb lett, de ugyanezen henger csapszeges is lett.

Tehát melegen enyhén kopog. Ez 4×12 dugattyú , hengerfej síkolás, 60e szerelési költség, stb.-be fájna, úgyhogy megbarátkoztam a hanggal. Majd megmérem hány század mm-t ment el a csapágy.

A csere után bejárattam a csapágyakat egy 200km-es etappal, 100km/h oda-vissza 4.6 l/100km. Egy személlyel, autópályán.

A fogyasztást 100km/h-ra nem mértem eddig, de a 4.6 szerintem nagyon jó akkor is, ha a valóságban 5.

Hidegen csendes, de melegen kopog.

Ahogy kimostam a kiszedett hajtórúd csapágyakat, azok ugyan messziről hibátlanok, de a 2. és 3. hengereknél már pittingesek voltak. Túlterhelés/ kenés hiánya. Ennek örömére jöttek a főtengely csapágyak is. A csapágy csere után az olajnyomás nem változott; tehát szemellenzősen a csapágyak jók voltak. De kiszerelve meg határeset rosszak, főtengely hiba előtt pár ezer km-el. Volt, amelyikben voltak mérhetetlen, de szemmel látható “csíkok” is; ahogy kimosta a Castrol a “sarat” az olajcsatornákból és az olajsár megficeregtette a csapágyakat.

Ha kopog a motor, nem a Selenia 20K csendesíti el, hanem cserélni kell a főtengely és hajtórúd csapágyakat a Selenia 20K / gyári olajcsere periódus miatt.

Csapágyfém mindenhol ép, de bizonyos helyeken határeset. Ettől már kopoghat a motor úgy, mint az enyémben. “Keményen” jár, de ég és föld. Csak a szelepeket, meg a szíjak surrogását hallani. 1000 km bejáratás, olajcsere, azután fokozatosan terheltem.

32257543_10211683960883206_2839968028362276864_n_10211683960523197.jpg

Idővel a Magnatec 5W40 C3 lassan teljesen kimosta a kopogást a motorból. Legalábbis jelentősen javulni látszott a helyzet, valami lerakódás okozhatta. Nekem 20.000 km kellett az eredményhez, 3 olajcserével, gyakorlatilag gyári tiszta olajokkal leengedve.

65.000-től van nálam, kapott egy alsó-felső dekli mosást, két szűrőkosár mosást (indokoltan), 1 egy órás “mosóolaj” (Shell 10W40) kúrát, azután egy hosszabb etap, hajtórúd csapágy csere, majd olajcsere, 1500km főtengely csapágy csere, majd olajcsere. 4x volt olajcsere benne 20.000km alatt.. + szűrő természetesen. + minden tankolásnál 60l-hez való Spuri (35 l-hez). Valami dolgozott…

Kapott egy dugattyú, dugattyúgyűrű, katalizátor takarító kúrát is. (Mannol 9201)

31870964_10211643287026385_7474933465318686720-mod.jpg
Infúzió a motornak.
31948210_10211643294826580_1370797928448262144_n_10211643294786579.jpg
31781852_10211643295306592_826054302739988480_n_10211643295266591.jpg

Retkesebb autónál jobban kijön; a 36 éves VW Polo-nak még a hangja is más lett…

1200 Ft/flakon. 45-60 perc míg lemegy egy adag, még ennyi benzin árát számold hozzá 800-1200 1/min között. Eredmény: kb. 3 üzemóráig rossz; lemegy az alapjárat, nehezebben indul, stb. De utána, ahogy kiürül az alapjárati rendszerből, egy virgoncabb/pörgősebb (“kilustított”) motort kaptam, ami mellesleg talán kicsit kevesebbet is fogyaszt. De ez nem ilyen egyszerű, mert kigyorsításoknál egyértelműen iszákosabb lett, de konstans 70(-80)-nál már bizonyos esetekben bőven 3-assal kezdődő fogyasztási értékeket (3.8-4.0) ír ki a komputer tartósan.

Kigyorsításoknál az iszákosság “dinamizmussal” is jár. Tehát a kocsi egyértelműen ugribugribb lett – egy személlyel.

2500-nál megy 90-nel. Ez a gyári utazótempója a motornak. Vagyis, elvileg 90-nél a motor a legnagyobb nyomatékát adja le. Ez jót tesz a fogyasztásnak és az élettartamnak is. Cserébe iszonyú lassú.

Kormánymű

Ezután jött a kormánymű cseréje, mármint a fogaslécé. Ki volt kopva, és nem volt középen sem, igaz, csak minimálisan. Biztos az előző gazdája 205-ös gumikkal használta – városban. Az izzók is extrák voltak; meg voltak égve a villamos csatlakozók, meg belülről hőhatás érte a polikarbonátot is. Valami tuning gyerek lehetett. 60LE-re.

Mindenesetre a kormánymű vizsgálata előtt is tudtam, hogy gond van, de ekkorára nem számítottam.

35763187_10211936014184381_4549777376275333120_n_10211936012864348.jpg
35812641_10211936013384361_7965188305526456320_n_10211936013064353.jpg
35731677_10211936014584391_5798281595643232256_n_10211936012784346.jpg

Kormányközepet kerestem: 10° eltéréssel megegyezett az elektromos és mechanikus kormányközép. Előbbi Multiecuscan, utóbbi a kormánylégzsák átvezetés összejelölése. (A szöveg alatti ablakban kell látszódnia a piros jelölésnek a kormányszerkezeten). Így kormány helyesen felrak. (A kormányt 30°-onként lehet feltenni. A tengelyen nem csak 3 széles nút van.) Kormányt alaphelyzetbe téve 47° eltérést mutatott.

Kormányt újrakalibrálva minden 0° és a vezérlőáram is 0A. Ami eddig 20-28A volt. A motor nem kapja a konstans 300-450W terhelését és mintha feladta volna a kopogást.

Nem jelentős, de egyértelmű fogyasztáscsökkenés a kormánykalibráció hozománya.

36510038_10212015606494139_7988167505841487872_n_10212015606454138.jpg

Be volt húzva a kézifék mozgatás / kormány mozgatás közben ezért néhány érték piros, de szépen fut egyenesen. Akár több száz métert is, elengedett kormánnyal.
Ez a fícsör 75.000 Ft-omba fájt… 2x futómű, Multiecuscan + kábelek, munkadíjak.

180° a kormány 30° a kormánymű (fogasléc) közép. (60° végállásokra vonatkoztatva.) Amit el lehetett rontani, az el volt. Most 10° van a fogasléc középhez képest, de az nem érdekel. 20° végállásban a Multiecuscan szerint. Egy foggal arrébb tenni, szerinten több, mint 10°. Nincs 36 fog a kormánymű tengelyén… A két végállásban pl.: 120, meg -140°.

A kocsi egyenesen megy, csak a két végállás 500/-520 vagy fordítva. 10°-ot félre van.

A kormány szerkezet (szervó/rúd/kormánykerék) középen van, de a kormánymű (fogasléc) és a kormányszerkezet illesztésnél (gömbcsukló) van némi eltérés.
Máshogyan: a kormány középállásánál nem a fogasléc közepén van a fogaskerék.
Máshogyan: a két kormányösszekötő nem pontosan egyforma hosszúra van állítva (fentiek miatt). Máshogyan: az egyik irányba kisebb a fordulókör, mint a másikban.

Nappali menetfény


Annak, aki rendszeresen nappal országúton közlekedik, érdemes elgondolkodnia nappali menetfény beszerelésén, ha csökkenteni szeretné az autó fogyasztását.

A választás Philips Daylight 9 nappali menetfény szettre esett, mivel ez felszerelve akár 40°-ban is eltérhet a menetirányra merőleges síktól. A LED-ek élettartama 5000 óra, teljesítménye 16W, színhőmérséklete 5700K, fényárama 300 lumen.



Ára a felszereléskor kb. 1.5 tank benzin kontra 1 LE a 60-ból folyamatosan. Pontosabban abban az üzem tartományban, ahol használom 1 LE a 20-ból.

A ködlámpa alá gondoltam, itt 33-34° az eltérés a menetirányra merőleges síktól.

Legideálisabb esetben 0.3l/100km fogyasztáscsökkenés érhető el vele, ami a felszereléskori üzemanyagárakkal számolva 21.000km alatt térülhet meg. Csak a tüzelőanyagra vonatkoztatva. Ha leveszed belőle egy garnitúra minőségi izzó árának csak a felét, ami 6000Ft, rögtön 15.000km-nél jársz. De ha nem vagy szégyenlős és 100%-ra veszed, 10.000km körül jön ki az érték. Ez nálam kb. 8-9 hónap.

36460785_10212007385048608_8444504873348628480_n_10212007385008607.jpg

A menetfény külső széle legfeljebb 40cm-re lehet a kocsi legszélső pontjától (tükör széle) amibe a középső maszk 5 cm híján már nem fér bele.

36965807_10212080273790781_5971385570994159616_n_10212080273710779.jpg

A DLR hatása a fogyasztásra:

DLR-el.png

Országúton, 80-al 3.7-3.8 az átlag, 3.5 -4.0 a pillanatnyi. Előtte kb. fél literrel több, 4.6-4.8


Szerk.: Nagyon kimaxolod a fogyasztását az autódnak. Illetve ki-min-eled.


Ezt vártam tőle! Ezért esett rá a választás.

Hengerenként két szelepes motorok lényegesen kevesebbet esznek az alsó fordulatszám tartományban. Ráadásul ennek 2500-nál van a nyomaték csúcsa. Rögtön láttam, hogy ez egy Fogyasztás minimalizált motor! Hosszú a váltója: 2000-nél 75km/h Ideális konfiguráció! A fogyasztás szempontjából, nyugis vezetéssel, egy személyre. Bármelyik nem igaz, bukik a gyakorlat. Kis súrlódású olaj: 5W-40 Az egyik legjobb kopás elleni védelemmel rendelkező olaj: Magnatec. Örülök neki, hogy megvetem!

Ja, 165-ös gumik. Vredestein Quatrac 5, 2.5 Bar-on. A teljesség és objektivitás kedvéért. 2,5 Bar sok, de jobb a fogyasztás. Ezek 4 évszakos gumik: fele téli, fele nyári. Egy személyes terhelés mellett nincs túl nagy jelentősége. Télen meg úgyis +0.3Bar 😁

ABS nincs benne, ami kajolna áramot. A két drasztikus fogyasztáscsökkenést a kormány elektronikus kihangolásával (egyenes állásban a korábbi 40A helyett 0A az áramfelvétele), illetve a LED-es DLR (nappali menetfény) beépítésével sikerült elérni. Lényeges még a jó futómű geometria, a jó és egymással egyező mechanikus és elektronikus kormányközép. Ez a kettő hozott sokat a rendszeren. Meg a jó fékrendszer és kerékcsapágyazás. A többi csak nagyon-nagyon keveset, de sok kicsi sokra megy.

A 3000+ km-es kikormolás jót tett a motornak: 4.2-tudja 2200/80km óra sebességgel, 32km etapokban, 6-7 km várossal.

Egy alkalommal rosszalkodott kicsit, alapjáraton, mintha 2 másodpercenként “rugdosta” volna valaki a gázpedált, de csak hangra, mert a ford. sz. mutató fixen állt. Meg első indításra mintha nehezebben indult volna. Azután abbahagyta.
Azért szétkaptam és kitakarítottam volna a fojtószelepet, de tiszta volt. Aztán lekaptam a fojtószelep házat. 5 perc. Az alapjárati rész mocskos volt, mint ahogy a fojtószelep alja is.
Brigéciollal kimostam, majd Mannol karburátor tisztító spray, végül Nicro kúszóolaj a fojtószelep tengelyre, gázbowdenbe és az alapjárati részhez. (Oda forgatható mindegyik, hogy befolyjon a kenőanyag.) De a lényeg: nem volt meghúzva a ház egyik csavarja, kosznyomokkal bizonyíthatóan fals levegőt szívott a szívócső és a ház között. Részterhelésen egyértelműen kevesebbet, terhelésen viszont egyértelműen többet kajál a fojtószelep-ház takarítása-kenése után.

A másik 8V trükk: a kartergáz csövön (3 ágú cső) ki van alakítva AWAB bilincsnek hely. De nincs rajta. A gyenge pont a légszűrő ház csonkja. Arról még bilinccsel is leesik a cső, ami miatt szűretlen levegőt tud szívni a motor, ami leginkább az élettartam szempontjából fontos. A légszűrő ház csonkját forrasztópákával “bepontozzuk” körbe, a cső bilinccsel már nem fog lecsúszni róla. Cserébe a ház levétele csak a kartercső másik két pontjának bontása után vehető le és vissza.


2002-es 1.2 16V fogyasztása – hosszú távú tapasztalat: 110 000 km, 10 év használat alapján, tankolás szerint számolva átlagosan 7,1 l/100. Ennek zöme, legalább 80%-a városi, a maradék városon kívüli és autópálya vegyesen, autópályán jellemzően óra szerint 140-120 km/h közötti tempóval, városon kívül 90-100, szintén óra szerint.

Az óra szerinti értékek alapján az átlagfogyasztás egyébként 6,5 l/100km lenne, ennyit csal a számítógép.

A legalacsonyabb fogyasztás 5 l/100 km volt. A legmagasabb 9,7 l/100, ez 2009-ben volt. Abban az évben a téli hónapokban (év eleje, év vége) valahogy 9 l fölött volt a fogyasztás, azóta nem érte el soha a 9-et, de jellemzően télen, városban mindig magasabb a fogyasztás.

Az átlagfogyasztásom egyébként 2012. augusztusa és 2014. márciusa között volt a legjobb, ebben az időszakban 6,98 l/100km volt a legjobb átlag. Ebben az időszakban szinte kizárólag Luk kúton tankoltam. Még ez idő alatt emelkedett vissza 7,1-re az átlag, váltottam OMW MaxMotion-re, majd később MOL100-ra, de az átlag maradt 7,1 azóta is.

A száraz fogyasztási adatok megvannak egy táblázatban, ha bárkit érdekelne.

Facebook Hozzászólások

Leave a Reply