Kiégett izzó jelző leggyakoribb okai

Frissítve: 2018.04.14.

20171123_202951

Szerintem senkinek nem kell bemutatnom a kis sárga izzó ikont a műszerfalon, biztosan mindenki találkozott már vele. A Punto figyeli az izzók áramkörét, és ha kiégett izzót észlel, ezzel adja tudtunkra, hogy valami nem stimmel. De melyik izzókat és pontosan mit is figyel? Látszólag nincs kiégett izzó, mégis világít? Az alábbiakból talán kiderül, miért.

Először is, a következő izzókat figyeli:

  • az első és a hátsó helyzetjelzőket
  • a féklámpákat, kivéve a középsőt
  • a hátsó ködlámpát
  • az irányjelzőket

Az izzókat az áramfelvételük alapján ellenőrzi, ha nincs, vagy nem annyi, mint kéne, jelez.

Ebből adódik, hogy csak olyan teljesítményű izzót használjunk, ami az adott funkcióra a gépkönyvben elő van írva. LED-es izzót el kell felejteni, vagy jelezni fog. (Vagy olyan műterhelés kell mellé, ami a figyelt izzó gyári teljesítményével egyezik, ezek viszont elfűtik ezt a teljesítményt, így a LED-nek fogyasztáscsökkentő értelme nincs, legfeljebb a más színhőmérséklet. A jogi aggályokra most ki sem térek.)

Előfordulhat még, hogy jó az izzó típusa, világít is, de mégis jelez. Ezt a legtöbb esetben testhiba okozza, mely leginkább a hátsó lámpák csatlakozóinál alakul ki. Az elsődleges ellenőrzéshez nem árt egy segítő, vagy egy függőleges tükröződő felület, amiben bentről ülve látjuk az autó hátulját. Ellenőrizzük az összes izzót, külön-külön és egyszerre is. Ha bármelyik nem úgy világít, ahogy kéne, gyanakodhatunk. Pl. a fékre lépve más lámpák is felgyulladnak. Esetleg halványabb az egyik féklámpa, mint a másik. Vagy indexeléskor a többi izzó is villog, elhalványul.

Ezekben az esetekben ki kell szerelni a hátsó lámpát, lámpákat, és meg kell nézni a csatlakozókat.

Két rögzítési pont van, bentről lehet hozzáférni. Az egyik fent, egy takaró fedél alatt.

20171123_200443

A másik a csomagtérben, a kárpiton van egy kivágás. A gyári mélynyomóval rendelkezőknek ki kell szerelbie a mélyládát, hogy a bal oldalon hozzáférjenek.

20171123_200540

A kiszereléshez a gyári szerszámkészletre, vagy egy 17-es dugókulcsra lesz szükség.

20171123_203129

A gyári készlettel a képen látható módon kitekerjük a rögzítő anyákat. Ügyeljünk arra, hogy ne essen be a két lemez közé, mert elég kellemetlen kiszedni.

Spare boot tools - working

Ha mindkettőt kitekertük, óvatosan kiemelhetjük a lámpát. A csatlakozó széthúzása után nézzük meg, milyen állapotban vannak az érintkezők. Szép fényesnek, fémtisztának kell lenniük. A képen látszik, hogy az egyik érintkező elszíneződött.

20171123_155111

Ha bármi ilyet látunk, pucoljuk meg, például egy csiszolópapír segítségével, de ha hirtelen nincs más, akkor bármi megteszi, amivel meg lehet kapargálni, hogy fémes-fényes legyen.

Ne hagyjuk figyelmen kívül a csatlakozó másik felét sem. Itt nehezebb dolgunk van, ha tisztítani kell, de pl. egy kis lapos csavarhúzóval, vékonyka darab csiszolópapírral megoldható. Azt is nézzük meg, hogy az érintkezők elég közel vannak-e egymáshoz, mert ha távol, akkor az is tud okozni rossz érintkezést.

Check your connector

Ha ezzel végeztünk, minden érintkező szép fényesen ragyog, akkor összeszerelés előtt takarítsuk ki a lámpa vájatban összegyűlt leveleket, humuszt.

Érdemes vékonyan befújni az érintkezőket egy rézalapú zsírsprével, pl. egy ilyennel:

Képtalálat a következőre: „réz alapú zsír car”

Viszont ezzel nem szabad túlzásba esni, csak szép vékonyan legyen az érintkezőkön.

Az ördög maga, a testhiba

Mint sok más elektromos probléma esetén, a testhiba okozhatja a kiégett izzó jelzést is. Főleg akkor gondoljunk erre, ha nem fékezéskor, nem indexeléskor, illetve nem állandóan csinálja, hanem teljesen kiszámíthatatlanul, fékezéskor, lassuláskor, előjön, elmúlik. Előfordulhat, hogy akár tudtunkon kívül javították már az autó hátulját, pl. egy ütközés miatt, és ha a hátfalat fényezték, akkor elkövethették azt a hibát, hogy a testpontot is lefestették, és a festésre tették vissza a testcsatlakozót. A hátsó gyári testpont a csomagtartó bal oldalán alul, a hátfalon találjuk, a kárpit alatt. Egy “bolhát” kell eltávolítani, ami a kárpitot rögzíti, utána felhajtható, alatta lesz, egy kis fekete dobozka. Azt kell ellenőrizni, hogy a kasztnin az érintkező felületek fémtiszták legyenek. Érdemes a többi testpontot is ellenőrizni, pl. a motortérben a bal oldalon (szemből nézve jobb) elől.

Rejtélyes hibák forrásai: a testpontok

Végezetül az izzótípusok táblázata a bibliából.

Izzólámpák táblázata

12V-os izzó Típus Teljesítmény
Tompított fény H1 vagy H7 55 W
Távfény H1 vagy H7 55 W
Ködfényszóró elől H3 55 W
Irányjelző lámpák elől P21W 21W
Helyzetjelző W5W 5 W
Irányjelző lámpák oldalt WY5W 5 W
Irányjelző lámpák hátul P21W 21 W
Féklámpák P21W 21 W
Hátsó helyzetjelző lámpa P10W 10 W
Tolatólámpa P21W 21 W
Hátsó ködlámpa P21W 21 W
Rendszámtábla világítás C5W 5 W
Kiegészítő féklámpák W5W 5 W
Olvasólámpa C10W 10 W
Csomagtér világítás W5W 5 W

H: halogén lámpa drótrugós tartóval; P: bajonett foglalat; W: üvegfoglalat; WY: narancs üvegfoglalat; C: Szoffita izzó

A bejegyzésben szereplő képek részben saját készítésűek, részben a Facebook csoportból, részben a fiatforum.com -ról származnak.

Facebook Hozzászólások

Ha tetszett a cikk, segítségedre volt, esetleg spóroltál, vagy éppen kerestél az itt szerzett ismeretekkel némi pénzt, támogasd a blogot, hogy továbbra is új, hasznos információkat találhass itt.
Köszönöm a támogatást!

One comment

Hozzászólás