Féltengely mandzsetta csere

Frissítve: 2020.05.13.

Az alábbiakban egy kedves márkatárs leírását közlöm. – a szerk.


Mindenki másképp csinálja, itt azt írtam le, ahogy én csináltam. Első a féltengelyanya lelazítása, levétele, utána érdemes csak felbakolni a kocsit, levenni a kereket. Az alsó támcsapot vettem ki a féltengely mandzsetta cseréjéhez, hogy ki lehessen húzni a csonkállványból a féltengelyt. Van, aki elbontja a kormányösszekötőt, stabilizátorrudat és a lengéscsillapítót is, de akkor biztos futóművet is kell állítani a szerelést követően. A féltengely csuklót egy biztosítógyűrű ellenében le kell ütni a féltengelyről tengelyirányban, miután a tönkrement mandzsettát a váltó felé betoltuk, vagy levágtuk a féltengelyről. Szerencsés segítséget kérni, hogy valaki tartsa a féltengelyt, ne tépjük el a váltó melletti belső mandzsettát az ütésekkel, mert ott kicsúszás ellen nincs biztosítva a féltengely. Sokat javít a hatékonyságon egy nagyobb (2,5kg-os) kalapács. Határozottan és pontosan kell ütni közvetlenül a tengely mellett a csukló belső részére. Utána mossuk le féktisztítóval a féltengely végét, előtte vegyük le a biztosítógyűrűt, mossuk el magát a csuklószerkezetet is.

1. ábra. már az új mandzsetta van a féltengelyen, kifordítva, bordákról levéve a biztosítógyűrű

Én ehhez szétszedtem a csuklót. Nem nagy munka, a belső részt extrém ki kell fordítani, szinte merőlegesen álljon az normál forgástengelyére, ezzel a golyókosár és egy golyó is kifordul annyira, hogy ki lehet 2 ujjal venni a kosárból. Ismételjük meg mindegyik golyóval, előtte persze nézzük meg, hogy a csukló csillag alakú belső részének melyik oldala néz kifelé. Persze ha lóg, lötyög, inkább cseréljük.

2. ábra. csuklószerkezet elmosva, újra összerakva

Benzinben, vagy féktisztítóban mossuk tisztára és fordított sorrendben rakjuk össze. Nekem az első golyó volt a legnehezebb, az utolsó szinte magától ment a helyére. A féltengely mandzsetta csomagolásában van zsír is. Minden irányban billentve a golyókkal a kosarat tömjük tele a csuklószerkezetet, a maradék a már féltengelyre húzott mandzsettába menjen.

3. ábra. bezsírozva, beépítésre készen

Billentsük vissza a csukló belső részét tengelyirányba, a féltengelyre tegyük fel a biztosítógyűrűt, toljuk fel a csuklót és egy határozott kalapácsütéssel üssük túl a biztosítógyűrűn a csuklót. Igazítsuk a mandzsettát a csuklóhoz, de előbb a maradék zsírt nyomjuk bele, majd húzzuk fel a fémharangra.
A vele szállított bilincseket tegyük fel a mandzsettára, ellenőrizzük, hogy a mandzsetta jó pozícióban van, a bilincs is a mélyedésében ül és csak ezután szorítsuk meg. Harapófogóval csináltam, persze van erre a célra speciális fogó, az természetesen sokkal jobb.
Mehet vissza a támcsap, a rögzítőcsavarja. Mehet fel a kerék is.
Engedjük le a kocsit kerékre, húzzuk meg a féltengelyanyát (amit ne felejtsünk biztosítani) és a kerékcsavarokat.

Természetesen mindenki a maga felelősségére csinálja a szerelést, ez a leírás csak segítségül
készült!

Meghúzási nyomatékok (új csavarok esetén, bezsírozott menetekkel):

Kerékcsavar alufelni 98Nm, acélfelni 86Nm
Kerékagy csavar 70Nm, majd 62° (más forrás szerint egyszeri 240Nm)
Lengőkar gömbfej rögzítőcsavar 75Nm
Lengőkar elől 90Nm
Lengőkar hátul 110Nm
Kormányösszekötő rúd gömbfej biztosítócsavar 40Nm


Kiegészítés: 90g molibdén diszulfidos (nem grafitos!) zsir kell bele csuklónként – nem gyári előírás, hanem ökölszabály.
pl.: MOL Liton2M
A gumiharanghoz jó, ha 30g-ot csomagolnak. Zsírokat soha nem keverjük egymással!

Facebook Hozzászólások

Ha tetszett a cikk, segítségedre volt, esetleg spóroltál, vagy éppen kerestél az itt szerzett ismeretekkel némi pénzt, kérlek lehetőségeid szerint támogasd a blogot, hogy továbbra is új, hasznos információkat találhass itt.
Köszönöm a támogatást!