Hűtés-fűtés gondok

Frissítve: 2018.11.10.

A hideg idő közeledtével gyakran felmerülő probléma, hogy nem, vagy nem jól fűt a Punto, nehezen melegszik fel, visszahűl, stb. Mint általában minden, így ez a gond is több összetevős, nincs rá egymondatos válasz.

Elsőként nézzük, milyen részekből áll a hűtőrendszer.

a hűtőrendszer részei.jpg

1: Hűtőszívattyú (“vízpumpa”)
2: Hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő (“hőgomba”)
3: Hűtőfolyadék szabályozó (“termosztát”)
4: Hűtő
5: Ventilátor
6: Kiegyenlítő tartály
7: Hűtőfolyadék cső
8: Hőcserélő a belső fűtéshez (“radiátor”)

A hűtőrendszer általános működéséről nagyon sok olvasnivaló található az interneten, itt most csak röviden térek ki erre. A lényeg, hogy egy zárt csőhálózatban keringetett, speciális összetételű hűtőfolyadék vezeti el a motor által termelt hőt, illetve tartja a motor működéséhez ideális hőfokon. A keletkező hővel fűthetjük az utasteret a radiátoron keresztül. A Puntonál ez a levegő zárásával/nyitásával történik, nem a hűtőfolyadék radiátorhoz vezető útját zárjuk el, ezzel egy hibalehetőséggel kevesebb van. Két körben kering a folyadék, ha a motor hőmérséklete eléri az üzemi hőfokot, a termosztát nyit, és megindul az áramlás a hűtőben is, ha a menetszél hűtése nem elegendő, bekapcsol a ventilátor is.

A folyadék szintje

Vigyázat! Forró hűtőfolyadék esetén nem szabad letekerni a kiegyenlítő tartály kupakját, a kiáramló gőz sérülést okozhat!

Legfontosabb, hogy a hűtőfolyadékunk szintje megfelelő legyen. (Ennél már csak a hűtőfolyadék minősége fontosabb.) Ezt a kiegyenlítő tartályon keresztül ellenőrizhetjük, az oldalán fel van tüntetve a minimum és a maximum szint. Célszerű a maximum alatt tartani egy kicsivel. Érdemes rendszeresen ellenőrizni. A hűtőrendszerbe 4,2 liter folyadék fér, de a légtelenítés miatt érdemes egy kicsivel többel készülni. Ha nem előkevert folyadékot használunk, akkor fele-fele arányban kell hígítani desztillált vagy ioncserélt vízzel. Csapvíz nem alkalmas, mert a vízkő lerakódik a rendszer belső falain, elég nagyon gondot okozva ezzel. Utántöltésre mindig olyan hűtőfolyadékot használjunk, mint amilyen a hűtőrendszerben van. Fontos, hogy üzem-meleg motorba ne töltsünk hideg vizet, a nagy hőkülönbséget nem jól viseli.

A termosztát

vízhőfok.jpg
Ha azt tapasztaljuk, hogy nagyon sokára, vagy egyáltalán nem éri el a hűtőfolyadék az üzemi hőfokot, esetleg menet közben visszahűl, akkor meglehetősen gyanús, hogy nem működik a termosztát. (A képen az üzemi hőfok látható.) Ha ezzel ellenkezőleg, azt tapasztaljuk, hogy nem áll meg a hőfokmutató a középállásban, akkor lehet, hogy a termosztátunk nem nyit ki, ebben az esetben is cserélni, de legalább vizsgálni kell.

Ő a termosztát, a képen pirossal van bekarikázva, szemből nézve a hengerfej jobb oldalán található:

termosztát.jpg

Cseréje nem túl bonyolult, le kell hozzá engedni a hűtőfolyadékot, lekötni róla a vízcsövet, kicsavarni a rögzítőcsavarjait, a blokkról el kell távolítani a tömítés maradványait. Ezután be lehet szerelni az új termosztátot. A hengerfej és a termosztát közötti tömítést mindenképpen cseréljük!

Kiegyenlítő tartály kupakja

A kiegyenlítő tartályon lévő kupak nem csak azt a célt szolgálja, hogy lefedje a nyílást, hanem fontos funkciót lát el. Szelep van benne, ami megadott nyomás felett nyit, ezzel a szükséges nyomás alatt tartja a hűtőrendszert. Ha ez a szelep megsérül, elöregedik, stb., és a tervezettnél alacsonyabb nyomáson nyit, akkor a hűtőfolyadékot kinyomhatja a kupaknál. Érdemes ellenőrizni (nyomáspróbával), szükség esetén cserélni ezt is!

Testhibák az elektromos rendszerben

Ha nincs jól testelve például a motorblokk, akkor a hűtőrendszerben megindulhat az elektrolízis, vagyis a vízbontás, aminek elég sok kártékony hatása van az autóra nézve.

További információk ezzel és a hűtőrendszer hibáival általánosan itt: www.hullokft.hu/az-autohuto-rendszer-meghibasodasanak-tunetei-es-okai/

Hengerfej

A kezdődő hengerfej probléma, tömítés átégés egyik lehetséges jele, ha megszűnik a fűtés. Érdemes komolyan venni a problémát, és utána járni, mert komolyabb meghibásodást előzhetünk meg vele, ha időben észleljük és megjavítjuk, megjavíttatjuk.

Levegős hűtőrendszer

Ha túlmelegszik a hűtőfolyadék, nem biztos, hogy a termosztát a hibás, lehet, hogy alacsony a hűtőfolyadék szintje, vagy levegős a rendszer. Ha a kesztyűtartó alól bugyogást hallunk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy levegős. Mielőtt nagyon beleélnénk magunkat a légtelenítésben, egy másik fontos dolgot kell említeni.

Eltömődött fűtőradiátor

Ha az autó előző gazdái, esetleg mi elmulasztottuk a hűtőfolyadék cseréjét, vagy rossz minőségű folyadékot, ne adj’ isten csapvizet használtak, vagy egyszerűen csak kikezdte az idő vasfoga a hűtőrendszert, akkor valószínűleg el lehet tömődve a radiátor és a rendszer már részei. Ez abból is feltűnhet, hogy a hűtőfolyadék csúnya, rozsdás színű, zavaros, szemcsék úszkálnak benne. Ilyenkor nem elég leengedni és feltölteni új folyadékkal, mert a kosz, a lerakódások a hűtőrendszeren belül marad. Egy eltömődött hűtőrendszert gyakran légteleníteni is lehetetlen, a radiátor kis zugaiban megmarad a levegő, a folyadék keringése így erősen lecsökken vagy akár meg is szűnik. Emiatt a fűtési teljesítmény is romlik. Ilyenkor az egész rendszert érdemes átmosni, külön a fűtőradiátort, a motort és a hűtőt.

A művelethez szükségünk lesz egy (kerti) vízcsapra, amihez közel tudunk parkolni, illetve egy megfelelő hosszúságú kerti locsolócsőre, néhány ahhoz taratozó szerelvényre, csapra. A slagból kell vágni 2 db kb. 1,5-2 méteres darabot. A hűtőfolyadékot le kell engedni, ehhez tegyünk egy edényt a kiegyenlítő tartály alá, és az alsó cső rögzítő bilincsét oldjuk.

kiegyenlítő tartály.jpg

A cső lehúzása után a folyadék szépen kifolyik. A leeresztett folyadékot érdemes megvizsgálni. Az alábbi képen látható, hogy az én autómban milyen állapotban volt a hűtőfolyadék. (Ez előtt két éve volt cserélve egy szerelő által, illetve néhány hónapja a vezérlés csere miatt is újra lett töltve. No comment…)

20181007_194752.jpg

A fűtőradiátorral kezdjük az átöblítést.

radiátorcsövek.jpg

Nem túl könnyű itt hozzáférni, illetve nem is akartak lejönni ezek a csövek, ezért én inkább a motorra csatlakozó csöveket kötöttem le, illetve azokon keresztül öblítettem át a radiátort.

Az egyik vége a hőgombánál van:

hőgombánál.jpg

Lekötés után mehet bele az egyik 1,5-2 méteres slag darab. Vigyázat, még folyhat ki belőle maradék folyadék!

20181007_171345.jpg

A másik vége a katalizátornál található, ezt is kössük le, és mehet bele egy másik darab slag.

katalizátornál.jpg

katalizátornál slaggal.jpg

A csövek végére kerti locsoláshoz való csatlakozókat szereltem, így könnyen és gyorsan lehet cserélgetni a két irányt. A folyadék begyűjtéséhez egy vödröt használtam.

szerelvények.jpg

20181007_171355.jpg

Először az egyik irányt mostam át, amíg már csak tiszta vízzel telt meg a vödör. Utána megfordítottam az irányt. Így is mosott még ki a régi hűtőfolyadékból maradékot, ez valahol megbújt a radiátorban. A sokadik vödör után is – bár tiszta víz jött ki – voltak rozsdadarabkák a vödörben.

20181007_171244.jpg

Ezért úgy folytattam, hogy gyorsan nyitva-zárva engedtem bele a vizet, így a lüktetéssel jobban kimosta a lerakódott üledéket. Ha megtelt a vödör, irányt váltottam. Nem számoltam, hány vödör telt meg, de amíg jött ki üledék, addig nem hagytam abba ezt a lüktető mosást.

Miután már nagyjából elégedett voltam az eredménnyel, következett a motor. A legjobb eredmény persze úgy érhető el, ha a termosztát is ki van szerelve, én ezt ezúttal mellőztem, mert szorított az idő, kezdett esteledni.

Miután már a motorból is csak tiszta víz folyt, a hűtőt is ezzel a módszerrel átmostam, amennyire csak lehetett.

Végül a hűtőcsöveket visszakötöttem a helyükre. Érdemes inkább kétszer ellenőrizni, hogy minden cső, bilincs visszakerült-e, meg lett-e húzva, ami fel lett lazítva, nehogy menet közben érjen meglepetés minket.

A hűtőrendszer feltöltése, légtelenítés

A gyári hűtőfolyadék ajánlás a Paraflu 11, ami egyébként a G11-nek felel meg:

lubricants and fluids.jpg

Aki jobbat akar a motornak, mint a gyári ajánlás az tegyen bele pl. Febi G12+ higított koncentrátumot.

A Paraflu 11 így néz ki bekeverve:

20181007_193833.jpg

Legfeljebb két évig alkalmas a használatra, utána cserélni kell!

A hűtőfolyadék koncentrátumot általában 50% arányban kell desztilált vízzel keverni mielőtt a hűtőbe töltjük. Nem tanácsos higítatlanul betölteni és utána rátölteni a vizet! Én úgy csináltam, hogy egy üres 5 literes ioncserélt vizes kannába töltöttem az 1 literes kiszerelésű koncentrátumot, majd ebbe az 1 literes kannába töltöttem ioncserélt vizet, amit az 5 literesbe töltöttem. Így biztos, hogy jó lesz a keverési arány.

Tehát a feltöltés menete.

Először is keressük meg a légtelenítő csapokat. Kettő van, az egyik a hűtőn, szemből a jobb oldalon található:

20181023_121018.jpg

A másik a tűzfal közelében, a radiátorba tartó csöveken:

20181023_121039.jpg

Az alábbi videó segítségével is megtalálhatjátok:

Nyissuk ki a hűtőn lévő csapot, a radiátornál lévő légtelenítő csavart tekerjük ki és vegyük is ki a helyéről, végül vegyük le a kiegyenlítő tartály kupakját (ha időközben visszatettük volna).

Mivel a kiegyenlítő tartály MAX szintje a formatervezés és a helykialakítás miatt lejjebb van, mint a hátsó légtelenítő, ezért jól jött, hogy dombon parkolok, orral felfelé állva végeztem a műveletet.

Egy tölcsér segítségével (ha nincs, megteszi egy ásványvizes palack is, le kell vágni az alját, és kész a tölcsér) szépen lassan betöltjük az előre bekevert folyadékot. Azért kell lassan tölteni, mert ha gyorsan csináljuk, beszorul a levegő. Egy idő után elkezd folyni a víz a hűtőn lévő légtelenítőből, először levegővel együtt, kicsit később csak a folyadék. Ekkor zárjuk el a csapot, a betöltést közben ne hagyjuk abba. Ezután a radiátornál lévő légtelenítőt figyeljük, itt is elkezd kifolyni a víz, az előzőhöz hasonlóan először levegővel, később már csak a víz. Ekkor tegyük be a csavart, és tekerjük be. Ezután, ha megfelelő a folyadékszint, rátekerjük a kiegyenlítő kupakját.

Indítsuk be az autót, és – az útmutatók alapján – járassuk addig, amíg eléri az üzemi hőfokot és egyszer bekapcsol, majd kikapcsol a hűtőventilátor. Én csak hagytam járni egy rövid ideig, emelt fordulaton is, majd leállítás után ellenőriztem a folyadékszintet. Ezután mentem egy próbakört az autóval, sík terepen megállva ellenőriztem a szintet, szükség szerint után töltöttem.

Az átmosás utáni tapasztalatok

Már a próbaút során feltűnt, hogy az eddigiekhez képest nagyon hamar langyos levegőt fújt. Habár ekkor 20° volt a külső hőmérséklet, érezhető volt a különbség a hideg és a teljesen feltekert meleg levegő között. Később egy valamivel hűvösebb napon, hőmérő szerint 15° külső hőmérsékletnél megismételtem az ellenőrzést, a vízhőfok mutató még meg sem mozdult, de már érezhetően langyos levegőt fújt. Később, a skála negyedénél már elég jó meleget produkált. A mutató kb. 3 km megtétele után érte el a skála közepét, ekkor már nagyon meleget fújt, egy gyors 4-es fokozatú befújással kánikula lett a kocsiban.

Mindenkinek ajánlom az átöblítést, ha nem tudjátok magatok megoldani, a szerelőtöket kérjétek meg, hogy mossa át a hűtőfolyadék csere előtt.


Alább egy kedves olvtárs képei az átmosásról, a művelet után helyrejött a fűtés, nem kellett kicserélnie a fűtőradiátort. Kb. 50x telt meg az edény az oda-vissza járatott mosás során, mire jó lett.

45949441_2189376704670410_5721133657905692672_o.jpg

45861918_2189376778003736_1136604344028758016_o.jpg

45780283_2189376921337055_7313325360777527296_o.jpg

Facebook Hozzászólások

Ha tetszett a cikk, segítségedre volt, esetleg spóroltál, vagy éppen kerestél az itt szerzett ismeretekkel némi pénzt, támogasd a blogot, hogy továbbra is új, hasznos információkat találhass itt.
Köszönöm a támogatást!

Hozzászólás