Ablaktörlő mechanika javítása

Frissítve: 2019.05.06.

Valószínűleg mindenki előbb-utóbb találkozik az egyik Punto típushibával, az ablaktörlő mechanika szétesésével. Szerencsére viszonylag könnyen orvosolható a probléma, ezért nem kell nagyon megijedni.

A hiba oka

Az ablaktörlő motor két segédrúddal hajtja meg az ablaktörlő lapátokat, ezek a rudak műanyag persellyel rá vannak préselve a tengelyre, egy gömb tartja a helyén őket. Idővel ez a műanyag persely elkopik, és a rúd leesik, akár a legrosszabb, legváratlanabb helyzetben.

Lassítani a kopást gyakori ellenőrzéssel, tisztítással és zsírozással lehet, de akinél már leesett a segédrúd, más megoldás kell.

Lehetséges megoldások

Többféle megoldás is létezik a problémára.

Ki kell cserélni a komplett ablaktörlő motor egységet egy másikra. Valószínűleg ez a legdrágább megoldás, főleg, ha újat vesz az ember. Használtat meg nem igazán érdemes, mert ha nem is esett még szét, előbb-utóbb az is szét fog.

A legolcsóbb megoldás, ha valamivel megpróbáljuk rögzíteni a leeső rudat, rudakat. Lehet gyorskötözővel, vagy más házi barkács megoldással próbálkozni. Ezek vagy tartósak, vagy nem. Lehet vásárolni kifejezetten ilyen célra kitalált klipszeket is.

Beszerezhető például innen.

Ez sem túl tartós megoldás, de pár évig tünetmentessé tehető vele.

Frissítés:

A gömbfejre rá lehet húzni és melegíteni zsugorcsövet, ez is megakadályozza a rudazat lecsúszását – egy ideig.

Egy ilyen zéger-gyűrűt is lehet pattintani a gömbfejek mögé.

Ezzel közel sem ért még véget a lehetőségek tárháza! Lehet külön vásárolni új rudat, új persellyel, amit aztán rá kell préselni a tengelyekre. Erről láthattok az alábbiakban egy videót. Érdemes megnézni, mert ezen látható a motor kiszerelése is, ami a többi javításhoz is nélkülözhetetlen.

Viszont van ennél sokkal olcsóbb (és ha úgy tetszik, környezetkímélőbb 😉 ) megoldás! Csere helyett a rudazatot kell rögzíteni. Ezt vagy odahegesztik, vagy csavarral rögzítik. Én az utóbbit választottam, könnyebben megoldható, bár aki tud hegeszteni, és van is mivel, annak a másik is járható út.

Ki kell szerelni akomplett mechanikát, lásd a fenti videót. Ezután asztalon vissza kell tenni a rudakat a tengelyekre. Itt vigyázzunk, hogy jó irányban álljanak, mert össze lehet szerelni rosszul is, és akkor lefelé törölne a kar, ha nem akadna el a szélvédő alatti rácsban. Egy 3,2-es fúróval fúrjunk óvatosan elő a csavaroknak a tengelyekbe, utána 3 db önmetsző csavart alátéttel hajtsunk bele a furatokba. Ezután szereljük vissza, de véglegesítés előtt próbáljuk ki, hogy minden jól működik, jó irányba mozdulnának a lapátok, ha visszaszereltük volna.


A továbbiakban a rendszeres karbantartás során ne felejtsük el a zsírozást a perselyeknél, könnyebben fog járni, és nem koptatja ki az alkatrészeit.

Elméletileg lehetséges a szélvédőrács kiszerelése nélkül is kiszerelni a motort. Minden esetben vigyázzunk a rácsra, mert eltörhet, vagy a fülei letörhetnek!

Ha már kiszereltük, érdemes letisztítani a szélvédőt, illetve a karosszéria eme nehezen megközelíthető részeit.

w9.jpg
A kép forrása: www.fiatforum.com

Frissítés:

Az ablaktörlő szerkezet nem csak javítható, hanem fel is lehet újítani. Az alábbiakban egy lehetséges megoldást láthattok erre, egy kedves cartárs jóvoltából.

Ha már kiszedtem felújítottam ezt a tervezési csodát.

Mi is a gond vele?! Csapok lefelé állnak, legkisebb kopástól is leesnek, és még a víz is csöpög rájuk, gyorsítva a folyamatot, és semmi üreg nincs kialakítva ami tudna egy kis kenőanyagot tárolni…

Első körben pótoltam a hiányzó pvc “csúszó csapágyakat”.

Egy ilyen locsolás-technikai alkatrészből vágtam ki…

37366115_1752165531486675_8689728736943144960_n.jpg

… ilyet, ni:

37419302_1752166154819946_4807569082977091584_n.jpg

Kar végében a lyuk, hatszögletű préselt. Ezt egyszerűen kerekre reszeltem és lesimítottam a préselés sorjáit.

Kétkomponenses ragasztóval beragasztottam az új pvc betétet:

37554938_1752168478153047_2719952369935712256_n.jpg

Csapokat fi4,2 fúróval megfúrtam, M5 menet bele:

37318037_1752169161486312_5007644907486052352_n.jpg

És két darab M12 alátétet ragasztottam fel a csap köré, ami kicsit nagyobb és tud némi kenőanyagot tárolni…

37330951_1752170591486169_3846271792003940352_n.jpg

Majd felülre egy m8 széles vállú alátét, ami rácsúszik a csapra, és egy újabb széles vállú, ami megtámasztja, és a csavar menetragasztóval a helyére.
Így az alátétek megtámasztják a kart, nem lötyög kopog zörög, és a kenőanyagot se tudja kimosni a víz.

Egy kép a középső csapról:

37392882_1752173774819184_7646346812692889600_n.jpg
Facebook Hozzászólások

Leave a Reply