Váltó felújítás, csapágy méretek

Váltó kapcsoló szerkezet felújítás

Amit korábban (3 hónapja) javítottam még a gyári váltón. Természetesen egy az egybe át lett fordítva a felújítottra.
A kapcsoló szerkezetet egy golyó tartja pozícióban, ami a képen látható módon képes kikopni. Hogy van-e jelentősége a kapcsolási érzetre, nem tudom.
(Szerintem igen, de ez erősen szubjektív dolog.)

De én cseréltem egy újra, ami már egy módosított kivitel, amit a gyár szerint a golyós résszel együtt kell cserélni, mert nem kompatibilisek egymással.

Itt a robbantott ábra. A cserélt alkatrészek: 4, 11, 9, 5. A 9. porvédő gumi a későbbi modelleken szimeringgel van kiváltva, az enyém is ilyen. A szimering is hajlamos kimenni, ezért cseréje után rátettem a régebbi modell porvédőjét is 😊 . Az egyik rugó már nem elérhető, úgyhogy inkább nem tettem bele az egy szem újat; tartalék lett belőle.
Érdekes, több esetben hallottam vissza, hogy a 11 hasított/feszítő csapszeg két, vagy több darabban jött ki a váltóból. Ez egy acél csapszeg. Nem olyan könnyű elnyírni és a váltó mechanikájával kapcsolatban sincs igazán terhelve; csak a váltó tengely hosszirányú mozgásával kapcsolatos tehetetlenségét kell “legyőznie”. Szvsz: a váltó hirtelen, “sportos”, “rángatásos” használata nyírhatja ki fáradásos töréssel.

Így néz ki belülről, a felújítás után:

Ne legyetek olyan töklámpák, mint én; fordítva tettem fel a tengelyre az alkatrészt (fel lehet) és ekkor csak kb. 3-5°-al tér el a kapcsoló tengelyen lévő lyuk egytengelyűsége az alkatrészen lévőétől, még a fény is át fog menni rajta. A hasított csapszeg viszont már nem. Kiszedni sem lehet házi módszerekkel. Gépműhely. A tengelyt kértem biztosan megmenteni, annak 56.000Ft-os ára miatt. (=bontott váltó.) Ez sikerült is, a gépműhelynek utólag is köszönet érte! 😊

Lustaság fél egészség alapon, a szellőzőn keresztül töltöttem fel olajjal.
Utólag kár volt, mert 2 hónapot sem ment utána.

Végül néhány kép a differenciálműről:

A kopás nagysága változó. Ezek, két közel azonos gyártási évű, különböző, használt sebességváltóból valók.

Akik úgy gondolják, hogy a sebességváltó olaj töltet élettartamra szól, itt egy kép a differenciálmű tányérkerekéről.
Ami onnan hiányzik, az a váltóolajban van.
Nem kell nagy képzelőerő ahhoz, hogy mit művel a nyitott (nyelestengely/differenciálmű) csapágyakkal.

Ezért kiváló indikátora egy sebességváltó csapágyainak állapotára az olaj színe. Ha szürke, akkor abban már vas van. Ha a ma. leeresztőtartály oldalára/aljára kívülről rátett neodímium mágnes (pl.: jobb hangszórók) összeszed egy jól látható mennyiségű vas reszeléket, az már elgondolkodtató, ugyanis az már a csapágyak törmeléke.

A képek egy egyébként teljesen normális sebességváltó fogaskerék felületet mutatnak. Ezt a tányérkereket látjátok fentebb, illetve ez ment bele a kocsiba.

A gyakorlat igazolta az elméletet;
egy jó sebességváltó kifejezetten jó hatással van a fogyasztásra.
Értéket nem írok, mert nem szeretnék elvtelen szerszámméregetést (+ fűtve van a motor), de egyértelműen jobb lett, mint ami eddig volt.


Ha tetszett a cikk, segítségedre volt, esetleg spóroltál, vagy éppen kerestél az itt szerzett ismeretekkel némi pénzt, kérlek lehetőségeid szerint támogasd a blogot, hogy továbbra is új, hasznos információkat találhass itt.
Köszönöm a támogatást!