A nyomatékérzékelő

Frissítve: 2018.05.10.

Az elektromos szervó hasznos dolog, de mint minden, így ez is el tud romlani, és sajnos el is romlik. Az egyik leggyakoribb hibaforrás a motorban található biztonsági relék beégése, a másik a nyomatékérzékelő meghibásodása. Most az utóbbit láthatjátok szétszedve, látható lesz, mi miatt megy tönkre. Mozgó alkatrészről van szó, így sajnos elkerülhetetlen egy idő után a kopása. (Más kérdés, hogy megfelelő tervezéssel, kenőanyagok alkalmazásával növelhető lett volna az élettartama, de valószínűleg nem volt az örök élet tervezési és gyártási szempont.)
Előzetesen ajánlott olvasnivaló az elektromos kormányművekről, pár hasznos cikk formájában:
www.mogi.bme.hu/TAMOP/futomu_rendszerek_mechatronikaja/ch07.html
totalcar.hu/magazin/technika/2013/03/30/kormanymu-hibak_es_-felujitasuk/

A kormánymű, így a nyomatékérzékelő is biztonsági alkatrész! Szétbontása csak saját felelősségre! Meghibásodás esetén új vagy bontot alkatrész beszerelése javasolt! A képek csak tájékoztató jellegűek!

És most lássuk a nyomaték érzékelőt szétszedve!

A képek forrása: forum.index.hu Fiat Punto fórum

Amit itt láthattok szétszedve, 6 vezetékes, sárga csőben, fekete dugóval, 2006-os 1,2 8V Puntoban volt. Kb. 84000 km-t ment, tuti női tulajjal. 🙂

A tipusa:
MED_0014938355

Patent nr.
MED_0014938356

Kiderült, hogy bepattintós (tökéletes) a fedlapja.
Látható a rögzítő gémkapocs nyílása…
MED_0014938359

Amit itt látni, az a 2db nyomatékérzékelő csúszka hátlapja, fehér teflon takarással a közepén.
MED_0014938364-csúszka hátlap, teflon takarással
Teflon takarás
THM_0014938366-teflon takarás
Itt egy hihetetlen finom szerkezet, amin keresztül az egyik tengelyhez kapcsolódik a nyomatékcsúszka.
MED_0014938379-kapcsolódik a nyomatékcsúszka a tengelyhez

Ha a kormányt megrántod, pl. vészhelyzetben, jobb-balra, akkor legfeljebb ennyit fordul el a nyomaték érzékelőd, és valószínűleg ekkor a legnagyobb a motor árama is…

…ettől…
MED_0014938392-max elfordulás

…eddig, a kis pöcköt kell nézni.
MED_0014938394-elfordulás

A fedelet levéve, itt a nyomaték potija.
MED_0014938400-nyomaték poti

És egy kis kopás a felületen.
MED_0014938408-kopás

A nyomaték érzékelő csúszka törve, elkopve…
MED_0014935356

…és az ellenállásréteg.
MED_0014935357

A potik….
A “csúszógyűrűk” és a legbelül lévő elfordulási szögadó sáv.
MED_0014939386-potik-csúszógyűrűk

A nyomaték jelét duplán viszik a csúszógyűrűkhöz (de hiába, pont ez volt a rossz ebben az esetben is).
Ebből az egyik csúszkasor.
Ilyen poros belül…
MED_0014939390-csúszkasor

Lézerrel kialakítva a szögjeladó értéke (vékony sárgásfehér vonalak).
MED_0014939391

Megszakadt…
MED_0014939381-megszakadt
Kormány jobbra tekerve
MED_0014939383-kormány-jobbra-tekerve

Kormány balra tekerve
MED_0014939385-kormány balra tekerve

Facebook Hozzászólások

Ha tetszett a cikk, segítségedre volt, esetleg spóroltál, vagy éppen kerestél az itt szerzett ismeretekkel némi pénzt, kérlek lehetőségeid szerint támogasd a blogot, hogy továbbra is új, hasznos információkat találhass itt.
Köszönöm a támogatást!

Hozzászólás