Gyári tempomat – utólag

A 2003.06. hó utáni gyártású, ráncfelvarrott (nagylámpás) Puntokban van lehetőség gyári tempomat beépítésére. A funkció csak az 1.4 16V, 1.8 16V, 1.9 JTD, 1.3 MultiJet motorkkal szerelt változatokban érhető el. Az 1.3-as dízelt a leírás nem említi, de a fiatforum.com-on sikeres működést említenek, viszont a motorvezérlő kapcsolási rajzán én nem látom jelölve sehol a tempomat kapcsolókart.

Az alábbiakban egy 1.2 16V-n mutatom meg a szükséges teljes átalakítás lépéseit, de ennél a változatnál sajnos nincs a motorvezérlőben aktiválva a tempomat, ennek ellenére az ECU fogadja a bemeneteket, ez Multiecuscan-nel csatlakozva látható.

Habár ez egy sikertelen átépítés története, talán másoknak segítségére lehet valamilyen módon.

Az autó egy 2002.06. havi, de 2004-es vezérlővel rendelkező 1.2 16V, a gyári kábelkötegben természetesen semmilyen módon nincs előkészítve az akkor még nem létező tempomat. A facelifteseknél a fenti motorokkal rendelkező autókban szerencsés esetben elő van készítve, ha máshol nem, akkor a motortéri biztosítéktáblánál.

Lássuk, hogy áll össze gyárilag a tempomat.

Fiat Punto 188 Cruise-Control-Steuerung 1v.jpg

Az egyes egységek elhelyezkedése az autóban:

Fiat Punto 188 Cruise-Control-Steuerung 2.jpg

Elsőként ellenőrizzük, megvan-e a motortérben a biztosítéktáblánál a csatlakozó, illetve a bekarikázott biztosíték:

01 check plug & fuse.jpg
A kép forrása: fiatforum.com
05 cut off.jpg
A kép forrása: fiatforum.com

Az utastéri biztosítéktáblánál is meg kell lennie a szükséges biztosítékoknak:

02 check interior fuse.jpg
A kép forrása: fiatforum.com

Ha a motortéri csatlakozó megvan, ráadásul megy is belőle tovább kábel, akkor nyert ügyünk van, csak be kell szerezni egy tempomatos bajuszkapcsolót, vagy külön egy tempomat kart (utóbbi lehet pl. Alfa 147-ből is, bár szerintem a kar stílusa nem illik a Puntohoz.)

35282222_1839726519421164_6873876556297535488_n.jpg

Ilyen az Alfa 147 tempomat kar Puntoba építve:

04 stalk fit_v.jpg
A kép forrása: facebook

A kormányoszlop alsó burkolatát ki kell vágni, hogy elférjen az új kar:

561938_141951772612870_160147672_n.jpg
A kép forrása: facebook

Kell még a működéshez egy négyvezetékes féklámpa kapcsoló is, a fenti ábrán látható módon vezetékelve. Ha csak kétvezetékes van az autóban, akkor ezt biztosan cserélni kell majd, illetve a vezetékeket is ki kell építeni. Akkor sincs egyszerű dolgunk, ha hiányzik a motortéri csatlakozó.

Lássuk, hogy egy 1.4 16V-nél ez hogyan is nézne ki (a képeken 1.2 16V motorvezérlő látható, de külsőre nincs különbség).

Először a motorvezérlő csatlakozójában kell kialakítani a szükséges érintkezők helyét. Ez – ha szerencsénk van – csak le van dugózva, eltávolításuk után az új érintkezők becsúsztathatók. Ha nincs szerencsénk – és miért lenne – nekünk kell átalakítani a csatlakozót.

FIGYELEM! A következő képek megtekintése csak erős idegzetűeknek javasolt! A motorvezérlő csatlakozójának szétszedése az autó működésképtelenségéhez vezethet!

A motorvezérlő “B” csatlakozóját kell átalakítani, ez szemből nézve a közelebbi csatlakozó.

3693795515_57615a709f_o_v.jpg

Stilonál a csatlakozó elő van készítve, a hiányzó vezetékek helye le van dugózva. Elképzelhető, hogy Puntonál is ez a helyzet.

image.jpg
A kép forrása: fiatforum.com

Mivel az enyém facelift előtti, így semmilyen módon nincs előkészítve.

Én egy bontott csatlakozót alakítottam át, így kevésbé kockázatos a beavatkozás. Ezek az AMP csatlakozók egyébként elég jól szerelhetők, ugyanakkor vízzáró kialakításúak.

A tetejét könnyedén le lehet pattintani, így elénk tárulnak a vezetékek is.

20180213_215808.jpg

Az érintkezőket rögzítő piros stift kihúzása után egy tű vagy kicsi órás lapos csavarhúzó segítségével az érintkezők kioldhatók, és hátrafelé kihúzhatók. Az átalakításhoz el kell távolítani az összes vezetéket.

20180213_221422v3.jpg
A sárgával bekarikázott lyukon keresztül el kell távolítani az érintkezőket rögzítő stiftet, utána a pirossal bekarikázott pöcköket kell egy tűvel vagy csavarhúzóval óvatosan eltolni, közben kihúzhatók a vezetékek.

Ha az összes vezetéket kihúztuk, akkor továbbléphetünk, ki kell szerelni a képen kék színű részét a csatlakozónak. Ehhez szintén egy kis lapos csavarhúzót használhatunk, a rögzítési pontoknál óvatosan körben ki kell pattintani.

20180213_221212v.jpg

Ha kiszedtük, ez a látvány fogad minket.

20180213_221440v.jpg

Igazából a kék műanyag érdekel minket, de van rajta egy gumi tömítés is, azt csak húzzuk le róla.

20180213_221449v.jpg

És végre csak a kék vezetéktartó maradt a kezünkben, a megjelölt helyeket kell kivágni.

20180213_221458v2.jpg

Én először pákával próbáltam kiolvasztani, de ez nagyon rossz ötletnek bizonyult, elfelejtettem, hogy van egy jó kis szike készlet, amivel egyszerűbben és szebben megúsztam volna, így a forrasztás okozta olvasztásokkal is meg kellett küzdenem a szikékkel.

Egyébként ezek a pöckök rögzítik az előbb látott sárga gumitömítést.

20180227_225554v.jpg

A kialakított új érintkező nyílások.

20180227_225614v.jpg

Össze is lehet szerelni a csatlakozót.

20180227_225728.jpg

A vezetékek kialakításához én a bontott kábelkötegből választottam 6 db szimpatikus vezetéket, a szimpátiát befolyásolta a fenti rajzon látható színjelölésekhez való hasonlóság, illetve a megfelelő hosszúság. Abban nem követtem a gyári megoldást, hogy nem alakítottam ki a motortérben csatlakozót, hanem közvetlenül az utastérbe vezettem az új vezetékeket.

Az autóm csatlakozója más színű, de ez ne zavarjon meg senkit.

20180408_181913.jpg

Következik az egyik kritikus rész, át kell szerelni a csatlakozót. A módosított csatlakozót a régi mellé téve, az érintkezőket egyesével a megfelelő helyre illesztettem. Ehhez persze a kábelkorbácsot szét kell bontani, különben nem lehet normálisan hozzáférni.

20180408_182923.jpg

Ez a művelet nagy odafigyelést igényel, ha itt valamelyik érintkező rossz helyre kerül, az beláthatatlan következményekkel járhat!

Ha minden a helyén, jöhet egy próba, mielőtt véglegesítjük a kábelkorbácsot.

20180408_184220.jpg

Ha minden jól működik, hiba nélkül jár a motor, akkor folytathatjuk, visszakapja a szigetelőszalagozást, gégecsövezést a korbács.

20180408_184617.jpg

Természetesen az új vezetékeknek is kell mechanikai védelem, vagy visszabontjuk a teljes kábelkorbácsot, vagy inkább kapnak egy külön gégecsövet.

20180408_185521.jpg
A gégecsövek gyári rögzítése már amúgy is egy kissé foszlott, ráfért a frissítés. A képen az új vezetékek is el vannak vezetve, a fékrásegítő fölött láthatók.

A vezetékeket be kell vezetni az utastérbe, a tűzfalon van egy gyári gumi átvezető, ezen vagy találunk helyet, vagy fúrunk rá. Én egy gyárilag előkészített, de nem kilyukasztott átvezetőt használtam fel. Némi felesleges küzdelem után fúrtam rá 5 mm átmérőjű lyukat, ez pont elég szűk ahhoz, hogy az új vezetékeket is tömítse.

20180616_191427v.jpg
Itt már át van vezetve az új kábelköteg.

Az utastérből kb. ennyi rálátásunk van az átvezetőre, elég szűkös a hely, de legalább nehezen hozzáférhető. Ha fúrunk, nagyon vigyázzunk, hogy ne fúrjunk el semmit. A képen látható, hogy a motorháztető nyitóbovden pont ott halad el.

20180408_190143v.jpg

Ezzel a nehezén túl is vagyunk, de azért vannak még finomságok. A fenti rajz alapján a fedélzeti számítógéphez is kell egy új vezeték, ha eddig nem lett volna meg, nálam szerencsére az üres érintkező benne volt a csatlakozóban, csak a vezetéket kellett rákötni. A tempomat kar csatlakozóját vagy levágjuk és összekötjük a motortérből érkező vezetékekkel, vagy szerzünk egy gyári csatlakozót. Én egy harmadik lehetőséget találtam, egy régi AT számítógéptáp csatlakozóját használtam fel, ami majdnem jó, de azért kell egy kicsit faragni, hogy stimmeljen a tempomat csatlakozójával.

at-psu-connector.jpg

Ilyen a gyári csatlakozó:

427102_141951759279538_295504517_n.jpg

A kép forrása: facebook

Kell még egy +12V is a karhoz, mivel csak próbából kötöttem be, ezért nem kerestem meg a D097 jelű csatlakozót a műszerfal mögött, hanem egy késes leágazós biztosítékkal oldottam meg, az F49 biztosítékról.

Képtalálat a következőre: „add-a-circuit”

Ha működne, biztos, hogy a gyári helyre csatlakoztatnám, de ezzel a megoldással nem kell semmilyen gyári vezetéket megvágni, stb.

20180129_181613v.jpg

A kép alján látható a csatlakozó kiosztása:
Zöld – RES gomb
Sárga – +12V (a kapcsoló ON állásán keresztül)
Égszínkék – GND
Szürke – Sebesség csökkentése (-)
Piros – Sebesség növelése (+)

Ha mindent bekötöttünk, érdemes Multiecuscan segítségével leellenőrizni, hogy a motorvezérlő fogadja-e a kar jeleit.

ecu - mes.jpg

Fontos még megemlíteni, hogy olyan óracsoport is kell, ami a tempomatot meg tudja jeleníteni. Hiába van ott az előlapon a tempomat szimbólum, de általában nincs meg mögötte a LED, illetve az óracsoportban sincs engedélyezve. Ezt legegyszerűbben szintén a Multiecuscan segítségével ellenőrizhetjük.

óracsoport - mes.jpg

Ha a parancs futtatása során világít a zöld tempomat jel az óracsoporton, akkor jó. Ha nem, akkor kell keresni egy másik óracsoportot, vagy meg kell hekkelni.

Egyébként nem kell semmit programozni, ha mindent jól csináltunk, és valóban tud tempomatot az autónk, akkor a kar ON állásba kapcsolására az óracsoporton világít a zöld jel, és kiírja, hogy Cruise Control On.

28954142_1621426641226200_3296646989000434572_o.jpg
Kép forrása: facebook

Végezetül álljon itt az 1.8 HGT és az 1.9 JTD motorvezérlő és a tempomat kar kapcsolási rajza. A képeken az évszám ne tévesszen meg senkit, facelift előtt NINCS gyári lehetőség tempomatra ezeknél a motoroknál sem.

1.8HGT-ecu-cruise-control.jpg
1.8 16V HGT
1.9jtd-ecu-cruise-control.jpg
1.9 JTD

Utóirat. Természetesen nem adtam fel, hogy az 1.2 16V-ben is legyen gyári tempomat, csak egyelőre a folytatás kidolgozás alatt áll… Az ötlet újabb extrém átalakítást igényel.

Facebook Hozzászólások

21 hozzászólás

  1. Szia! Ugyanezt a bekötést megcsináltam Bravo 1.2 vezérlőre, bár abban nincs can-bus, a verzió ugyanez a Motronic 7.3H4. Persze nem működik. Ha találsz egy szakit aki képes az ECU-t programozni és aktiválni benne a tempomat funkciót, akkor kérlek tedd közzé! 🙂

    1. Szia! Mikori Bravo? Ha az 1. változatok, akkor abban még bowdenes a fojtószelep, annál biztosan nem lesz gyári megoldás a tempomatra.

      1. I-es Bravo, de Euro3-as Punto motorkódos verzió. 188A5000, elektromos fojtószeleppel.

      2. Multiecuscan mutat tempomat opciókat és beépítés után a kapcsolókra reagál, ebből gondoltam hogy benne van a funkció, csak nem aktív a vezérlése.

  2. Sziasztok!

    Segítségre lenne szükségem. 2B típusú Puntom van, amibe beépült egy utólagos menetfény szett, azonban, hogy értelme is legyen be szeretnék építeni egy világítás vezérlőt is, ami automatikusan kapcsolja fel és le a tompított fényszórót, helyzetjelzőt és rendszámtábla világítást akkor, amikor ezt a fény viszonyok indokolják.

    Most azonban elakadtam kicsit… A vezérlőt rá kellene kötnöm a fent jelölt fényszórók/izzók megfelelő kábeleire. Erre a legegyszerűbbnek a kapcsolónál látok esélyt. A beépítendő vezérlő kapcsolási rajza is úgy jelöli, hogy a kapcsoló után csatlakoztassuk a vezérlőt, így automatikusan működhet, de ha akarom, akkor manuálisan is kapcsolgathatok.

    Kérdésem lenne, hogy a kormányoszlopnál milyen színű vezetékek mennek el a tompított-, a helyzetjelző izzókhoz, valamint a rendszámtábla világításhoz? Lehetőség szerint nem szeretném leszerelni sem a kormányt, sem a műszeregységet nem szedném ki. Illetve szükségem lenne még egy, az akksiról érkező, direkt 12V-ra is.

    A segítséget előre is köszönöm!

    1. Szia, nézd meg a fedélzeti számítógépről szóló bejegyzést, ott találod azokat, amiket keresel, a kapcsolótól nem közvetlenül a lámpákhoz mennek a vezetékek. Vagy a kapcsolót szeretnéd megkerülni?

      1. Szia!

        Nekem úgy kellene bekötnöm ezt a világítás vezérlőt, hogy közvetlenül az izzókat/lámpákat tudja kapcsolni úgy, hogy a gyári kapcsolóhoz ne kelljen hozzányúlnom, ugyanakkor viszont a kapcsolóval manuálisan is tudnom kellene kapcsolgatni a lámpákat.

        Ezért gondoltam arra, hogy a kapcsolónál kötnék rá (a kapcsoló és a biztosítéktábla között) a vezetékekre, így egyszerűbb is lenne, mert a beépítendő vezérlőnek lenne helye a kormányoszlop alatt/mögött/mellett.

        1. Nem ismerem ezt a világítás vezérlőt, esetleg típust, adatlapot, vagy még jobb, ha bekötési ábrát tudnál mutatni, akkor könnyebb lenne segíteni. Szerintem a vezérlőtől függetlenül nem fogsz tudni kapcsolni, ha felkapcsolja, nem tudod lekapcsolni a gyári kapcsolóval, hacsak nem a kapcsoló az új világítás vezérlőre lesz átkötve (ha tud ilyet). Ezekért a részletekért kellene tudni, ismerni a vezérlőt. Van egyébként itt a blogon egy kapcsolási rajzok bejegyzés, abban is találhatsz segítséget, a vezeték színkódok is jelölve vannak.

    1. Ez alapján én a negatív bekötési példát használnám, 2 db relére lesz még szükséged. A helyzetjelzőket a bajuszkapcsoló B csatlakozó 5 és 6 érintkezők összezárásával kapcsolhatod fel (égszínkék/fekete és égszínkék/piros vezetékek), a tompított fényszóró bekapcsolásához a B 3 és A 5 (kék/zöld és fekete) vezetékeket kell a másik relével zárni. Lásd:
      puntonium.hu/2018/04/29/kapcsolasi-rajzok/#magyarazat
      puntonium.hu/2018/04/29/kapcsolasi-rajzok/#helyzetjelzo
      puntonium.hu/2018/04/29/kapcsolasi-rajzok/#tompitott

      1. A leírás is azt írja amúgy, hogy csak akkor fogod tudni használni a gyári kapcsolókat, ha kikapcsolod ezt a berendezést. A helye számomra nem derült ki első olvasásra, talán a szenzoron van?

  3. Igen, a szenzoron van egy kis kapcsoló, amit a szélvédőre belülről felraktam.

    Az általad említett vezetékeket megtalálom a kormányoszlop alatt, ha leveszem a burkolatot?

    Tök jó, mert a mellékelt magyar nyelvű leírás szerint simán tudom használni a bajuszkapcsolót is, elvileg anélkül, hogy ezt a vezérlőt nyomkodnom kellene, illetve azt is írja, hogy a műszerfal világításom is működni fog… vagy mégsem?

    És a rendszámtábla világítás milyen színű? Vagy az a helyzetjelzővel együtt felkapcsolódik?

    Az általad jelölt vezetékpárok a jobb oldalra-bal oldalra utalnak vagy pozitív-negatívra?

    Egy direkt 12V-ot, ami az akksiról jön honnan tudnék lekötni a legegyszerűbben?

    Bocsi a sok kérdésért. :-/

    1. A vezetékpáros kérdésem tárgytalan, rájöttem, hogy hülyeséget kérdeztem, bocsi. 🙂

    2. Gondolj bele, ha a világításvezérlő már felkapcsolta a világítást, akkor a gyári kapcsoló még kikapcsolt állásban van. Ha fel is kapcsolod, nem fogod tudni lekapcsolni, mert a világításvezérlő “jele” még bekapcsolva tartja a lámpákat. Csak ha lekapcsolod a vezérlőt, akkor tudod kapcsolgatni a lámpát a gyári kapcsolóval.
      A rendszámtábla világítás a helyzetjelzővel együtt kapcsolódik.
      A vezetékeket megtalálhatod, de le vannak szalagozva, így nehezebb lesz. Lehet, hogy a bajuszkapcsoló csatlakozóinál könnyebb hozzáférni, csak ahhoz lehet le kell venni a kormányt, hogy érdemben hozzáférj. Nézd meg, és döntsd el, melyiket találod egyszerűbbnek. Mindenképpen a legbiztosabb szerintem, ha a csatlakozónál kötsz rá, mert akkor biztosan arra kerül, amire kell.
      12V-ot szerintem ebben a bejegyzésben látható módon a legkultúráltabb lekötni, késes biztosíték helyére egy leágazós biztosítékkal. Pl. a fényszórók biztosíték helyére.

      1. Belegondoltam és valóban igazad van a kapcsolóval.

        Ma be is kötöttem, az általad megjelelölt vezetékek jók voltak annyi különbséggel, hogy a tompított fényszóró együtt van a helyzetjelzőkkel, a rendszámtábla világítás pedig a műszerfallal és kezelőszervekkel a középkonzolon.

        Végül az akksiról húztam be még egy “direkt” szálat és egy negatívat (a reléknek). Ahol kijön a motortérbe a kábelköteg röhögve befér még két szál kábel. 🙂

        A kormány leszereléstől megkíméltem magam, csak a biztosítéktábla és a kormányoszlop burkolatát kellett levennem.

        Köszönöm a hasznos segítséget!!!!

  4. Szia!

    Indulna egy újabb projektem, ami egy irányjelző komfort modul lenne.

    Szükségem lenne a jobb-, illetve baloldali irányjelző színjelölésére (gondolom a kormányoszlop alatti nagy kötegben azt is megtalálom, ha tudom, hogy mit keressek).

    Ez a modul kap egy gyújtást, illetve egy negatívat és ezen felül két pozitív szálat kellene rákötnöm (az irányjelzőkét).

    A segítségedet előre is köszönöm!

    1. Az irányjelző kar egyik vagy másik irányjelzőt az alábbi két vezeték testre zárásával kapcsolja:
      B csatlakozó 1-es érintkező – Viola/fehér
      A csatlakozó 6-os érintkező – Viola/fekete

      Most nem tudom megmondani, melyik a jobb és a bal, de a lényeg, hogy ezeket a vezetékeket testre kell zárni, hogy jelezzen az irányjelző.

      1. Köszi!

        Az szerintem mindegy a komfort modulnak, hogy melyik a jobb és melyik a bal, ha mégsem, akkor meg tudok ellenállást mérni a vezetéken. 🙂

        Köszönöm!!!

        1. Illetve egyszerű kipróbálni, letesteled és megnézed, melyik oldal villog. Egyébként mit csinál pontosan ez az elektronika? Egy indexkar kapcsolására hármat villant?

Leave a Reply